• 1105
  • 1754 مرتبه
اندرو کارنگی : موسس شرکت فولاد کارنگی - یکی از موفق‌ترین و ثروتمندترین کارآفرینان تاریخ

اندرو کارنگی : موسس شرکت فولاد کارنگی - یکی از موفق‌ترین و ثروتمندترین کارآفرینان تاریخ

1399/04/11 03:24:48 ب.ظ

اندرو کارنگی (Andrew Carnegie) یکی از موفق‌ترین افرادی است که در زندگی خود مشقت و فقر زیادی را تجربه کرده بود، اما به یک کارآفرین بزرگ تبدیل شد.

او که یک مهاجر اسکاتلندی بود با تاسیس شرکت فولاد کارنگی نه تنها کارآفرین بزرگی شد بلکه ثروت چشم‌گیری را از آن خود کرد و بخش زیادی از این ثروت را صرف امور خیریه و بشر دوستانه مثل تاسیس موسسات آموزشی و فرهنگی کرد که بسیاری از آن ها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

از جمله این موسسات می‌توان به دانشگاه کارنگی-ملون اشاره کرد که همچنان با گذشت سالیان سال، مشغول به ارائه خدمات به دانشجویان است. در ادامه بیشتر با این فرد موفق و خیرخواه آشنا خواهیم شد.
کارنگی با تاسیس کارخانه فولاد خود در اواخر دهه 1800 میلادی و تامین تمام ابزار های مورد نیاز کارخانه از خط تولید گرفته تا حمل و نقل مواد خام، انقلابی عظیم در صنعت فولاد به پا کرد که ثروتی هنگفت برای او به ارمغان آورد. به علاوه او توانست فولاد را بسیار ارزان تر از رقیبانش خریداری و تولید کند که همین امر موجب چند برابر شدن ثروت او می‌شد.

نام فارسی

اندرو کارنگی

نام لاتین

Andrew Carnegie

تاریخ تولد

November 25, 1835

تاریخ وفات

August 11, 1919

محل زندگی

انگلستان

تخصص

صنعتگر و کارآفرین آمریکایی

زمینه کاری

شرکت فولاد

سن اوج شکوفایی

24

سرگذشت و زندگی اندرو کارنگی به گونه‌ای پیش رفت که او در فقر مطلق بزرگ شده بود، اما با خود عهد بسته بود که آینده‌ای درخشان و ثروتی عظیم را از آن خود کند و این کار را هم کرد. او در اوایل دوران جوانی‌اش به همراه خانواده خویش از اسکاتلند به آمریکا مهاجرت کردند تا در صدد فرصت‌های بهتر شغلی برایند. او که عاشق کار و پیشرفت بود، هر جا که مدتی کار می‌کرد، همواره به دنبال گرفتن مسئولیت بیشتر در آن شغل بود و برای افزایش آگاهی خود به کتابخانه پسران کارگر می‌رفت تا دانش خود را در کنار تجربه افزایش دهد. پس از اینکه تلاش و پشتکار خود را در هر شغلی نشان می‌داد، به سرعت پیشرفت می‌کرد و با ورود به عرصه راه آهن پنسیلوانیا، توانست دانش و تجربه کافی در ارتباط با فولاد را کسب و در مسیر ثروتمند شدن قدم بگذارد.
هر چقدر هم تلاش و ریسک پذیری اندرو در راه موفقیتش مهم باشد، گذشته او بیشتر باعث موفقیتش می‌شد. چراکه او عزمی راسخ برای فرار از فقر داشت. او با شعار "هزینه‌ها را کم کنید تا به سود برسید" پا در این عرصه گذاشت و تا سال 1900 میلادی، رشد و توسعه کسب و کار شرکت او از بریتانیای کبیر پیشی گرفت و با فروش سهام خود در سال 1901 به ارزش 480 میلیون دلار به چی.پی مورگان، بنیان‌گذار یو اس استیل، به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل شد.
کارنگی معتقد بود فردی که ثروتمند بمیرد، بی آبرو مرده است. بنابراین در سن 64 با ثروت خود موسسات آموزشی تاسیس کرد تا به نیازمندان آموزش بدهد. چراکه کمک نقدی و مستقیم به نیازمندان را روشی نادرست از کمک کردن می دانست. در واقع او می خواست ماهیگیری را به فقیران آموزش دهد، نه ماهی را مستقیما به آن ها بدهد.
او در دسامبر 1903 مصاحبه ای با روزنامه انجام داد و در آن به توصیه‌هایی در ارتباط با موفقیت پرداخت.

این توصیه‌ها به شرح زیر هستند:
1- اگر کاری را شروع می‌کنید، در آن مصمم باشید و مدام به این شاخه و آن شاخه نپرید بلکه تلاش خود را تا به سرانجام رساندن کارتان ادامه دهید. مطمئنا در هر زمینه‌ای برای افراد سخت کوش جای پیشرفت وجود دارد پس تمرکز روی هدف خود را در صدر برنامه هایتان قرار دهید.
2- توانایی خود را دست کم نگیرید. چرا که هر کس توانایی‌هایی دارد که فراتر از تصور خود اوست و زمانی به این مهم پی می‌برند که ایده‌های فوق العاده به سرشان می‌زند. پس ایده های خود را مخفی نکنید.
3- مهم نیست در چه شغلی و در چه سمتی فعالیت می‌کنید. زمانی که به شغلتان متعهد باشید، برای پیشرفت در آن همواره به دنبال فرصت هستید حتی اگر یک کارگر ساده از یک شرکت بزرگ باشید.
4- در خرج کردن میانه رو باشید و همواره بخشی از درآمد خود را پس انداز کنید تا با صرفه جویی آشنا شده و به آن عادت کنید. در این صورت است که می‌توانید با درآمد بیشتر پس انداز بیشتر داشته و به اهداف خود برسید.
5- فکر یک شبه پولدار شدن را از سر خود بیرون بیاندازید. چراکه درآمد حاصل از این کارها مانند قمار و شرط بندی، مانا نبوده و به قول معروف باد آورده را باد خواهد برد.

 

او همواره به دنبال افراد با انگیزه برای استخدام در شرکتش بود زیرا معتقد بود افراد با انگیزه، پشتکار بیشتری دارند و ایده‌های ناب تری به سرشان می‌زند. برای همین هم بود که کارگران کارخانه اش را برای ترغیب بیشتر به کار، در سود شرکت شریک می‌کرد.


از توصیه‌های دیگر او در موفقیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:


•امیدواری و شاد زیستن کلید موفقیت است
•کار تیمی در بسیاری از موارد به
موفقیت بیشتر افراد ختم می‌شود تا تک روی و تلاش برای به عهده گرفتن تمام هزینه‌ها و کارها به تنهایی
•به خود ایمان داشته باشید که موفقیتی بی نظیر در انتظار شماست
•ثروتمند شدن شما باعث بهتر شدن وضعیت مالی بسیاری از اطرافیانتان هم خواهد شد
•شما به تایید دیگران احتیاجی ندارید
•اکثر افراد 25 درصد توانایی خود را به کار می‌گیرند. افرادی که 50 درصد را به کار می‌گیرند موفق و افرادی که 100 درصد توانایی خود را در کاری می2گذارند، موفق ترین‌ها هستند
•راز موفقیت در انتخاب لایق‌ترین افراد برای انجام امور مختلف است پس فکر اینکه همه کارها را خودتان انجام دهید را از سرتان بیرون کنید
•بزرگترین هدف ممکن را برای خود انتخاب کنید


کارنگی همواره شایسته‌ترین افراد را برای شرکت خود انتخاب می کرد. به علاوه ثروت او هرگز باعث تکبر و فراموشی گذشته‌اش نشد و ثروتمندانی را که در قبال اقشار ضعیف بی مسولیتی نشان می دادند، نکوهش می‌کرد.
او معتقد بود دانش علت اصلی موفقیت است و می گفت هر چه که امروز یاد بگیریم، فردا به ما قدرت خواهد داد. برای همین بود که دسترسی به کتابخانه‌ها را به صورت رایگان برای عموم مردم، سرلوحه کار خود قرار داد.
با اینکه از لحاظ ظاهری نیز ویژگی های به خصوص و جذابی نداشت و کوتاه قد محسوب می‌شد، این امر هرگز باعث نشد که او در ارتباطات و معاملات خود دچار مشکل شود.


همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم؛ کارنگی مخالف کمک نقدی به فقرا بود. در واقع او می خواست به افرادی کمک کند که خود به دنبال کمک به خود باشند. شعار بزرگ او این بود "در امور خیریه، مهم‌ترین هدف باید کمک و فراهم کردن امکانات برای افرادی باشد که برای کمک به خود و پیشرفت تلاش می‌کنند. با صدقه دادن و کمک مستقیم نقدی، هرچند کلان، هیچ فرد یا نژادی پیشرفت نخواهد کرد".
او در سال 1889 کتابی تحت عنوان " انجیل ثروت " نوشت. در یکی از بخش‌های این کتاب آمده است: "ثروت ثروتمندان، امانتی است که دراختیار آن‌ها قرار گرفته و ثروتمندان از لحاظ اخلاقی موظف هستند که ثروت خود را در راه کمک به سایرین وقف کنند".
انجمن خیریه کارنگی که در سال 1911 تاسیس شد، هنوز هم پا برجاست. هزینه‌های این خیریه از طریق سود حاصل از فعالیت‌های کارنگی اداره می شد و با سرمایه ای حدودا 35 میلبون دلاری تاسیس شد و تاکنون نیز چیزی معادل 1.5 بیلیون دلار به نیازمندان کمک داشته است.
این میراث باقی مانده از اندرو همچنان به بشر خدمت رسانی می‌کند و به بسیاری از مردم آموخت که می‌توانند موفق باشند. در واقع یکی از افتخارات کارنگی افزایش افرادی بود که برای بهبود وضعیت زندگی خود تلاش می‌کنند.
همچنین قبل از تاسیس این موسسه او چیزی حدود 2500 کتابخانه عمومی احداث کرد که ارزشی معادل 56 میلیون دلار داشت، تا سطح سواد عمومی را افزایش دهد.
وی همچنین در سال 1981 سالن آمفی تئاتری در نیویورک بنا کرد که همچنان فعالیت دارد. بعلاوه مؤسسه‌ کارنگی در سال ۱۸۹۵ و با سرمایه‌ ۲۰ میلیون دلار برای برگزاری جشنواره‌‌های هنری، موسیقی، ادبی و علمی تأسیس شد.
کارنگی با نوع دوستی و سخت کوشی به این جایگاه و محبوبیت رسید و نه تنها خود و خانواده‌اش را از فقر نجات داد بلکه بسیاری از نیازمندان را یاری رساند.

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.