مسئولیت پذیری اجتماعی

 

مسئولیت پذیری یکی از ویژگی های مهم برای هر انسانی است. یکی از مهم ترین انواع مسئولیت، مسئولیت پذیری اجتماعی است. تحقیق در مورد مسئولیت پذیری اجتماعی مشخص کرده است که انسان ذاتا موجودی اجتماعی است، به همین دلیل نمی تواند نسبت به محیط خود بی تفاوت باشد. هر انسانی باید در مقابل تمامی همنوعان خود و در تمامی زمینه ها از جمله فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... احساس مسئولیت کند.
در این مقاله در مورد مسئولیت پذیری اجتماعی بیشتر خواهیم آموخت و همچنین سعی می شود در مورد چارچوب و ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی نیز بیشتر بدانیم.
مسئولیت پذیری اجتماعی یا social responsibility را می توان بدین گونه تعریف کرد: مسئولیت پذیری اجتماعی هر فردی را به نسبت فعالیت و مشارکتی که آن فرد در جامعه خود دارد، می توان سنجید. انسان ها مسئولیت های مختلفی را در جامعه خود عهده دار می باشند. انجام و رعایت بعضی از این مسئولیت ها بر همگی ضروری است و در صورت هرگونه تخلف و سرپیچی، جامعه می تواند آن فرد را تنبیه کند. به عنوان مثال مقررات راهنمایی و رانندگی نمونه ای از این مسئولیت هاست. پیروی از این قانون ها بر همه انسان ها لازم است. اگر فردی به خود اجازه دهد که از چراغ قرمز عبور کند در واقع به مسئولیت خود که پیروی از مقررات جامعه است بی توجهی کرده است. دسته دیگری از مسئولیت های اجتماعی موجود است که انجام دادن یا ندادن آن اختیاری است و هر انسانی می تواند با توجه به میزان عشق و علاقه خود به همنوعان خود آن را انجام دهد. کمک به سازمان های خیریه می تواند از این نوع مسئولیت پذیری باشد.
هدف مسئولیت پذیری اجتماعی این است که افراد وظایفی که باید در جامعه انجام دهند را نه به عنوان وظیفه و از سر اجبار، بلکه با علاقه و تمایل انجام دهند. در واقع باید سعی شود که مسئولیت پذیری به سبک زندگی افراد تبدیل شود.
کاربرد مسئولیت پذیری اجتماعی در این است که سعی کنیم جامعه تبدیل به یک سیستم شود. در واقع جامعه را می توان مانند یک سیستم در نظر گرفت. همانطور که می دانید اگر یک سیستم بخواهد به نحوی موثر کار کند، باید تک تک اجزایش به خوبی کار کنند. جامعه نیز مانند یک سیستم از تعدادی زیادی انسان تشکیل شده است و اگر یک جامعه بخواهد به بهترین شکل اداره شود، باید تک تک انسان هایی که در آن جامعه هستند به نقش ها و مسئولیت های خود عمل کنند.
مسئولیت پذیری اجتماعی یکی از ابزار هایی است که اگر به درستی فرهنگ سازی شود باعث می شود جامعه به سمت توسعه حرکت کرده و بهتر و سریع تر بتواند با مشکلات خود کنار بیاید و آن ها را حل کند. اگر بخواهیم یک مثال خوب برای این مسئولیت پذیری را معرفی کنیم، می توانیم به کشور ژاپن اشاره کنیم. شاید بتوان مردمان ژاپن را یکی از مسئولیت پذیرترین افراد در جهان دانست. یکی از حوزه هایی که می توان تبلور این حس مسئولیت پذیری مردمان ژاپن را درک کرد، ادارات کشور ژاپن می باشد. در واقع بسیاری از کارمندان این کشور تا دیر وقت سرکار مانده و این کار را نه به خاطر درآمد بیشتر بلکه به خاطر کمک به پیشرفت هر چه بیشتر شرکت خود می کنند. در واقع هر چه حس مسئولیت مردمان یک کشور بیشتر باشد، آن کشور توسعه یافته تر است.

عناوین مرتبط: عادت های خوب