• 5257
  • 15818 مرتبه

محمد کریم فضلی : بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ

1400/11/12 10:03:15 ق.ظ

 حاج محمد کریم فضلی در یکی از روز های بهاری اردیبهشت ماه سال 1311 در شهری به نام تویسرکان واقع در 58 کیلومتری همدان به دنیا آمد.

حاج محمد در خانواده مذهبی رشد پیدا کرد و بزرگ شد و از همان کودکی با پدر خود در اکثر مراسمات مذهبی شرکت می‌کرد و در بسیاری از مراسمات صاحب مجلس نیز بودند. پدر او جزو دکان داران مشهور شهر بود و همه او را به عنوان یکی از کاسبان ارزان فروش شهر می‌شناختند.

محمد کریم کار را از کودکی نزد پدرش شروع کرد و در مغازه پدر کمک دست ایشان بود، پدر او با دیدن استعداد و علاقه اش به کار به او می‌گفت که در آینده جزو تاجران موفق خواهی بود و در دل او را بسیار تحسین می‌کرد.
حاج کریم از همان ابتدا علاقه بسیاری به درس و ادامه تحصیل داشت اما در پایان دوره دبستان مادر بزرگوارش را از دست داد و از ادامه تحصیل باز ماند و بسیار از این بابت ناراحت شد. چرا که فکر می‌کرد از پیشرفت جا مانده و بعد از فوت مادر، بیشتر وقت خود را در مغازه پدر و در کنار ایشان سپری می‌کرد.

زندگینامه حاج محمد کریم فضلی پر از فراز و فرود است. چه در زندگی شخصی و چه زندگی کاری، اما با اراده و سخت کوشی فراوان به بهترین شکل ممکن از پس آن برآمد به نحویکه در همان دوره سخت به عنوان موفق ترین کارآفرین کشور شناخته شد.


محمد کریم فضلی وقتی به 20 سالگی رسید با صلاح دید پدر ازدواج و مسیر جدیدی را در زندگی خود آغاز کرد. در سال های ابتدایی ازدواج حاج محمد برای پیشرفت بیشتر در کار تصمیم به مهاجرت می‌گیرد هر چند که این تصمیم بسیار برای او سخت بود، چرا که علاقه زیادی به شهر خود داشت اما چاره ای نبود برای پیشرفت باید مهاجرت را قبول می‌کرد. او پس از مشورت و صلاح دید از چندین نفر عازم شهر همدان می‌شود و پس از چند سال به همراه همسرش به تهران رفتند.
سال های ابتدایی زندگی در تهران بسیار برای او که حالا جوانی 29 ساله بود سخت بود بطوریکه بیشتر مواقع حتی اجاره منزل خود را نداشت. بسیاری از روزها به بازار می‌رفت تا شاید کاری برای خود دست پا کند اما در بازار آن روزها برای جوان 29 ساله کاری با حقوق مناسب پیدا نمی‌شد و او هر شب خسته و دست خالی به منزل برمی‌گشت. در این روزها صبر و همراهی همسرش منیره سادات خانم تنها باعث دلگرمی او بود تا به مسیر خود ادامه بدهد.
در این رفت و آمدها به بازار یک روز در پشت ویترین یک مغازه چشمش به یک محصول جدید (پودر ظرف شویی) می‌افتد و ناخودآگاه به یاد دکان پدر می‌افتد، همان دکانی که تمام کودکیش در آن سپری شد و پدرش همیشه به او در آنجا به چشم یک تاجر موفق نگاه می‌کرد. یادش آمد پدرش هم در دکان خود شوینده می فروخت و از طرفی علاقه او هم همان شوینده ها بود و اکثر مواقع در مغازه پدر سرگرم مواد شوینده بود.
از همان جا ایده نوپا در ذهنش شکل گرفت، در ابتدا شروع به فروش محصولات شوینده برای تولیدکنندگان آن زمان گرفت. بعد از حدود شاید پنج سال که در فروش محصولات شوینده، درآمد قابل توجهی به دست آورد تصمیم به تاسیس یک کارگاه کوچک تولیدی در تهران گرفت تا خود، این مواد شوینده را تولید کند.
تاسیس این کارگاه را می‌توان موفقیت اول حاج محمد کریم دانست، چرا که قدمی کوچک برای بدست آوردن موفقیت های بزرگ تر او بود.
در این کارگاه حاج محمد کریم کار را با یک نیرو کار آغاز کرد و دلگرم به روز های پیش رو بود. او در این کارگاه مواد شوینده و سفید کننده را تولید می‌کرد و پس از آن برای فروش محصولات خود روانه بازار می‌شد تا محصولات جدیدش را به فروش برساند.
پس از گذشت مدت زمان نه چندان طولانی کسب و کار او رونق نسبی می‌گیرد. بطوریکه برای رساندن سفارشات مشتریان مجبور به استخدام یک نیرو جدید می‌شود و حالا دو نفر در کارگاه او مشغول کار بودند.
او در اول راه محصولات خود را با برند «گلرنگ سوپر» روانه بازار کرد و پس از آن محصولاتی مانند جرم گیر، شیشه شوی و نرم کننده لباس را نیز به محصولات خود اضافه کرد. تحولاتی که همگی در اوایل دهه ۴۰ زندگی او اتفاق افتاد و در نهایت به توسعه یافتن واحد تولیدی او و گسترش کارش منجر شد.
در سال 1345 به طور رسمی محصولات خود را با نام گلرنگ تولید ‌کرد و در سال بعد تعداد افراد شاغل در کارگاه را پنج نفر افزایش داد و این نویدی برای برای محمد کریم بود تا با انرژی بیشتر به کارش ادامه دهد.

در این روزها حتی گاهی حجم سفارشات آن ها به قدری بالا بود که مجبور می‌شدند در خانه همراه با کمک همسرش کار کنند تا سفارشات در زمان مقرر به مشتری برسد، زیرا رضایت مشتری برای محمد کریم بسیار مهم بود. در همین زمان ها بود که بفکر جابجایی کارگاه به جایی بزرگ تر افتاد و تعداد کارکناش را به 12 نفر افزایش داد.
حاج محمد کریم در کنار تولید محصولاتش به بازاریابی آن ها هم اهمیت زیادی می‌داد. بطوریکه بعد از گذشت چند سال محصولاتش را به بیش از 50 سازمان دولتی، رستوران ها، بیمارستان ها و... میفروخت.
در سال 1351 تعداد کارکنانش را به 36 نفر رساند و شرکت موفق پاکشوما را تاسیس کرد که گام موثری در پیشرفت و موفقیت او بود و در حال حاضر نیز از شرکت های موفق در زمینه مواد شوینده است.
اما با شروع جنگ تحمیلی و شرایط بد اقتصادی، شرایط کاری برای آن ها سخت شد و از طرفی فراهم کردن مواد اولیه برای تولید بسیار سخت شده بود. در همین روزها بود که محمد کریم به فکر تعطیل کردن شرکت برای مدتی افتاد اما با مخالفت همکاران و خانواده مواجه شد.
محمدکریم با توکل به خدا به دنبال راه حلی برای این مسئله بود و تصمیم به صادرات میوه گرفت تا با ارز به دست آمده از فروش میوه بتواند مواد اولیه خریداری کند تا چرخ کارخانه از گردش نیفتد و در این کار موفق نیز شد.
در سال 1370 پسرش مهدی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و در شرکت پدر مشغول کار شد و در همان ابتدا کار مطابق با دانش خودکار را توسعه داد و از مدیران نخبه و با استعداد در توسعه کار استفاده کرد.
در سال 1374 محصولات جدید تری را تولید و روانه بازار کردند و در همان سال با افزایش تبلیغات تلویزیونی و بازخورد خوب آن در فروش تصمیم گرفت تا برای فروش محصولات خود از تبلیغات تلویزیونی کمک بگیرد که با موفقیت زیادی همراه بود و بازخورد های بسیار خوبی دریافت کرد. بطوریکه همچنان تبلیغات تلویزیونی برای تمامی محصولات خود دارد.
در طول سال ها با تلاش ها و ایده های پسرش مهدی، کارخانه های بیشتری تاسیس شد و افراد بیشتری مشغول به کار شدند. سرانجام پس از سال ها تلاش گروه صنعتی گلرنگ شکل گرفت و فعالیت های خود را افزایش داد.
گروه صنعتی گلرنگ بیش از 50 شرکت فعال دارد و در صنایعی چون مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، سلولزی، مواد شوینده و .... فعالیت دارد و محصولات خود را به چندین کشور جهان نیز صادر می‌کند.
در گروه صنعتی گلرنگ بیش از 3 هزار نیرو مشغول به کار هستند که این ها همه از تلاش و اراده محمدکریم بوده است، چرا که در زندگی خود همیشه پر تلاش و مصمم بود.


اما حاج محمدکریم فضلی کیست؟ آیا فقط یک کارآفرین موفق بود؟

حاج محمد کریم فضلی در کنار توجه به کار و رشد و توسعه کارخانه ها، به رشد بهداشت و افزایش سطح بهداشت فردی در کشور نیز کمک شایانی کرد و این امر برای او از اهمیت بالایی برخوردار بود.

بطوریکه برای مردم مناطق محروم سبد های کالا که شامل مواد شوینده و مواد بهداشتی است ارسال میکرد. او همیشه به مردم مناطق محروم نگاه ویژه داشت و تلاش می‌کرد تا زندگی بهتری برای همگان بسازد. حاج محمدکریم فضلی از آن دسته افرادی بود که همیشه آماده کمک به هم نوعان خود بود. بطوریکه برای زلزله زدگان کرمانشاه کمک¬ های مالی، مواد غذایی، مواد شوینده و بهداشتی و .... ارسال کرد و یا برای افراد نیازمند جهیزیه تهیه می‌کرد تا بتوانند زندگی خوبی را شروع کنند.
برند های گروه صنعتی گلرنگ بالغ بر 50 برند ثبتی می‌باشد که تعدادی از آن ها عبارتند از: گلرنگ، اوه، اویلا، فامیلا، هوم پلاس، اکتیو هوم، مای، شون، حیات،رویا، هوبو، بایودنت، اَکشن، مریدنت، رِنِکس و ... . تمام این برند ها از تلاش¬ های حاج محمدکریم شکل گرفته است. تلاش هایی که او را امروزه به کارآفرین نمونه کشور تبدیل کرده است.
حاج محمدکریم فضلی بیان گذار گروه صنعتی گلرنگ در اردیبهشت 1399 دار فانی را وداع گفت و گروه صنعتی گلرنگ غم بزرگی را در این سال متحمل شد. پس از حاج محمدکریم فضلی پسرش مهدی فضلی سکان هدایت این مجموعه بزرگ را به دست گرفت و آن را اداره می‌کند و روز به روز بر موفقیت های این گروه تجاری می‌افزاید.

 

فایل های پیوست

محمد کریم فضلی : بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ

محمد کریم فضلی : بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ

11
اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.