• 2223
  • 11519 مرتبه
فاطمه مقیمی : موسس شرکت حمل و نقل بین المللی تیزرانان

فاطمه مقیمی : موسس شرکت حمل و نقل بین المللی تیزرانان

1400/02/26 03:52:07 ب.ظ

فاطمه مقیمی، اولین بانوی میلیاردر ایرانی و نخستین خانم دارای گواهینامه پایه یک در ایران پس از پیروزی انقلاب است.

او در شهریور ماه سال 1337 در رشت و در یک خانواده فرهنگی با سطحی متوسط چشم به جهان گشود.

به دلیل علاقه پدر به رشته مهندسی، پس از اخذ دیپلم و به مدت دو سال در رشته مهندسی عمران درس خواند و پس از آن برای ادامه تحصیلات خود به انگلستان رفت. با پیروزی انقلاب و بازگشت به ایران به عنوان مترجم در یک شرکت حمل و نقل مشغول به کار شد.

نام فارسی

فاطمه مقیمی

نام لاتین

-

تاریخ تولد

1337

تاریخ وفات

-

محل زندگی

تهران

تخصص

کارآفرین

زمینه کاری

کارآفرین در حوزه حمل و نقل

سن اوج شکوفایی

26

پس از مدتی به دلیل علاقه ‌مند شدن به این زمینه تصمیم گرفت شرکت خودش را راه اندازی کند. به دلیل غیرعادی بودن کار کردن بانوان در این زمینه ها گرفتن مجوزهای لازم برای تاسیس شرکت 2 سال به طول انجامید ولی در نهایت فاطمه مقیمی در سال 1363 اولین شرکت خود با عنوان «شرکت حمل و نقل بین المللی تیزرانان» را تاسیس کرد. 5 سال بعد به دلیل درک بیشتر و نزدیک شدن به کارمندان خود برای دریافت گواهینامه پایه یک اقدام کرد و باز هم با برخوردی نامناسب رو به رو شد؛ اما این بار نیز به هدف خود رسید و به عنوان اولین بانوی ایرانی دارای گواهینامه پایه یک پس از انقلاب شناخته شد.

زندگینامه فاطمه مقیمی سرشار از تلاش و کوشش بی ‌وقفه برای رسیدن به اهدافی است که برای همه دست نیافتنی بود؛ اما او به همه ثابت کرد که هیچ کاری نیست که با سعی فراوان محقق نشود. او در سال 1369 شرکت «حمل و نقل بین المللی سدید بار» را راه اندازی کرد که تا این لحظه در سِمَت مدیر عامل آن فعالیت می‌کند.

فاطمه مقیمی در زمینه تحصیل نیز از هیچ تلاشی فروگذار نبوده و پس از گذراندن دوره لیسانس، مدرک لیسانس دیگری در رشته مدیریت بازرگانی، مدرک فوق لیسانس در رشته مدیریت استراتژیک، مدارک دوره مدیریت عالی کسب و کار MBA و DBA و همچنین مدرک دکترای کارآفرینی بین الملل خود را نیز دریافت کرد.

ثروت فاطمه مقیمی به گفته خودش در ارتباطات و روابط انسانی شکل گرفته میان او و دیگر افراد نهفته است و همین ارتباطات است که او را به بانوی میلیاردر ایران بدل کرده است.

فاطمه مقیمی با حضور در دیگر بخش های اجتماع همچون صنف حمل و نقل، اتاق بازرگانی تهران و ایران، بخش رسیدگی به شکایات و حل اختلاف شرکت های حمل و نقل بین المللی و از سوی دیگر راه اندازی کانون بانوان بازرگان، احداث دفتر توسعه کارآفرینی زنان در دانشگاه صنعتی شریف و برگزاری دوره ها و کارگاه آموزشی در کشورهای گوناگون، مسئولیت اجتماعی خود را نیز به خوبی انجام داده است. داستان زندگی و موفقیت فاطمه مقیمی، بانوی میلیاردر ایران به همین‌جا ختم نمی‌شود.

 

 

 

این بانوی قدرتمند علاوه بر تمامی کارهایی که خارج از خانه انجام می‌دهد، به وظیفه همسری و مادری خود نیز به نحوی احسن عمل می‌کند و معتقد است قبل از همه چیز، یک مادر و یک همسر است.

 

 

 

 

 

به دلیل اقدامات ارزنده این بانو در زمینه کارآفرینی، او در سال 2012 موفق به دریافت جایزه برترین کارآفرین جهان اسلام شد و در سال 2016 نیز جایزه کارآفرین برتر زن فدراسیون اتاق های بازرگانی آسیا و اقیانوسیه را دریافت کرد.

زندگینامه فاطمه مقیمی در کتابی با عنوان «کارآفرینی به شیوه سیده فاطمه مقیمی» توسط رضا یادگاری و مهشید سنایی فرد و مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف به چاپ رسیده است که منبع بسیار خوبی برای رشد و توسعه فردی می‌باشد.

 

 

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.