• 2204
  • 1695 مرتبه
جک ما : بنیان گذار وب ‌سایت مشهور و محبوب «علی بابا»

جک ما : بنیان گذار وب ‌سایت مشهور و محبوب «علی بابا»

1399/11/01 03:41:19 ب.ظ

بدون شک تاکنون نام وب ‌سایت مشهور و محبوب «علی بابا» به آدرس Alibaba.com را شنیده‌اید.

در این مطلب قصد داریم در مورد «جک ما» بنیان گذار این مجموعه گسترده صحبت کنیم و به بررسی داستان زندگی جک ما بپردازیم. با ما همراه باشید.

نام فارسی

جک ما

نام لاتین

Jack Ma

تاریخ تولد

10 سپتامبر 1964

تاریخ وفات

در قید حیات

محل زندگی

چین

تخصص

فروش آنلاین-تجارت

زمینه کاری

تجارت الکترونیک

میزان ثروت

بیشتر از 50  میلیارد دلار

از کجا به کجا؟

از دبیری به مالک یکی از بزرگترین کمپانی های دنیا

سن اوج شکوفایی

31

جک ما (Jack Ma) در سال 1964 در شهری به نام «هانگژو» در اطراف شانگهای به دنیا آمد و پدر و مادرش او را «یون» نامیدند. در سال 1972 هنگامی که رئیس جمهور وقت آمریکا در سفر خود به چین از هانگژو دیدن کرد، این شهر توسط خبرنگاران فراوانی که همراه او بودند به دنیا معرفی شد و همین موضوع سبب شد تا هرساله گردشگران زیادی از آن دیدن کنند. علاقه یون به زبان انگلیسی نیز از همین زمان که مصادف با دوران کودکی او بود آغاز شد. او با شنیدن داستان‌های مارک تواین (Mark Twain) از رادیو به ادبیات انگلیسی علاقمند شد و برای تمرین بیشتر، به مدت 9 سال، هر روز در محل هتل گردشگران آمریکایی و اروپایی حاضر می‌شد تا از آنان انگلیسی بیاموزد و نام «جک» را نیز از همین دوران به یادگار دارد.
در دوران جوانی دو مرتبه در پذیرش گرفتن از کالج شکست خورد و حتی پس از آن نیز 10 بار برای ورود به دانشگاه هاروارد درخواست داد که به موفقیت ختم نشد. جک پس از فارغ التحصیل شدن در رشته زبان انگلیسی، به تدریس روی آورد و بعد از آن مرکز ترجمه «هانگژو هایبو» را تاسیس کرد که بیشتر کارمندان آن را آموزگاران بازنشسته تشکیل می ‌دادند. در سال 1995 هنگامی که برای دیدن یکی از دوستانش به آمریکا سفر کرده بود، با اینترنت آشنا شد. یکی از اولین واژه‌ هایی که او در اینترنت جستجو کرد، کلمه «چین» بود و پس از اینکه متوجه شد هیچ نامی از کشورش در اینترنت وجود ندارد، تصمیم گرفت برای دفتر ترجمه خود وب ‌سایتی افتتاح کند. پس از گذشت زمان کوتاهی، ایمیل‌هایی از مردم کشور های مختلف دریافت کرد که می‌خواستند با او بیشتر آشنا شوند. پس از آن، سایتی با نام «Online yellow pages» راه اندازی کرد که در حقیقت یک کتابچه راهنمای آنلاین بود و محصولات شرکت ‌های مختلف در آن نمایش داده می‌شد.


در نهایت در سال 1999 با کمک همسر و 17 نفر از دوستان خود وب ‌سایت «علی بابا» را پدید آورد که به نوعی، بازاری برای عمده فروشی اینترنتی به حساب می ‌آمد و به تولید کنندگان چینی این امکان را می‌داد که با خریداران خارجی ارتباط برقرار کنند. امروزه این شرکت بزرگ، بیش از 25 هزار کارمند و 300 میلیون مشتری دارد.

 

در سال 2003 شرکت علی بابا به «هولدینگ علی بابا» تبدیل شد و سایت‌های دیگری نیز به آن افزوده شدند که از جمله آن‌ها می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:
•تائوبائو (Taobao): وب ‌سایتی رایگان برای خرده فروشی محصولات که درآمد آن از طریق فروش فضای تبلیغاتی می‌باشد.
•تی مال (Tmall): برخلاف تائوبائو رایگان نیست و صاحبان کسب و کار برای محصولاتی که در آن می‌فروشند، حق کمیسیونی متغیر بین 3 تا 6 درصد می‌پردازند.
•علی اکسپرس (AliExpress): همانند تائوبائو، بستری برای خرده فروشی آنلاین است و ارتباط بین تولید کننده و خریدار خارجی را فراهم می‌کند؛ با این تفاوت که کاربران چینی حق استفاده از آن را ندارند.
•علی پِی (AliPay): کیف پولی دیجیتالی و بستری برای پرداخت آنلاین به حساب می‌آید.

امروزه با وجود 9 شرکت که زیرمجموعه کمپانی بزرگ علی بابا هستند، دارایی خالص جک ما به بیش از 50 میلیارد دلار می‌رسد و او را در میان ثروتمندترین افراد جهان جای می‌دهد. مجله فوربز در سال 2014 نام او را به عنوان سی‌امین فرد قدرتمند دنیا در لیست سالانه خود منتشر کرد.

راز موفقیت جک ما در «تسلیم نشدن» نهفته است.

داستان زندگی این مرد بزرگ به ما نشان می‌دهد حتی اگر از زیر صفر هم شروع کنیم، باز هم نباید امید به موفقیت را از خود بگیریم. کتاب زندگینامه جک ما تحت عنوان «جک ما؛ کارآفرین چینی، فاتح گنج علی بابا» توسط علیرضا برادران تالیف شده که خواندن آن خالی از لطف نیست.

 

enlightenedبرخی از سخنان بنیان گذار علی بابا در کتاب جک ما که توسط «زروان بختیار» ترجمه شده است را با هم می‌خوانیم :
«شما نیاز دارید که افراد مناسب در کنارتان باشند؛ نه بهترین افراد.»
«اگر تسلیم نشوید، همچنان شانس خواهید داشت. تسلیم شدن بدترین شکست است.»
«اگر هرگز
تلاش نکرده باشید، چگونه می‌توانید بفهمید که شانسی برایتان وجود دارد یا نه؟»
«به جای آنکه راه‌های موفقیت دیگران را یاد بگیرید، روی دلایل شکست آن‌ها مطالعه کنید. بسیاری از انسان‌ هایی که دچار شکست می‌شوند، دلایل مشترکی دارند؛ در حالی که موفقیت می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.»

 

 

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.