• 2209
  • 9271 مرتبه
واقع بین باشیم

واقع بین باشیم

1399/11/19 11:50:17 ق.ظ

برای همه ما پیش آمده که در برخی برهه های زندگی، توسط دوستان و نزدیکان خود به واقع بین بودن توصیه شده‌ایم.

اما واقع بینی یعنی چه؟

تفاوت خوش بینی و واقع بینی در چه مواردی است؟ و خصوصیات افراد واقع بین چیست؟

برای یافتن پاسخ این سوال ها با ما همراه باشید.


واقع بینی به این معناست که در شرایط موجود،به جای خوش بینی بیش از حد،به واقعیت ها و حقایق توجه وبر اساس آن ها نتیجه گیری کنیم.

                    تعریف واقع بینی به صورت «توانایی درک و پذیرش وقایع؛ همان‌گونه که واقعا هستند» بیان می‌شود.

در حقیقت می‌توان گفت تفکر واقع بینانه، یکی از روش های ایجاد خوش بینی است. اگر به جای رفتارهای بسیار امیدوارانه که حقایق موجود را نادیده می‌گیرند، کمی واقع بینی به تفکرات خود اضافه کنیم و سعی کنیم واقع بین باشیم، بسیاری از مشکلات روزمره حل خواهند شد؛ چرا که برای اتفاقات پیش رو، توقع نتایج دور از انتظار را نداریم. تعریف واقع بینی به شکلی دیگر نیز اینگونه است که به وضعیت فعلی توجه کنیم و انتظار محتمل ‌ترین نتیجه را داشته باشیم. تفاوت خوش بینی و واقع بینی در ارزیابی نتایج نهفته است. افراد خوش بین، نتایج را بیش از حد مثبت تصور می‌کنند و بعضاً انتظار معجزه را در سر می‌پرورانند، اما انسان های واقع بین با توجه به واقعیت ها و نتایجی که از قبل حاصل شده به بررسی اتفاقات و ارزیابی نتایج می‌پردازند. سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که چگونه می‌توانیم واقع بین باشیم؟

در ادامه راه هایی برای افزایش تفکر واقع بینانه را با هم مرور می‌کنیم.


1.بیش از حد تخیل نکنید.
اگرچه تخیل به شما قدرت خلاقیت می ‌بخشد و می ‌تواند باعث ایجاد امید و انگیزه شود، اما رویا پردازی بیش از حد نیز باعث نادیده گرفتن واقعیات و لذت نبردن از اتفاقات روزمره خواهد شد.

2.برای رخ دادن وقایع، عجله نکنید.
بسیاری از افراد دوست دارند در کم‌ترین زمان ممکن، بیشترین و بهترین نتایج را کسب کنند اما دنیای واقعی اینگونه عمل نمی‌کند. صبر کردن برای انجام روند طبیعی کارها به افزایش واقع بینی کمک شایانی خواهد کرد.

3.هنگام تصمیم گیری مکث کرده و کمی فکر کنید.
تفکر و مکث بیشتر هنگام تصمیم گیری، از عکس العمل های احساسی جلوگیری کرده و انتظار ما از نتیجه را واقع بینانه‌تر می‌کند.

4.بدترین اتفاق ممکن را تصور کنید.
آماده بودن برای بدترین اتفاقاتی که ممکن است رخ دهد به شما کمک می‌کند راحت‌‎تر با شرایط کنار بیایید و علاوه بر کاهش استرس و نگرانی، پذیرفتن نتایج کم‌تر از سطح انتظار را نیز برای شما آسان‌تر خواهد کرد.

5.در مورد اشتباهات خود تامل و دلایل آن ها را پیدا کنید.
برای اطمینان از یادگیری و پیشرفت خود باید عمیق فکر کنیم و به ریشه های اصلی اشتباهات خود پی ببریم. در این صورت است که می‌توانیم با مسائل بعدی با واقع بینی بیشتری برخورد کنیم.
لئو تولستوی در این باره می‌گوید: «انسان هایی دارای ذهن باز هستند که می‌توانند بدون تعصب و ترس برای درک چیزهایی که با آداب و رسوم، باورها و عقاید آن ها مغایر است، از ذهن خود استفاده کنند.»
با توجه به موارد ذکر شده، همه ما باید تلاش کنیم که واقع بینی را جایگزین خوش بینی های بیش از اندازه کرده و بدین صورت از ناامیدی و سرخوردگی خود در مواجهه با مسائل جلوگیری کنیم.

 

 

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.