• 1111
  • 1620 مرتبه
کارلوس اسلیم : کارآفرین، بازرگان و سرمایه دار

کارلوس اسلیم : کارآفرین، بازرگان و سرمایه دار

1399/04/11 04:17:53 ب.ظ

اگر به خواندن زندگینامه افراد موفق جهان علاقه مند باشید، کارلوس اسلیم Carlos Slim یکی از افرادی است که احتمالا راجع به او شنیده یا خوانده اید.

کارآفرین موفقی که بیش از 50 میلیارد دلار سرمایه خالص اوست. او که توانسته تاثیر شگرفی در رشد و توسعه کسب و کار بگذارد، 200 شرکت به نام خودش در مکزیک به ثبت رسانده است. همه این ها یک سوال برای ما به وجود می آورد.

اینکه کارلوس اسلیم چگونه ثروتمند شد؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا دقیق تر زندگی او را مورد بررسی قرار دهیم.

نام فارسی

کارلوس اسلیم

نام لاتین

Carlos Slim

تاریخ تولد

January 28, 1940

تاریخ وفات

 

محل زندگی

مکزیکو سیتی

تخصص

کارآفرین، بازرگان و سرمایه دار

زمینه کاری

کارآفرین، بازرگان و سرمایه دار در صنایع ارتباطی

سن اوج شکوفایی

25

خانواده اسلیم اصالتی لبنانی داشتند که قبل از متولد شدن او به مکزیک مهاجرت کردند. برخلاف دیگر افراد موفق، اسلیم در یک خانواده فقیر بزرگ نشد بلکه پدر او در تجارت های عمده و خرده فردی نسبتا موفق بود که پس از مرگ وی، در سال 1953، این تجارت به اسلیم ارث رسید. اما اگر این ارث به دست فردی بی انگیزه و کم دانش در ارتباط به تجارت می رسید، مسلما نمی توانست چنین عظمتی را کسب کند. اسلیم از کودکی از پدرش تکنیک های تجارت را یاد گرفته و در جوانی با مطالعه کتب و مقالات این زمینه توانسته بود به فردی با درجه دانش بالا در تجارت تبدیل شود. همین دانش بود که توانست یک تجارت کوچک را به حجمی بزرگ از اقتصاد یک کشور نسبتا فقیر مثل مکزیک تبدیل کند.

شاید با خواندن زندگینامه کارلوس اسلیم شهرت و موفقیتش را مدیون شرکت های تلمکس و کارسو، که جزء موفق ترین کارهای وی بوده است بدانید، اما باید گفت بیشتر موفقیت او مدیون ریسک پذیری و شجاعت خود او می باشد. وی پس از اتمام تحصیلات خود در رشته مهندسی عمران اولین شرکت خود را در زمینه بیمه تاسیس کرد. بخش اعظمی از اقتصاد مکزیک به دلیل سرمایه گذاری های بزرگ کارلوس در بورس بود که می توان گفت بخش عمده این سرمایه گذاری حاصل از درآمد وی در دهه های 60، 70 و 80 میلادی بود.
شاید برایتان جالب باشد تا بیشتر درباره روش درآمدزایی کارلوس بدانید. اسلیم با خرید شرکت هایی که مشکل اقتصادی داشتند یا بعضا ورشکست شده بودند اقدام به سرمایه گذاری های کلان در آن ها و در نهایت فروش سهامشان می کرد و سرانجام درآمد های هنگفتی از این راه کسب کرد. یکی از این نمونه ها اعطای وام 250 میلیون دلاری به روزنامه نیویورک تایمز بود که اکنون او را به یکی از مهم ترین سهام داران این روزنامه تبدیل کرده است و سود 14 درصدی را برایش به همراه داشت.


برای اولین بار در سال 1991 بود که نام او در لیست ثروتمندترین افراد جهان قرار گرفت که توجه بسیاری را جلب کرد.

ثروت او به قدری در حال افزایش بود که در سال 2010 از بیل گیتس پیشی گرفت و توانست بعد از 16 سال رکورد

" غیر امریکایی بودن ثروتمند ترین فرد جهان " را بزند. با اینکه بیل گیتس اکنون جایگاه خود را پس گرفته اما اسلیم همچنان ثروتمند ترین فرد مکزیک به حساب می آید.
او به قدری در مکزیک نفوذ دارد که می توان گفت تمام افراد مکزیک، بصورت روزانه از محصولات شرکت های وی استفاده مداوم دارند. اما منتقدان او را فردی انحصار گرا می دانند که باعث افزایش نرخ بیکاری شده است.

او در این زمینه می گوید" اگر برای نظر دیگران زندگی کنید، می‌میرید. اصلا دوست ندارم زندگیم را با فکر کردن به آنچه در موردم می‌گویند هدر بدهم".

با وجود تمام این انتقاد ها، او می گوید تمام تلاشش پس از میلیاردر شدنش همواره این بوده است که اقتصاد بهتری را برای کشورش فراهم کند و مکزیک را از کشوری فقیر به کشوری مملو از اقتصاد دانان مهم تبدیل کند. او با پیشنهاد هایی که در زمینه بهبود صنایع مختلف داد توانست جوایز زیادی را در زمینه نوع دوستی کسب کند.
او یکی از افرادی است که مخالف سرسخت صدقه دادن برای رفع فقر است. چرا که معتقد است ریشه فقر با کمک مالی حل نمی شود این کارآفرینی است که در جامعه تاثیر می گذارد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که او هرگز ثروتش را صرف چیز های عجیب ولی لوکس نکرده است. مثلا به جای خرید هواپیمای شخصی، سرمایه گذاری در موسسات بشر دوستانه را ترجیح می دهد. شاید اگر او را ببینید برایتان سخت باشد که او را بعنوان یک میلیاردر بپذیرید، چرا که ظاهری کاملا ساده دارد. درست است که میلیاردر است اما زیاد به خرید ملک علاقه ای ندارد مگر برای سرمایه گذاری.


حاصل زندگی او و همسرش سمیه، 6 فرزند است که همگی این ثروت و تجارت عظیم را به ارث خواهند برد. همسر کارلوس پس از 32 سال زندگی مشترک به علت بیماری درگذشت. کارلوس به علت علاقه زیادی که به همسرش داشت، نام اولین شرکت خود را از ترکیب اسم خود و همسرش "کارسو" گذاشت. علاوه بر این موزه هنری سمیه را به یاد همسرش در مکزیکو سیتی نیز تاسیس کرد.
با اینکه کارلوس هنوز هم توانایی اداره شرکت هایش را دارد، اما اکثر امور را به پسر هایش مارک، انتونیو و پاتریک و داماد خود ارتور الیاس ایوب واگذار کرده است. او اکنون بیشتر وقتش را صرف کار های بشر دوستانه، خانواده و سلامتی خود می کند و از مدیریت سه مورد از اصلی ترین شرکت هایش کناره گیری کرده است.

 

 

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.