عادت های خوب


اگر مثل من به خواندن کتاب های موفقیت علاقه داشته باشید، حتما بارها در این کتاب ها خوانده اید که انسان های موفق عادت های خوب (Good habits) دارند و همین عادت ها باعث شده است که موفقیت های زیادی را در زندگی تجربه کنند. شاید بعد از خواندن این جملات وسوسه شده اید که لیستی از این عادت های مثبت را در خود پدید آورید. یا مثلا هنگام تحویل سال تصمیم گرفته اید که لیستی از عادت های خوب برای سال جدید را در برای خود تهیه کرده و به آن ها عمل کنید. اما به راستی چرا عادت های خوب آنقدر در پیشرفت ما اثر گذار هستند؟ بهتر است جواب این سوال را از دارن هاردی که یک نویسنده بزرگ در زمینه علم موفقیت است جویا شویم.

دارن هاردی می گوید: یک برنامه روزانه که بر پایه نظم و عادت های خوب بنا شده است، چیزیست که انسان های موفق را از انسان های عادی جدا می کند. قدرت چنین برنامه ای را دست کم نگیرید!
این جمله به خوبی می تواند قدرت ایجاد عادت های خوب را به ما نشان دهد. در واقع بهتر است اینطور بگوییم که تصمیماتی که ما در زندگی می گیریم، تا حدودی وابسته به عادت های ما در زندگی است و باید بدانید که موفقیت یا شکست ما در زندگی نیز حاصل تصمیمات ماست. اگر واقعا به دنبال این هستید که به اهداف خود برسید باید عادت های خوب برای موفقیت را در خود پدید آورید.
البته این نکته را باید در نظر داشت که به صورت کلی تغییر کار دشواری است. اینکه ما بخواهیم عادت های خوب را در خود پدید آوریم و عادت های بد را از بین ببریم، نیازمند داشتن اراده ای محکم و تعهد زیاد به خود است. به این دلیل که بعضی از عادت های ما که به صورت های رفتاری، ذهنی و احساسی در ما تثبیت شده اند، دارای ریشه ای محکم و قدیمی هستند و به همین سادگی نمی توان آن ها را تغییر داد. پس مهم است که ابتدا عادت های خوب و بد در زندگی خود را دقیق بشناسیم و سعی کنیم که عادت های خوب خود را عمیق تر و عدت های بد را نیز رفته به رفته ریشه کن کنیم.
برای ایجاد عادت های خوب ابتدا بهتر است بررسی کنیم که هر عادت از چه بخش هایی تشکیل شده است.
هر عادت از سه بخش یادآور، روال و پاداش تشکیل شده است که با ذکر یک مثال به معرفی هر کدام می‌ پردازیم. امروزه عادت یا بهتر بگیم اعتیاد به فضا های مجازی مانند تلگرام یا اینستاگرام باعث شده است که مردم قسمتی از وقت خود را در این فضا ها بگذرانند. اما چگونه این عادت در ما پدید آمده است؟
زمانی که کار خاصی برای انجام دادن نداریم، ناخودآگاه این فکر به ما رجوع می کند که به تلگرام وارد شده و ببینیم که کسی برای ما پیام جدید فرستاده است یا خیر؟ این قسمت یادآور نام دارد.
مرحله دوم که روال نام دارد در واقع همان مدت زمانی است که مشغول کار کردن با آن هستیم.
مرحله سوم نیز که پاداش نام دارد این است که با ور,د به تلگرام و سرگرم شدن با آن توانستیم وقت خود را پر کنیم و دوم اینکه خود را از فکر کردن به مشکلات زندگی آسوده کرده ایم.
دقت کنید که تکرار این سه مرحله باعث می شود که ما این کار را هر روز انجام داده و هیچ گاه نتوانیم آن را متوقف یا کم کنیم. البته باید به این نکته توجه داشت که امروزه کار با فضا های مجازی انجام بسیاری از کارها را راحت کرده است و شاید کسی که در جامعه امروز زندگی می کند به نحوه های مختلف به کار کردن با این اپلیکیشن ها نیاز داشته باشد، اما موضوعی که در اینجا حائز اهمیت است اعتیاد به آن و و قت گذرانی زیاد و بی مورد در فضا های مجازی است.
اما چگونه می توان عادت های خوب را در خود پدید آورد به صورتی که آن را رها نکنیم؟
1- جهت عدم فراموشی انجام عادت های خوب برای خود یادداشت بگذارید
برای اینکه یک عادت خوب را در خود پدید آورید، اوایل کار سخت است و به همین دلیل ممکن است که انجام آن عادت را فراموش کنیم و به همین خاطر بهتر است برای خود یادداشت گذاشته و یا از دیگران بخواهیم که انجام آن کار را به ما یاد آوری کنند.
2- از عادت های کوچک شروع کنید
مطالعه یکی از عادت های خوب است که شاید بخواهید انجام آن را جزء برنامه های خود قرار دهید. اگر در همان اوایل کار با خود عهد کنید که روزی 2 ساعت مطالعه کنید، ممکن است که تنبلی کنید و هیچ گاه نتوانید آن را انجام دهید. می توانید این زمان را به یک ربع در روز کاهش داده و به این صورت تمایل بیشتری به انجام دادن آن خواهید داشت و به مرور آن را زیاد تر کنید.
3- به خودتان پاداش دهید
درست شنیدید پاداش! همه انسان ها از اینکه پاداشی دریافت کنند خوشحال می شوند و چه بهتر از اینکه این جایزه را به خاطر انجام عادت های خوب و از خودتان دریافت کنید.
مثلا در مثال قبل می توانید به خود بگویید که اگر روزی یک ربع مطالعه کنم، می توانم تفریح مورد علاقه خود را انجام دهم.
بدون شک عادت های خوب افراد موفق را می توان یکی از مهم ترین عواملی دانست که آن ها را به خواسته های خود رسانده است. به این ترتیب شما نیز می توانید لیست عادت های خوب و بد را برای خود تهیه کرده و سعی کنید که بر روی آن ها کار کنید. همانطور که گفته شد ایجاد عادت های خوب و ترک عادت های بد کار راحتی نیست ولی این بهایی است که باید برای رسیدن به موفقیت بپردازیم.

عناوین مرتبط: مسئولیت پذیری اجتماعی, مقالات رایگان انگیزشی, زندگینامه افراد موفق

موفق ترین ها: سعیده قدس