• 2198
  • 1782 مرتبه
والت دیزنی : پدر انیمیشن جهان

والت دیزنی : پدر انیمیشن جهان

1399/10/08 03:53:12 ب.ظ

والتر الیاس را جهانیان با نام والت دیزنی (Walt Disney) می شناسند.

او متولد 5 دسامبر 1901 در شهر شیکاگو است. والت دیزنی پدر انیمیشن جهان و یک تاجر، تهیه کننده، کارگردان، پویانما، صداپیشه و کاریکاتوریست نیز بود.

نام فارسی

والت دیزنی

نام لاتین

Walt Disney

تاریخ تولد

December 5, 1901

تاریخ وفات

December 15, 1966

محل زندگی

شیکاگو

تخصص

کارآفرین تاجر کارکاتوریست تهیه کننده

زمینه کاری

کارآفرین در حوزه صنعت انیمیشن سازی

سن اوج شکوفایی

22

زندگینامه والت دیزنی مانند انیمیشن ها رنگی و زیبا نبود. او در خانواده ای بزرگ شد که مشکلات مالی متعددی داشت. پدر والت دیزنی رفتارهای نامناسبی در برخورد با همسر و فرزاندنش داشت، به طوریکه دو تن از فرزندانش به دلیل همین مشکلات خانه را ترک کردند و فقط والت و برادرش روی نزد خانواده بودند.
مسئولیت پذیری و از طرفی هوش تجاری والت از همان کودکی آشکار شد. والت و برادرش می بایست تعداد زیادی روزنامه را برای کمک به پدرشان به در خانه ها تحویل می دادند. با اینکه کار دشواری بود اما والت هیچگاه شکایتی نداشت. علاوه بر این والت مشترکان جدیدی را که درخواست دریافت روزنامه داشتند از پدرش مخفی نگه می داشت و درآمد حاصل از آن را برای خود پس انداز می کرد.

دیزنی در سال 1919 برای فعالیت در عرصه هنری که بسیار مورد علاقه اش بود، به کانزاس سیتی رفت. او استعداد زیادی در نقاشی داشت اما به دلیل نداشتن روحیه انتقادی باعث شد که در دپارتمان هنری روزنامه محلی پذیرفته نشود. بعد از مدتی در یک استودیو هنری توانست طراحی بنر انجام دهد و پوستر های سینمایی را طراحی کند.


دیزنی مدت ها بعد به همراه دوستش، اوب ایورکس، شرکتی تاسیس کرد. اولین مشتری آن ها یک ناشر بود که بروشور چاپ می‌کرد. دیزنی توانست ناشر را راضی کند که تا با تبلیغاتی که نقاشی شده است، سود روزنامه اش را افزایش دهد. در نهایت ناشر اتاقی به او و دوستش داد و والت با پس انداز محدودش تجهیزات مورد نیاز را خریداری کرد. یک روز دیزنی تبلیغ استخدام یک انیماتور را مشاهده کرد و شغل خودش در شرکت را موقتا رها کرد تا درآمدش را در شرکت جدید بیشتر کند. مدیر شرکت با دیدن نقاشی ها، به او پیشنهاد حقوق هفتگی 40 دلار داد و دیزنی پذیرفت.

علاقه والت به انیمیشن سازی  سبب شد تا او در سال 1920 شرکت خود را به دوستش واگذار کند و وارد عرصه انیماتوری شود. او پس از مدتی شرکت لفوگرام را تاسیس کرد و با فروش سهام شرکت به افراد محلی توانست سرمایه 15 هزار دلاری به دست آورد و با آن 2 فیلم انیمیشنی کوتاه تولید کند. اما با وجود شهرت فیلم ها باز هم نتوانست به موفقیت و درآمد دست یابد، در نتیجه شرکت به مرز ورشکستگی رسید. از این رو والت شرکت را فروخت و فقط یک دوربین و یک نسخه از فیلم آلیس در سرزمین عجایب را نزد خود نگه داشت. او به اندازه ای فقیر شد که توانایی خرید غذا هم نداشت. دیزنی پس از فراز و نشیب فراوان تصمیم گرفت به هالیوود برود.
پس از گذشت دورانی سخت شرکت والت دیزنی در سال 1923 تاسیس شد و روند رو به رشدی را در مدتی کوتاه طی کرد. امروزه این شرکت دارای 14 شهربازی می‌باشد و شمار بسیار زیادی از شبکه های تلویزیونی را دارا است. کمپانی والت دیزنی انیمیشن های بسیار زیادی را تولید کرده است که هرکدام از آن ها توانست در دنیای انیمیشن جایگاه ثابتی را پیدا کند و جوایز متعددی را دریافت کند.


از آثار شاخص و به یاد ماندنی او می‌توان به سیندرلا، گربه های اشرافی، سفید برفی و هفت کوتوله، دیو و دلبر اشاره کرد. میکی موس یکی از شخصیت های معروف کارتونی است که دیزنی صداپیشگی آن را برعهده داشت.


والت دیزنی در سال 1966 چشم از جهان فرو بست اما یاد و آثار او همچنان باقی مانده است.

در انتها تعدادی از جملات معروف والت دیزنی را با هم میخوانیم:
enlightened   تمام رویاهای ما می تواند بــه حقیقت برسد. اگر ما شجاعت داشتــه باشیم کــه آنــها را دنبال کنیم.
enlightened   راه شروع کار این است کــه صحبت کردن را تمام کنید و کار را آغاز کنید.
enlightened  خنده بی انتــها است. تخیل سن و سال نمی شناسد. رویاها جاودانــه هستند.

 

 

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.