• 5272
  • 505 مرتبه

وبینار دستاوردهای اکسپو

1401/02/25 01:06:44 ب.ظ

آنان که کمتر نیاز دارند، بیشتر انجام می‌دهند و آنان که بیشتر نیاز دارند، کمتر انجام می‌دهند.
به طور مثال افرادی که ثروتمند هستند، تلاش بیشتری برای کسب ثروت انجام می‌دهند تا ثروت بیشتری به دست آورند و یا افرادی که در دانشگاه درس می‌خوانند پس از پایان هر مقطع علاقه بیشتری به شروع مقطع بعدی دارند چون به دنبال علم و دانش بیشتر هستند.


اکسپو چیست؟

اکسپو اولین بار در سال 1851 برگزار شد. اکسپو نمایشگاهی است که کشورها می توانند هر چند سال یکبار در آن شرکت کنند تا فرهنگ ها، آداب و رسوم، غذاها و موسقی های محلی و ... خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و از این طریق بتوانند ارتباط بهتری با یکدیگر برقرار کنند.
اکسپو 2020 نیز در دبی برگزار شد و شعار اصلی آن پیوند افکار و ساخت آینده بود.

 

اهداف نمایشگاه 2020
- افزایش سطح دانش
- همکاری‌های بین الملی بیشتر
- بررسی چالش‌های آینده و راهکارهایی برای حل چالش‌ها
- ارتباطات انسانی بهتر
- احترام به محیط زیست


نمایشگاه اکسپو 2020 در دبی حدود 25 میلیون بازدیدکننده داشت
 که این میزان بازدیدکننده در عرض 6 ماه اتفاق افتاده است که بسیار حائز اهمیت است.


مدل سازی نمایشگاه


• جهت ارتباط بهتر با نمایشگاه اکسپو
تصور کنید دولت همه استان‌ها را تقویت می‌کند و برای آن‌ها هزینه مالی قابل توجه‌ای را پیش بینی می‌کند و به آن‌ها می‌گوید هر دو سال یک نمایشگاه به مدت دو ماه در یکی از شهرهای ایران برگزار کنید و در آن فرهنگ و رسوم مربوط به شهر خود را به نمایش بگذارید. از نظر اقتصادی تمامی غرفه‌های استان‌ها از طرف دولت حمایت‌های مالی بسیار خوبی دارند. این غرفه‌ها نیز قرار است فرهنگ‌های غذایی، پوشش، موسیقی، گویش، اداب و رسوم محلی و .... را به سایر غرفه‌ها و استان‌ها نشان دهند.
خیلی از ما غذاهای محلی بسیاری از مناطق را نمی‌دانیم که به چه صورت است و یا حتی فرهنگ‌ها و مکان‌های دیدنی برخی استان‌ها را نمی‌دانیم. این نمایشگاه به ما این فرصت را می‌دهد تا با استان‌ها و فرهنگ‌ها و اداب و رسوم  و... آشنا شویم. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که در طی یک روز نمی‌توانیم تمام غرفه‌ها را با دقت بررسی کنیم و باید مدت زمان بیشتری را برای بازدید از این نمایشگاه صرف کنیم تا به طور کامل بتوانیم با تمام استان‌های حاضر در نمایشگاه آشنا شویم.
حال نمایشگاه اکسپو نیز به همین صورت است، اما با تعداد 190 کشور که از کل جهان در آن شرکت می‌کنند. بنابراین یک یا دو روز زمان بسیار کمی برای بازدید از این نمایشگاه است. از همین رو می‌توان گفت یکی از معایبی که برای این نمایشگاه وجود دارد نداشتن زمان کافی برای بازدید از آن است.
در طی برگزاری این نمایشگاه توریست‌های بسیاری برای بازدید از آن به کشور برگزار کننده می‌روند، از همین رو گردش مالی بسیار بالایی در کشور برگزار کننده اتفاق می‌افتد. از طرف دیگر کشورهای زیادی با فرهنگ و اداب رسوم و .... یکدیگر آشنا می‌شوند و تبادل فرهنگی گسترده‌ای با یکدیگر دارند. همچنین سبب می‌شود تا کسب کارهایی که کمتر دیده شده‌اند در این نمایشگاه دیده شوند.
  یکی از اتفاقات فوق العاده‌ای که در اکسپو اتفاق می‌افتد این است که موسیقی‌های محلی نیز در آن برگزار می‌شود و برای این برنامه‌های خاص سالن‌های بزرگ و مجزایی اختصاص یافته که برای هر کشور قسمتی از آن فضا در نظر گرفته شده است که می‌توانند در آنجا برنامه‌های خود را اجرا ‌کنند.

درس1: رشد و پیشرفت مسیر است.
• رشد و پیشرفت را بعنوان یک مسیر بدانید؛ نه به عنوان یک قله


چیزی که باید بدانیم و باید به آن توجه کنیم این است که رشد و پیشرفت یک مسیر است و یک قله نیست. خیلی از ما رشد و پیشرفت را به عنوان یک قله در نظر می‌گیریم. یعنی برای یکی از هدف‌های خود برنامه ریزی می‌کنیم، مثلا برنامه ریزی می‌کنیم که فلان ماشین را بخریم. زمانی که این ماشین را می‌خریم با خودمان فکر می‌کنیم خب الان چکار کنیم؟، من که فلان ماشین را به دست آوردم. ما بعد از رسیدن به هدف، دچار دان می‌شویم و این باعث می‌شود انرژی ما از بین برود. اشتباه خیلی از ما همین جا است. ما باید قبل از رسیدن به هر هدفی که برای خودمان مشخص کرده‌ایم، هدف دیگری را مشخص کنیم و برای آن برنامه ریزی کنیم.
آقای پروفسور سمیعی زمانی که در برنامه دورهمی آقای مدیری شرکت کردند، از ایشان پرسیدن چرا شما خودتان را بازنشسته نمی‌کنید؟ ایشان گفتند من در حال حاضر 80 سال دارم و اینکار را می‌توانستم در سن 60 سالگی انجام دهم اما لذتی که در اتاق عمل و نجات جان افراد وجود دارد را دوست دارم و حس بسیار زیبایی دارد که دلم نمی‌خواهد آن را از دست بدهم. پروفسور سمیعی به بسیاری از قله‌ها موفقیت رسیده است اما این موفقیت‌ها ادامه دار بوده است. در واقع ایشان در زندگی خود رسالتی داشتند که همچنان در حال انجام آن هستند.


درس 2: کار گروهی
• تمام کارهای بزرگ بصورت گروهی انجام شده است، البته رهبری و مدیریت متمرکز  هم داشته اند.


برای مثال این درس می‌توان به برگزاری اکسپو اشاره کرد. برای برگزاری اکسپو نمی‌شود به تنهایی اقدام کرد. البته که رهبری و مدیریت متمرکز نیز اهمیت ویژه‌ای در برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها دارد. به طور مثال زمانی که قرار بوده است کشور برگزار کننده‌ اکسپو 2020 مشخص شود، در سال 2017، 167 نفر دور هم جمع شدند تا محل برگزاری اکسپو 2020 را با هم بررسی کنند. که بعد از انجام بررسی‌ها کشور دبی انتخاب شد و پس از آن به مراحل و نحوه برگزاری نمایشگاه نیز نظارت داشتند تا همه چیز خوب و دقیق انجام شود.
همه اتفاقات بزرگ با یک تیم قوی اتفاق می‌افتد همه ما اپل را به استیو جابز می‌شناسیم در صورتی که در پشت اپل و استیو جابز تیم‌های قوی در حال کار کردن هستند تا کمپانی اپل دائما در حال رشد باشد. استیو جابز نیز حکم رهبر را برای کمپانی اپل دارد که تیم‌های کمپانی را سازماندهی می‌کند.


درس 3:انعطاف پذیری
• شرایط همیشه طبق برنامه‌های شما جفت و جور نمی‌شود.


enlightenedانعطاف پذیری یکی از خصلت‌های انسان‌های موفق است.

در اینجا من از تجربه شخصی خودم برایتان می‌گویم. چند سال پیش من به دبی سفر کردم و از آنجایی که من همیشه در دبی ماشین کرایه می‌کردم تا راحت‌تر به کارهایم برسم، اما در این سفر نتوانستم ماشین مناسبی برای خودم کرایه کنم و به همین خاطر حدود سه، چهار ساعت ناراحت بودم و فکرم درگیر این مسئله شده بود. اما بعد از گذشت مدت زمانی بجای کرایه ماشین به فکر استفاده از تاکسی و مترو وسایل حمل و نقل عمومی افتادم و از این اتفاق هم واقعا خوشحال بودم. چرا که باعث شد تجربه جدیدی کسب کنم و هم اینکه هیجان بسیار خاصی داشتم که قبل از این هرگز آن را تجربه نکرده بودم. جدای از همه چیز نحوه بلیت گرفتن و مسیرهای حمل و نقل عمومی و خیلی از این موارد را هم یاد گرفتم و توانستم با فرهنگ مردم آنجا هم آشنا شوم.
شما برای انجام کارهایتان همیشه باید چند راه را مد نظر داشته باشید تا بتوانید در صورت شکست راه اول از راه‌های دوم و سوم استفاده کنید و کارتان را به انجام برسانید. در انجام کارها ما باید انعطاف پذیر باشیم تا بتوانیم موفق عمل کنیم.


درس4:استفاده از فرصت‌ها
• فرصت بعدی شما چیست؟


چیزی که شاید خیلی از ما به آن آگاهی نداریم این است که فرصت‌ها همیشه وجود دارند اما آمادگی ما برای استفاده از آن فرصت ممکن است به حد کافی نباشد. خیلی از ما به خاطر نداشتن آمادگی فرصت‌های بسیار خوبی را از دست می‌دهیم. همیشه ما باید در حد بالایی از آمادگی باشیم تا بتوانیم از فرصت استفاده کنیم.
به طور مثال جام جهانی قطر یک فرصت طلایی برای کسانی است که بشدت فوتبالی هستند و علاقه شدیدی به این ورزش دارند چرا که در همسایگی خودمان است و اگر کسی شرایطش را داشته باشد فرصت مناسبی است تا در آن شرکت کند.
پس فرصت‌یابی مهم است اما آمادگی برای استفاده از فرصت بسیار مهم‌تر است.


درس 5: یادگیری و شارژ انگیزه

• در محیط‌های رشد هم یادگیری اتفاق می‌افتد و هم انگیزه می‌گیرید.


چند وقت قبل در یکی از همایش‌ها نوجوانی شرکت کرده بود که هدفش داستان نویسی بود. الان این نوجوان در مسابقات داستان نویسی شرکت کرده و مقام سومی را کسب کرده است که بسیار باعث خوشحالی است.
شما وقتی در یک گروه قرار می‌گیرید که همه به فکر رشد و پیشرفت هستند و برای آن تلاش می‌کنند ناخواسته شما هم برای رشد خودتان قدم خواهید برداشت و این سبب انگیزه در شما هم خواهد شد.

 

درس6: تجربیات جدید
همان طور که گفتم در اکسپو 190 کشور شرکت می‌کنند که هر کدام فرهنگ خودشان را دارند. زمانی که من در این نمایشگاه شرکت کردم شخصی را در حال خوردن یه همبرگر دیدم و من هم خواستم از همان همبرگر برای خودم بخرم. جلو رفتم، از آن فرد سوال کردم کجا می‌توانم از این همبرگر بخرم؟ آن شخص تمام وسایل خودش را در آنجا رها کرد و نیمی از مسیر را با من آمد تا به من نشان دهد از کجا می‌توانم یک همبرگر تهیه کنم و من در آنجا از آن همه امنیت و اعتماد کمی شوکه شدم. اما این امنیت و اعتمادی که افراد به یکدگیر داشتند حس بسیار خوبی را در من به وجود آورد. این یکی از تجربه‌های جالبی بود که من از امنیت و حس اعتماد بین افراد در نمایشگاه اکسپو داشتم.


درس 7: آینده پژوهی

 

به تازگی درسی در دانشگاه آمده است با عنوان آینده پژوهی، که در صدد آماده سازی افراد برای آینده است. در جامعه کنونی آن قدر سرعت تغییرات بالا است که گاها به بسیاری از این تغییرات نمی‌رسیم. در نمایشگاه اکسپو در رابطه با آینده پژوهی نیز کارهای بسیار زیادی انجام شده بود. مثلا غرفه آلمان یکی از غرفه‌هایی بود که در زمینه مصرفه بهینه آب و صرفه جویی در آن بسیار تخصصی کار کرده بود تا بتواند با بحران بی آبی مقابله کند.

 


درس8: آینده متعلق به فرزندان ماست.

• آنها را برای آینده‌ای بهتر آماده کنیم.


ما باید در تربیت کودکانمان حساسیت بسیار بالایی را خرج دهیم، چرا که آینده برای آنان است و ما باید به آن‌ها مهارت‌های کاربردی را بیاموزیم تا در آینده بتوانند زندگی بهتری برای خود بسازند.
در یک خبری که چند وقت پیش خوانده بودم، گفته شده بود کودک 12 ساله‌ای در تعطیلات مدرسه NFC تولید کرده است و توانسته است آن را در شبکه‌های مجازی به فروش برساند و درآمدش از فروش آن به 400 هزار دلار رسیده بود.
می‌بینید که آینده برای کودکان ماست و ما فقط باید زمینه‌های لازم را برای آن‌ها از همین سنین پایین فراهم کنیم.

 

 

درس9: دنیا در حال بهتر شدن است.

• کتاب واقع نگری
• آنفولانزا 1920
• کرونا 2020

دنیا در حال بهتر شدن است اما برخی از اخبار سعی دارند تا همه چیز را به شکل‌ بدی جلوه دهند. به طور مثال کرونا جان چند میلیون آدم را گرفته است، اما همین اتفاق چندین سال پیش هم اتفاق افتاده است. بیماری آنفولانزا نیز جان چندین میلیون انسان را گرفت. ضمن اینکه در آن زمان علاوه بر بیماری فقر و بدبختی بسیار بیشتر از زمان حال شد و خیلی از افراد بر اثر فقر و گرسنگی از دنیا رفتند چرا که بسیاری از مزارع بسته شد و کشاورزی به آن صورت نبود تا مردم خوراک کافی داشته باشند. در حال حاضر بیماری کرونا با گستردگی بیشتر و افراد درگیر بیشتری که نسبت به آنفلولانزا دارد ، الان مسیر خوبی را برای کنترل این بیماری در پیش داشتیم و همچنین اطلاعات به روز در مورد این بیماری نیز سریع‌تر در کل دنیا مخابره می‌شود.
پس باید به خودتان و کسب و کارتان امیدوار باشید و تلاش کنید، تا به آینده‌ای که برای آن برنامه ریزی کرده‌اید برسید.


درس10: خود کم بینی

• بدترین انتخاب در شرایط نامطلوب


به طور مثال وقتی شما وارد دبی می‌شوید و پیشرفت‌های آن‌ها را می‌بینید یک مقدار ناامید می‌شوید و حس خود کم بینی به شما دست می‌دهد. در اینجا شما باید خیلی مراقب خودتان باشید. اکثر ما عیب‌ها و نقص‌هایی داریم و اغلب اوقات در شرایط سختی هم قرار داریم اما این شرایط برای همه وجود دارد و کاری نمی‌توان کرد، جز اینکه آن شرایط را قبول کنیم و به کار خود ادامه دهیم.


برای حل مشکلات چهار راه حل وجود دارد که هر شخص ممکن است یکی را انتخاب کند :
- انتخاب اول ترک کردن مواردی است که باعث ناراحتی می‌شود.
- انتخاب دوم این است که بمانیم و با ارزش‌های خودمان زندگی کنیم.
- انتخاب سوم این است که بمانیم و با ارزش‌هایمان زندگی کنیم و آن را برای دیگران هم عرضه کنیم تا آن‌ها هم استفاده کنند.
- انتخاب چهارم این است که بمانیم و غر بزنیم که متاسفانه انتخاب خیلی از افراد نیز این گزینه است.


غر زدن هیچ کمکی به ما نمی‌کند بلکه باید در کنار یکدیگر به فکر ارائه راه حلی برای مشکلات باشیم تا اینگونه زندگی را برای خودمان و دیگران بهتر کنیم.

فایل های پیوست

وبینار دستاوردهای اکسپو

وبینار دستاوردهای اکسپو

11
اخبار مرتبط
نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.