• 5256
  • 892 مرتبه

مراقبه از دیدگاه جک کنفیلد

1400/11/09 02:27:53 ب.ظ

سلام
من جک هستم.
در ابتدا چند سوال باید از شما بپرسم.


enlightenedآیا تاکنون خودتان را عصبانی یافته اید به طوری که مانع انجام کارهایتان شود؟
enlightenedآیا تاکنون آن قدر مضطرب بوده اید که نتوانید شب بخوابید؟
enlightenedآیا تا کنون آن قدر غرق اندیشه بوده اید که به نظر نرسد که بتوانید متمرکز بمانید؟
enlightenedشاید حس خسته بودن کنید و کمبود خلاقیت را تجربه کنید.
enlightenedتاکنون پیش امده است که باید تصمیم مهمی بگیرید ولی نمی دانید از کدام راه بروید؟
enlightenedیا به دنبال راه حلی برای مشکلی می گردید ولی نمی توانید پیدایش کنید؟


منم همین طور بنابراین احساس بدی نداشته باشید. امروز با شما تاکتیکی را به اشتراک می گذارم که در طول 5 دهه ی گذشته به من کمک کرد، همچنین به میلیون ها نفر از دانش آموزانم در سراسر دنیا هم کمک کرد.
مردم اغلب از من می پرسند اگر می توانستی یک اصل موفقیت را انتخاب کنی کدام را انتخاب می کردی؟
من همیشه پاسخ می دهم: 3 "ام".

 

در حرفه خود ماهر شوید، مراقبه داشته باشید و در کار گروهی ماهر شوید.
امروز راجع به مراقبه صحبت خواهیم کرد.
می دانید بیشتر افرادی که ملاقات می کنم در برابر مراقبه مقاومت می کنند. فکر می کنند خیلی غیر علمی است خیلی عجیب و غریب است. می گویند که خیلی مشغول هستند.
یکبار برنامه کودکی را تماشا کردم که ژنرال و ارتشی را نشان می داد. افراد زیادی بیرون بودند و تمام چیزی که ارتش داشت، نیزه بود. پشت آن ها فردی بود که مسلسل داشت، فروشنده بود. سعی می کرد به آن ها مسلسل بفروشد ژنرال گفت: من وقت صحبت با یک فروشنده را ندارم. وقتی به آن برنامه کودک فکر می کنم به مراقبه فکر می کنم. بیشتر افراد می گویند :

خیلی مشغول هستیم که بخواهم مراقبه انجام دهم، برای انجام این کار وقت ندارم. مثل ژنرالی که وقت صحبت کردن با فروشنده ای را نداشت که می توانست به او اسلحه ای بفروشد که جنگ را ببرد.

 

بنابراین واقعیت این است که باید زمان بگذارید تا یاد بگیرید که چگونه مراقبه کنید.

مراقبه می تواند در 3، 4، 5 یا 12 دقیقه ی کوتاه اتفاق بیفتد. مجبور نیستید که چهار زانو روی بالشتی در کنج عزلت در جایی به مدت یک ساعت یا سه ساعت یا یک ماه بنشینید تا بتوانید ارزش مراقبه را بفهمید.

می توانید به سادگی شروع کنید و خودسازی کنید.

چیزی که می خواهم به شما بگویم این است که فرم های مراقبه زیادی وجود دارد بسیار زیاد.
اگر در اینترنت مراقبه را جست و جو کنید میلیون ها فرم ثبت شده برای مراقبه می بینید. واقعیت این است که برای بیشتر افراد خیلی از آن مراقبه ها پیچیده است. حقیقت این است که وقتی مراقبه می کنید اگر فقط با چشمان بسته بنشینید، سعی کنید فکر نکنید خیلی خسته می شوید. چون ذهن شما کارش را انجام می دهد، فکر می کنید که شکست می خورید. خیلی آسان تر است اگر که مراقبه هدایت شده داشته باشید.

وقتی که موسیقی وجود دارد، وقتی که صدای کسی گام به گام شما را هدایت می کند، ذهن شما به همان اندازه قبل کنجکاوی نمی کند. پیشرفت و گیر نیفتادن در تمام آن داستان و کارهایی که برای انجام دادن دارید خیلی آسان تر است. این که به گذشته فکر کنید نگران آینده باشید که به طور معمول این کار انجام می دهیم.
بنابراین امروز شکلی از مراقبه را به شما یاد می دهم که در تمام آموزش ها خود درس می دهم.

قبل از اینکه این کار را انجام دهم بگذارید به شما بگویم که چرا مراقبه خیلی مهم است.

مراقبه به شما کمک می کند خلاق تر باشید. در زندگی من، عنوان کتاب "سوپ مرغ برای روح" از طریق مراقبه به دست آمد.


آن برنده تجاری اکنون صدها میلیون دلار ارزش دارد بعضی ها می گویند که حتی ارزش آن به یک میلیارد دلار می رسد. انجمن دگرگونی مدیریت که شروع کردم اکنون اعضایی از 24 کشور در سراسر دنیا دارد. در سراسر کشور و دنیا در مکان های نامتعارف یکدیگر را ملاقات می کنیم. این از طریق مراقبه به ذهنم رسید. بودن من در فیلم "راز" نتیجه مراقبه است.

از من در خواست شد که اجازه دهم که به کنفرانسم بیایند و فیلمبرداری کنند، گفتم: نه این حواس من را پرت میکند.
آن شب نزدیک به 20 دقیقه مراقبه کردم و چیزی را به طور قطعی پیدا کردم که می گفت: بگو بله.
اتفاق دیگری که با مراقبه می افتد این است که بهره وری بیشتری به دست می آوردید. چون وقتی متمرکز هستید مراقبه اجازه این کار را به شما می دهد. از مراقبه که بیرون می آیید، اتفاقی که می افتد این است که قادر به تمرکز می شوید چون در زمان حال هستید.

مراقبه همچنین استرس شما را از بین می برد. در انتهای شب یا شروع روز اگر که خوب نخوابید مراقبه به شما اجازه می دهد که استرس بدن تان را از بین ببرید. هورمون های تان دوباره تنظیم می شوند، کمتر عصبانی می شوید، می توانید بهتر فکر کنید تصمیمات بهتری می گیرید. این فقط چندتا از مزایای آن است، همچنین می دانیم که باعث افزایش طول عمر می شود. تاثیر مثبتی بر مغزتان می گذارد، شفا یافتن، سریع تر بهبود می یابید و کمتر مریض می شوید، می توانم لیست بلندی را برای شما بیان کنم.
من در تمام پیشامدهای زندگی و مراسم های خصوصی ام مراقبه را آموزش می دهم، وقتی این کار را انجام می دهم افراد پیشرفت های خیلی مهمی می کنند. با هدف زندگی شان ارتباط برقرار می کنند، حس ششم آنها فعال می شود. بعضی افراد درمی یابند که از خود درک بهتری دارند که می توانند با آن ارتباط برقرار کنند که قبلا هرگز این کار را نمی کردند. بنابراین خیلی خیلی قدرتمند است.


مراقبه دقیقا چیست ؟


اصولا این است : مراقبه به سادگی دست برداشتن از فعالیت است برای بیشتر افراد بستن چشم هاست. برای بعضی افراد می آموزند که با چشم باز مراقبه کنند و من دوست دارم که چشمانم را ببندم.

ابتدا نفس کشیدن خود را آرام کنید، روی چیزی تمرکز کنید که ذهن شما اجازه می دهد روی  آن تمرکز کنید. به جای اینکه به وسیله  بقیه چیزها حواس شما  پرت شود، یکی از چیزهایی که می توانید روی آن تمرکز کنید حس کردن نفس تان است که از بینی شما وارد و خارج می شود. هنگام دم حس خنک تری دارد هنگام بازدم گرم تر است چون بودن در شش های تان آن را گرم می کند. می توانید روی بالا و پایین آمدن قفسه سینه و شکم تان در هنگام دم و بازدم تمرکز کنید.
بعضی از افراد انتخاب می کنند که عبارت یا صدایی را داشته باشند بیشتر یک عبارت را تکرار می کنند. عبارت های زیادی وجود دارند که از سنت های روحانی مختلفی می آیند. اگر نمی خواهید وارد آن شوید می توانید به سادگی دم را "Re" و بازدم را "Lax" تصور کنید. آرام باش، خودتان دستور نیمه خوآگاهی می دهید. واقعیت این است که روی یک چیز تمرکز می کنید تا سایر چیزها به تدریج محو شوند. واقعیت این است که اتفاقی می افتد این است که ذهن تان وارد سطح بالاتری می شود.
اگر می خواهید گاهی تجربه باحالی داشته باشید سعی کنید تا 10 بشمارید. مثل این : 1، 2، 3، 4  بدون داشتن فکری. به یاد دارم که اولین بارذی که این کار را کردم، گفتم : 1، 2، 3، 4، 5 هنوز فکری ندارم. اوه این خودش یک فکر است.
1، 2 هرگز به 10 نرسیدم. اکنون بهتر انجام می دهم هر چه که بود. اگر بتوانید بدون داشتن فکری تا 10 بشمارید، کارتان خیلی خیلی خوب است، چون قادر هستید که روی یک چیزی تمرکز کنید که به شما اجازه می دهد که در زندگی خود  روی یک چیز تمرکز کنید و کار بیشتری انجام دهید. می دانیم که انجام چند کار با هم کار نمی کند تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است.


کجا این کار را انجام می دهید؟

کاری که می توانید انجام دهید این است که روی صندلی بنشنید مثل کاری که من اکنون انجام می دهم. می توانید با نشستن روی زمین انجامش دهید، حتی می توانید به صورت دراز کشیده هم انجامش دهید. اگر دراز کشیده انجامش می دهید خیلی وقت ها افراد در این حالت خوابشان می برد.
چیزی که پیشنهاد می دهم این است که دراز بکشید یکی از دست های تان به گونه ای عمودی روی زمین باشد، اگر بخوابید می افتد و شما را بیدار می کند.

بیشتر افراد نمی دانند که بنجامین فرانکلین یکی از بزرگترین رهبران کشور امریکا در اوایل تشکیل ایالت متحده ی امریکا عادت داشت با چکشی نیم اینچی روی سرش مراقبه کند تا اگر خوابید چکش به سرش بخورد و بیدارش کند. خیلی دور نبود به او آسیب نمی رساند، ولی او این قدر متعهد بود تا مراقبه کند. می دانیم که چه تاثیر بزرگی روی بیانیه استقلال قانون اساسی و تمام آن چیزها داشت. به شما مراقبه ساده ی 4 بخشی را آموزش  می دهم که می توانید هر وقت که خواستید انجام دهید.

 

می توانید به مدت 4، 8، 12 یا 16 دقیقه انجامش دهید، فقط در فواصل 4 تایی چه یک دقیقه چهار بار، دو دقیقه 4 بار یا هر چیز دیگری.
 

این مراقبه 4 بخش دارد، اولین بخش "آماده سازی" نام دارد.

 

کاری که انجام می دهید این است که به سادگی می نشینید، پیشنهاد می کنم که دستان های خود را به دو طرف پلو و روی زانوهای خود بگذارید تا 6 نفس روی نفس کشیدن خود تمرکز کنید. تصور کنید که نور از سمت چپ بدن تان بالا می آمد از سمت راست پایین می آید. نور، انرژی واقعا شفا بخشی است. ما اغلب راجع به نور صحبت می کنیم نوری در آسمان می بینیم. تصاویر روحانی با نوری که پایین می آید می بینیم. تصاویری از پیکرو و "عیسی" و چیزهایی مثل این می بینیم که نور از قلب شان می آید. نور شفا بخش است به همین خاطر خورشید را خیلی دوست داریم. به سادگی این را سه بار تصور کنیم کمی بعد این را برای شما توضیح می دهم. 

کار دومی که انجام می دهیم "تکرار" نام دارد.

دست خود را به همان شکل روی زانوهای خود بگذارید. می توانید عبارت "آرام باش" یا صدای خیی ارام "سوهام" یا "هام سو" را انتخاب کنید یا هر چیزی دیگری که می خواهید تکرار کنید که برای شما مثبت است مثل من دوست داشته می شوم. این کار را به مدت یک دقیقه انجام می دهیم سپس وارد گام سوم که "پذیرش" است می شویم.

که در آن دستانمان به همان شکل روی زانوهایمان است باز می کنیم. به خودمان فقط اجازه می دهیم که تکرار را متوقف کنیم. فقط متوجه هر چیزی که وارد هشیاریمان می شود، می شویم. فقط اجازه می دهیم که از درون مان بگذرد. این یکی از قدرتمندترین شکل های مراقبه است که متوجه افکارمان شویم، ولی در افکارمان گیر نکنیم.
بنابراین مثل قایق کوچکی است که می گذرد، نمی خواهید وارد قایق شوید، فقط نگاه می کنید که قایق عبور می کند. اگر خودتان را در درون فکر یافتید و فقط به عقب به طرف ساحل برگردید و بگذارید افکار رد شوند. این راه خوبی برای گیر نکردن در فکر کردن است و بگذارید رد شوند.

مرحله اخر به سادگی "بستن" نام دارد دستامان را می بندیم و مشت می کنیم.

تصور می کنیم که توسط نور سفید محافظی احاط شده ایم. به مدت 30 ثانیه از شما می خواهم روی تصور هدف شماره یک در زندگی خود به صورتی که قبل از دست یافته اید تمرکز کنید. اگر به بیرون نگاه کنید چه می بینید. در حالی که به هدف شماره یکتان در زندگی دست یافته اید؟
راهی عالی برای سرعت بخشیدن به موفقیت زندگیتان است. بسیار خب بگذارید سریع این را انجام دهیم، بنابراین شروع کنید.

اگر در جایی هستید که می توانید چشمان خود را ببنیدید، چشم های خود را ببنیدید. من نیز با شما انجام می دهم.
نفس عمیق و آهسته، دم عمیق و بازدم. اکنون تصور کنید که گوی نوری پایین پای چپ شما است آن گوی از سمت چپ بدنتان بالا می رود، از پای شما بالا می رود و از شانه شما نیز بالا می رود و پس از آن، از قفسه سینه شما بالا میرود و از سمت چپ گردن و سر شما به بالای بدن شما می رود و از مغز شما رد می شود و از  سمت راست بدن شما پایین می رود و تمام سمت راست بدن شما را تا پایین طی می کند و وارد پای راست  شما می شود. تصور کنید که چرخش "U" شکلی انجام می دهد و از سمت چپ بالا می آید. بعدا که خودتان این کار را انجام می دهید می توانید آهسته تر انجامش دهید. زمان بگذارید ولی ایده را می فهمید. می بینید که کل بدن شما تا پای شما پر از نور شده است. یکبار دیگر از سمت چپ بالا می آید و تا سرتان بالا می رود و از مغزتان گذر می کند و به نیم کره راست می رسد. از سمت راست پایین می آید از قفسه سینه، شکم و کمر، ران و پاها، زانو و ساق پا و تمام آن ها پایین می آید و از پای شما خارج می شود. بنابراین بدن شما از نور پر شده است. سپس وارد مرحله دوم "تکرار" می شویم. بنابراین عبارت یا کلمه ای را انتخاب کنید که برای شما الهام بخش است. هنگامی که نفس می کشید اگر کلمه دو بخشی است، در بخش اول دم و در دیگری بازدم را تصور کنید. اگر عبارتی مثل "من دوست داشته می شوم" یا "آرام باش" یا عبارت ریاضتی "سوهام" (که بازتاب صدای تنفس است)، یا عبارت "Om mani padme"  که معنی مسقل از مسیر می توانیم را به بودا وصل کنیم. هر چیزی که ممکن است باشد از هر سنت روحانی که ممکن است مرید آن باشید. اگر نه فقط عبارت "آرام باش" را تکرار کنید. من در هنگامی که این کار را انجام می دهید ساکت و آرام خواهم بود. اگر ذهنتان کنجکاوی می کند به سراغ کلمه یا عبارت بگردید.


گام سوم "پذیرش" نام دارد.

بنابراین فقط دستان خود را باز کنید روی پاهای خود بگذارید، کف دست های خود رو به بالا باشد، تکرار عبارت را متوقف کنید. اکنون فقط از هر چیزی که وارد میدان هشیاری شما می شود آگاه باشید، صداها، حس های فیزیکی، افکار و تصاویر و هر چیزی که هستند فقط آنها را مشاهده کنید. اجازا دهید که آنجا باشند.
اگر خودتان را به جای دیدن فکر، درون فکر می یابید به عقب برگردید و فقط مشاهده کنید. شما این جایگاه مشاهده کنند و شاهد را می سازید.


در نهایت فاز آخر "بستن" است

فقط دست های خود را ببندید، تصور کنید که توسط نوری درخشنده احاطه شده اید مثل اینک درون پوسته ی تخم مرغ نشسته اید. نور سفید به شما می رسد یا نورافکنی بر شما می تابد، این نور سفید شما را پر می کند، احاطه می کند و از شما محافظت می کند.
از تاثیرات منفی که ممکن است در طول روز به طرف شما می آیند. آن را چندین ثانیه دیگر نگه دارید، نور سفید و شفا بخش اطرف شما است.
اکنون با استفاده از قدرت تخلیل خود هدف اصلی زندگی خود را همین حالا تصور کنید. هدف پیشرفت خود و آن چیزی را ببینید که اگر به آن میرسیدید، می دیدید. ضمیر ناخودآگاه را به گونه ای وا می دارد که را حل هایی برای شما بیابد.
همچنین قانون جذب را فعال می کند که به سمت شما منابعی را جذب کند که برای تحقق بخشیدن آن رویا یا تصور لازم دارید. بنابراین آن را مثل فیلمی که در بیرون از زندگی شما اتفاق می افتد ببینید، هر چیزی را ببینید که اگر به آن هدف می رسیدید، میدیدید. صداهایی که می شنیدید، بشنوید. از همه مهمتر حس هایی را اضافه کنید که اگر به آن هدف میرسیدید حس میکردید. هر چه که این حس ها هستند همین حالا آنها را حس کنید. آن حس را بدن خودتان ایجاد کنید.
خیلی خوب است. خیلی آهسته چشمان خود را باز کنید و برگردید. لحظه ای را برای وفق یافتن صرف کنید متوجه حسی که اکنون دارید می شوید.
حس متفاوتی دارد؟
یا هر چیزی که "پاسخ آرام باش بودن" نام دارد. وقتی مراقبه می کنید اغلب شانه های خود را راحت می یابید و صورتتان راحت می شود. احساس می کنید که تمام بدن تان مملو از انرژی شده است.
اکنون مراقبه 4 گامی را یاد دارد که می توانید 4 فرم مراقبه را به یک فرم ترکیب کند که به شما کمک می کند آرام تر، متمرکزتر و خلاق تر باشید.
در آن زمان که دستان شما باز بود در زمان پذیرش آن زمان است پیشرفت های اصلی و ایده های خلاق به دست می آورید. سپس با تصور هدف های خود به گونه ای که قبل از آن به آن نرسیده اید قانون جذبی را گفتیم فعال می کنید. همچنین ضمیر ناخودآگاه خود را فعال می کنید. اکنون چندین نکته بیشتر برای شما بیان می کنم که شما کمک می کند شروع کنید و این را به عادت مراقبه روزانه تبدیل کنید. به یاد داشته باشید که با چیزی های کوچیک شروع کنید، می دانید 8 یا 12 دقیقه عالی است تا 20 دقیقه در روز کار کنید. اگر زمان بیشتری داشته باشید می توانید کار بیشتری انجام دهید حتی اگر 5 دقیقه دارید، فقط تمرین ساده ی نفس کشیدن انجام دهید. چشمان خود را ببنیدید روی آن بخش که عمق نفس می کشید، تمرکز کنید. چیز دیگری که می توانید روی آن تمرکز کنید حسی است که از بینی شما بیرون می آید. یا بالا پایین شدن قفسه سینه شما به شما حسی فیزیکی برای تمرکز کردن می دهد خیلی ساده است.
تکلیف تان این است می خواهم هفته ی بعد حداقل 5 دقیقه در روز مراقبه کنید.
اگر باید زمان سنج گوشی هوشمندتان یا کرنومتر گوشی تان یا هر چیز دیگری استفاده کنید، تنظیمش کنید تا زنگ بزند تا بیشتر از آن نشود.
چیزی که می یابید وقتی که وارد این می شوید این است که در واقع می خواهید بیشتر ادامه دهید متوجه خواهید شد که در طول روز ذهنی شفاف و انرژی بیشتری خواهید داشت.

فایل های پیوست

مراقبه از دیدگاه جک کنفیلد

مراقبه از دیدگاه جک کنفیلد

11
اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.