• 2194
  • 1319 مرتبه
کتاب قدرت عادت

کتاب قدرت عادت

1399/10/01 05:07:04 ب.ظ

حتما تاکنون در کتاب ‌فروشی‌ها یا سایت‌های فروش آنلاین، به کتاب قدرت عادت (The power of habit) برخورد کرده‌اید. این کتاب نوشته چارلز داهیگ (Charles Duhigg) نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی است که طی سال‌های اخیر خبرنگار روزنامه «نیویورک تایمز» می‌باشد. داهیگ تحصیلات خود را در رشته تاریخ در دانشگاه ییل (Yale) به پایان رسانیده و مدرک MBA خود را نیز از مدرسه کسب و کار هاروارد دریافت کرده است. این نویسنده مشهور که جایزه پولیتزر را از آنِ خود کرده، دارای کتاب دیگری به نام «باهوش‌تر، سریع‌تر، بهتر» نیز می‌باشد که در آن به بیان نکاتی برای بهره‌وری بیشتر در زندگی و کار می‌پردازد.

عنوان کتاب

قدرت عادت؛ چرایی کارهایی که انجام می‌دهیم، در زندگی و کسب‌وکار

عنوان لاتین کتاب

The Power Of Habit

نویسنده

چارلز داهیگ

مترجم

مصطفی طرسکی، معصومه ثابت‌قدم

موضوع

روانشناسی؛ بررسی علمی شکل‌گیری عادت‌ها

تعداد صفحات

۳۵۲

 

 

 

 

جوایز و افتخارات

۶۲ هفته در لیست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز قرار داشت.

درلیست پرفروش‌ترین‌های آمازون نیز قرار داشت.

از طرف دانشگاه هاروارد، در لیست تاثیرگذارترین کتاب‌ها برای مدیران قرار گرفت.

برای مدتی طولانی در لیست جایزه کتاب تجاری سال مکینزی و فایننشال تایمز قرار داشت.

مفهوم کتاب قدرت عادت بر علت کارهایی دلالت می‌کند که ما در زندگی شخصی و شغلی خود انجام می‌دهیم. نویسنده در این کتاب به سوالِ «چرا عادت ‌ها وجود دارند و چگونه می‌توان آن‌ها را تغییر داد؟» پاسخ می‌دهد و اذعان می‌کند هر عادت جدید با ایجاد یک حلقه عادت شروع می‌شود که شامل سرنخ یا انگیزه، روتین یا روزمرگی و پاداش است؛ به این صورت که اگر بخواهید یک عادت جدید در خود ایجاد کنید ابتدا باید برای آن انگیزه پیدا کنید، سپس آن را پیگیری کرده تا مغز شما به انجام آن عادت کند و در نهایت برای انجام این رویه به خود پاداش دهید. او از این چرخه با عنوان «قانون طلایی تغییر عادت» یاد می‌کند.
کتاب قدرت عادت نوشته چارلز داهیگ از ۳ بخش اصلی تشکیل شده که هرکدام از این بخش‌ها شامل چند فصل است.

نویسنده در بخش اول این کتاب با عنوان «عادات افراد» در مورد چگونگی عملکرد عادات و به وجود آوردن عادات جدید و در بخش دوم با عنوان «عادات سازمانی موفق» درباره اهمیت عادات و چگونگی اثر بحران بر ایجاد عادت‌های جدید در سازمان‌های موفق صحبت می‌کند؛ در بخش سوم با عنوان «عادات جوامع» نیز به بررسی مسئولیت و اختیار ما بر عاداتمان و بیان چند مثال می‌پردازد.
خواندن این کتاب ارزشمند به کسانی که دوست دارند عادت‌ های جدیدی در خود شکل دهند و ریشه علمی ایجاد و تغییر عادات را بدانند، شدیدا توصیه می‌شود. فارغ از رشته تحصیلی و موقعیتی که در آن هستید، خواندن این کتاب برای شما بسیار مفید خواهد بود.

قسمتی از متن کتاب قدرت عادت را با هم می‌خوانیم:
«در مطالعات بالینی نشان داده شده است که یکی از موثرترین روش‌های درمانی، حمله کردن به رفتارهایی است که از نظر ما اعتیاد محسوب می‌شوند؛ آن هم از طریق اصلاح عادت‌هایی که آن‌ها را احاطه کرده‌اند. مهم است توجه کنیم که اگرچه فرایند تغییر عادت به سادگی قابل توضیح دادن است، اما الزاما معنایش این نیست که به همان سادگی هم می‌تواند با موفقیت به انجام برسد. ما با درک مکانیسم عادت‌ها، می‌توانیم به بینشی برسیم که اتخاذ رفتارهای جدید را آسا‌تر می‌کند. فهمیدن و درک سرنخ‌ها و تمایلاتی که عادت‌های شما را تحریک می‌کنند باعث نمی‌شود که آن‌ها ناگهان ناپدید شوند؛ ولی این درک به شما راهی را نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی کنید چگونه این الگو را تغییر دهید.»

 


 

جیم کالینز در مورد کتاب قدرت عادت می‌گوید: «هشیارانه، بحث ‌برانگیز و مفید است.»
دیوید برک نیز در مجله نیویورک تایمز بیان کرده است: «در طی چند سال گذشته تحقیقات زیادی در مورد نحوه شکل دادن عادات ما صورت گرفته و این اثر به زیبایی در کتاب جدید قدرت عادت توصیف شده است.»
هفته نامه اکونومیست نیز در مورد این کتاب شگفت انگیز نوشته: «تعداد کمی کتاب راهنما برای کسب و کار و زندگی وجود دارند. نیروی عادت یک استثنا است. چارلز داهیگ نه تنها توضیح می‌دهد که چگونه عادت‌ها شکل می‌گیرند؛ بلکه می‌گوید چگونه می‌توان آن‌ها را با لگد زدن آغاز کرد و به آن‌ها آویزان شد!»

با تمام این توضیحات، خواندن خلاصه کتاب قدرت عادت نیز می‌تواند مشوق شما برای خواندن این کتاب عالی باشد.

جملات طلایی چالز داهیگ در کتاب قدرت عادت :
enlightenedتغییر ممکن است همیشه سریع و آسان نباشد اما به مرور زمان و تلاش تقریبا هر عادتی را می توان تغییر داد.
enlightenedقانون طلایی تغییر عادت: شما نمی توانید یک عادت بد را از بین ببرید بلکه فقط می توانید آن را تغییر دهید.
enlightenedعادات شما همان چیزی هستند که شما انتخاب می کنید باشند.
enlightenedپنهان کردن آن چه می دانید گاهی به اندازه دانستن آن مهم است.
enlightenedبه گفته دانشمندان، عادات به این دلیل ایجاد می شوند که مغز دائما در جستجوی راه هایی برای کاهش تلاش کردن است.

معرفی کتاب های برتر چالز داهیگ در حوزه رشد و توسعه فردی :

 

 

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.