• 1108
  • 2156 مرتبه
پیتر دراکر :  پدر علم مدیریت جدید

پیتر دراکر : پدر علم مدیریت جدید

1399/04/11 03:52:36 ب.ظ

مسلما نام پیتر فردیناند دراکر (Peter Drucker) یکی از نام های آشنا در جهان و به خصوص در علم مدیریت است تا جایی که اغلب او را پدر علم مدیریت جدید می‌نامند.

enlightenedدر این مقاله با زندگینامه پیتر دراکر آشنا خواهیم شد.
از او مقالات و کتاب‌های زیادی بر جای مانده است و نکته جالب آنکه او توانسته است بعضی از اتفاقات مهم در زمینه اقتصادی در اواخر قرن بیستم را پیش بینی کند و این خود نشانه نبوغ و استعداد فراوان او بوده است. از جمله این پیش بینی‌ها می‌توان به تبدیل شدن ژاپن به غول اقتصادی جهان و لزوم اهمیت به بازاریابی به دلیل رقابتی شدن در کسب و کارها اشاره کرد. نظریه های پیتر دراکر در زمینه مدیریت و کسب و کار همیشه راهنمایی خوب برای جوامع بوده است. به عنوان مثال یکی از مباحثی که او در این زمینه مطرح کرده بود لزوم اهمیت به بعد معنوی انسان در رابطه با کار است و نباید صرفا انگیزه مالی را نقش اصلی وی در کار کردن دانست. یکی از مخالفت‌های وی در مورد اختلاف فاحش بین حقوق کارکنان زیر دست و بلند مرتبه در یک سازمان است. جملات پیتر دراکر در کتاب‌ها و مقالات زیادی به چاپ رسیده است و او در کتاب هایش پیشنهادات خوبی در مورد رهبری یک سازمان به نحو مطلوب و تاثیرگذار ارائه داده است.

پیتر دراکر کارش را به عنوان یک روزنامه نگار شروع کرد و بعد از گرفتن دکترای خود در رشته حقوق عمومی شروع به نوشتن چند مقاله مهم کرد که البته این مقاله ها با واکنش تند علیه نازی‌ها مواجه شد. او کارهایش را به عنوان روزنامه نگار، تدریس در دانشگاه و جلوتر به عنوان مشاور و مدرس کسب و کار ادامه داد. او در این بین به عنوان مشاور شرکت جنرال موتورز شروع به کار کرد که منجر به چاپ کتاب پیتر دراکر با نام مفهوم شرکت بزرگ شد.
جرقه کاری او در سال 1954 زده شد و او کتاب " اصول مدیریت " خود را که جزء کتاب‌های پرطرفدارش است را نوشت.
علاوه بر این او در سال 1971 شروع به برگزاری کلاس‌های آموزشی MBA برای افراد شاغل کرد.

نام فارسی

پیتر دراکر

نام لاتین

Peter Drucker

تاریخ تولد

November 19, 1909

تاریخ وفات

November 11, 2005

محل زندگی

کالیفرنیا

تخصص

مشاور و نویسنده

زمینه کاری

مشاور و نویسنده در حوزه مدیریت مدرن

سن اوج شکوفایی

45

پیتر دراکر یکی از بنیان گذاران مهم در بحث مدیریت مدرن است که کتاب‌های او بسیار کاربردی هستند. از جمله کتاب‌های او با نام " پایان انسان اقتصادی " و " جامعه جدید " درون مایه جامعه صنعتی را نشان می‌دهد و یا کتاب " مدیریت فناوری و جامعه " که علم فناوری را مورد تحلیل و ارزیابی قرار می‌دهد. او در کتاب‌هایش تاکید زیادی به استفاده بهینه از کارکنان می‌پردازد و همچنین به کارکنان یاد می‌دهد که چگونه به بهترین شکل به وظایف خود عمل کنند.
چندین سال بعد همکاری او با دونالدسون براون باعث شد که دراکر یک تجربه عالی در بررسی و ارزیابی علمی و اجتماعی یک شرکت را داشته باشد. دلیل بزرگی این تجربه حضور دراکر در تمامی جلسات هیئت مدیره و همچنین صحبت با کارکنان و نظارت بر مراحل تصمیم گیری آنان بود و ماحصل این تجربه انتشار یک کتاب قدرتمند در زمینه مدیریت و کسب و کار با نام " مفهوم شرکت بزرگ " بود. دراکر همچنین به نقش مهم مدیران عالی مرتبه در سازمان‌ها به خصوص در بخش خصوصی تاکید داشت و آنان را در قبال جامعه مدرن مسئول می‌دانست.

به عنوان یک دانشمند و محقق نتایج تحقیق‌های دراکر هیچ گاه بدون نقد نبوده است. یکی از این نقدها انتقاد از نظریه مدیریت بر مبنای هدف اوست. همانطور که گفته شد دراکر یکی از مخالفین تفاوت حقوق مدیران رده بالا و پایین در یک سازمان و یا یک شرکت است. او اعتقاد داشت که این تفاوت نباید بیشتر از بیست برابر باشد و این فاصله زیاد را از نظر اخلاقی نامعتبر می‌دانست.
پیتر دراکر یکی از افراد سرشناس در زمینه علوم کسب و کار است. آشنایی با کتاب پیتر دراکر و بازاریابی به روش نوین مسلما موج جدیدی از نظریات در کسب و کار را به جهانیان عرضه کرد و باعث شد افراد شاغل به لزوم بازاریابی و اهمیت آن بر مشتری مداری بیشتر پی بردند. هدف بازاریابی پیتر دراکر مبتنی بر روش‌های جدید و قابل استفاده در سازمان ها و شرکت‌ها است و امروزه می بینیم که اهمیت بازاریابی و مشتری مداری در رشد و توسعه کسب و کار مشهود است.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.