• 1112
  • 1556 مرتبه
قانون 2 عدد پیتزا

قانون 2 عدد پیتزا

1399/04/11 04:20:47 ب.ظ

حتما برای شما هم پیش آمده که در جمعی باشید و با مطرح کردن یک ایده، نظرات ضد و نقیض زیادی دریافت کنید. بی هیچ نیست که می گویند هر چه تعداد افراد یک مجموعه بیشتر باشد، مخالفت هایی که در مطرح کردن ایده ها، پیش می آید بیشتر بوده و سازندگی یک ایده بیشتر به سمت بحث های بیهوده کشیده می شود. از این رو ممکن است رشد و توسعه کسب و کار دچار اختلال شود.
جف بزوس، مدیر عامل شرکت آمازون، برای حل این معضل نظریه ای را تحت عنوان قانون 2 عدد پیتزا  ارائه داده است. این قانون بیانگر این است که تعداد افراد یک شرکت باید به حدی باشد که بتوان با 2 عدد پیتزا آن ها را سیر کرد. در واقع، او در جایگاه مدیریت بر این باور است جلسات و تجمعات فقط در مواقع بحرانی و ضروری تشکیل گردند تا اختلاف نظرات به حداقل برسند.
اگر شما هم دانش مدیریت کسب و کار را به خوبی مطالعه کرده باشید، متوجه می شوید در جمع های گسترده تر، سطح تفکر و بیان نظرات بسیار کاهش می یابد، چراکه ترس از مقابله در افراد به وجود می آید. در نتیجه ارتباط افراد با یکدیگر به جای سازندگی، تقریبا بیهوده می شود. فرض کنید در جلسه ای میان 3 نفر حضور دارید و در جلسه ای دیگر با حضور 7 نفر تبادل نظر می کنید. به نظر شما پریشان حواسی در کدام یک بیشتر است؟ در کدام جلسه برای بیان تفکرات خود ذهن آزاد تری دارید؟
مسلما در جمع کوچک تر تمرکز افراد بیشتر است. پس به خاطر داشته باشید این جمله که: افراد بیشتر یک تیم مساوی با موفقیت بیشتر همان تیم است، باوری است کاملا غلط و گمراه کننده!
اکثر افراد معتقدند ارتباطات بیشتر کلید حل مشکل ارتباطات است درحالیکه این تصور درست نیست.
برای درک بهتر قانون 2 عدد پیتزا بیایید آن را در یک جمع بزرگ مثل عروسی پیاده سازی کنید. از آنجاییکه افراد حاضر در این جمع زیاد هستند و فرصت ارتباط با یکدیگر محدود است، پس شما نمی توانید با همه افراد حاضر ارتباطی معنادار و پایسته داشته باشید. بنابراین سطح مکالمات را کاهش می دهید تا بتوانید با افراد بیشتری معاشرت داشته باشید. برای همین است که در اکثر این تجمعات بزرگ، مردم به دسته های کوچک تری تقسیم می شوند تا سطح ارتباطات خود را افزایش دهند.
حال که این قانون را به خوبی درک کردید بد نیست بدانید این قانون در بسیاری از شرکت ها و سیستم های بزرگ دنیا از جملهAmazon ، Zappos، Karma و حتی در عملیات حساس نیرو های نظامی آمریکا نیز استفاده می شود.
اگر شما هم تا امروز این باور غلط را داشتید که افراد بیشتر در تیم، موفقیت را حتمی می کند، وقت آن رسیده است که کمی محتاطانه تر به این قضیه نگاه کرده و نگرش خود را کمی تغییر دهید. شاید دلیل برخی از شکست های گذشته تان نیز در همین باور های اشتباه باشد. اما این نکته را بدانید که هیچ وقت برای ایجاد تغییر و توسعه کارتان دیر نیست.

 

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.