• 4246
  • 1467 مرتبه

چهار اقدام مهم برای رسیدن به خواسته ها

1400/07/20 02:51:56 ب.ظ

انسان بدون هدفگذاری، برنامه ریزی و اقدامات متمرکز و مستمر به هیچ یک از خواسته های خود نمی‌رسد.

اگر می‌خواهید به تک تک خواسته ها و آرزوهای خود در زندگی برسید باید این چهار اقدام مهم را یاد بگیرید و انجام دهید.


اگرچه بسیاری از انسان ها دوست دارند رشد کنند، اما تنها به دوست داشتن بسنده می‌کنند و در عمل کردن ضعیف هستند.اما همین که شما در حال مطالعه این مطلب هستید یعنی شروع به انجام تغییراتی هرچند کوچک کردید و به دنبال این هستید که برای تغییر کردن باید چه اقداماتی انجام دهید.

در این مطلب قصد داریم به شکلی کوتاه، ساده و کاربردی در خصوص هدفگذاری یک ماه یا یک فصل با شما سخن بگوییم. مهم نیست یک فصل را انتخاب کنید یا یک ماه؛ چرا که این روش، کاملا کاربردی است و برای هر دو صورت ماهانه و فصلی قابل استفاده است و شما می‌توانید بلافاصله پس از مطالعه این مطلب از آن بهره بگیرید.

enlightenedبارش فکری
مورد اول یا اولین کاری که باید انجام دهید بارش فکری است. یعنی بین 60 تا 90 دقیقه هیچ وسیله ارتباطی در اطراف خود نداشته باشید و تنها بر روی اهداف و آینده خود متمرکز شوید.

تلفن همراه خود را خاموش و تلفن ثابت نزدیک خود را قطع کنید و از عزیزان خود یا همکاران در محیط کاری خواهش کنید ارتباطی با شما نداشته باشند. در این مرحله شما باید فقط به همین یک مورد فکر کنید. پس بین 60 تا 90 دقیقه وقت بگذارید و فقط برای نوشتن تمام کارهایی که باید در فصل جدید انجام دهید تمرکز کنید. فقط کافیست این کار را بدون هیچ محدودیتی شروع کنید. هیچ ایرادی ندارد اگر لیست شما دارای صدها مورد باشد و اهمیتی ندارد اگر یکی از اهداف شما به مدت زمانی بیش از یک فصل نیاز دارد. شما می‌توانید تنها کارهایی را بنویسید که نیاز است در آن فصل انجام دهید.

برای مثال اگر می‌خواهید مقداری پول پس انداز کنید، مقدار کلی آن را مشخص کرده و سپس تعیین کنید برای پس انداز آن در این 3 ماه ابتدایی چقدر برنامه ریزی کرده‌اید. پس در وهله اول باید بارش فکری داشته باشید؛ یعنی از تمام کارهایی که قرار است در 3 ماه آینده انجام دهید بدون هیچگونه محدودیتی از نظر تعداد، لیستی تهیه کنید.
توجه داشته باشید به این دلیل که هدف شما کاملا کوتاه مدت است (یعنی برای یک ماه یا نهایتا برای سه ماه هدفگذاری می‌کنید) باید اهداف خود را به شکلی قابل دستیابی انتخاب کنید یعنی آن ها را با واقعیت وفق بدهید. اینکه به یکباره بخواهید درآمد خود را دو برابر کنید قطعا امکان پذیر نیست. اگر قرار است این کار انجام شود در ابتدا باید مشخص کنید در این فصل یا 3 ماه آینده درآمد شما باید تا چه اندازه زیادتر شود تا به هدف نهایی خود برسید. در نتیجه دقت داشته باشید که هدف شما حتما باید چالش برانگیز باشد، اما قرار نیست در مدت زمان کوتاهی به ثمر برسد. در حقیقت صحبت ما در خصوص یک برنامه ریزی درست و منطقی است که قطعا ما را به اهداف خود می‌رساند؛ اما پله پله و در مسیری درست.


enlightenedاولویت بندی
دومین بخشی که باید به آن توجه کنیم اولویت بندی است که روش های مختلفی نیز دارد. (برای مثال ماتریس ایزنهاور یا...) برای این کار باید 50 مورد از کارهای فصل جدید را که به نظرتان مهم است در جدول بنویسید. البته تعداد آن ها مهم نیست اما باید حتما برای شما مهم باشند؛ یعنی اگر انجامشان ندهید عاقبت بدی برای شما داشته باشند یا حال خوبتان در گرو انجام دادن آن ها باشد.
برای این کار باید پس از یادداشت کردن تمام کارهای مربوط به این فصل و جدا کردن 15 مورد مهم، آن ها را دو به دو با یکدیگر مقایسه کنید و ببینید کدامیک مهم‌تر است. بدین ترتیب که شماره یک را با شماره دو مقایسه و مورد مهم‌تر را برگزینید. سپس مورد انتخاب شده را با مورد بعدی و به همین ترتیب تا انتها این کار را انجام دهید. کاری که در نهایت انتخاب شود و مهم‌تر از دیگر کارها باشد اولویت شماره یک شما خواهد بود. سپس به همین ترتیب دیگر اولویت های خود را مشخص کنید و بدین شکل، کارهای مهمی که باید در این فصل انجام دهید با اولویت بندی مشخص خواهند شد.


enlightenedتمرکز
مورد سوم تمرکز است. بسیاری از ما زمانی که حرف از تمرکز کردن می‌شود فقط به این فکر می‌کنیم که باید تمام فکر و ذکر خود را روی یک کار بگذاریم؛ در صورتی که در برنامه ریزی و هدفگذاری، تمرکز یک مفهوم بسیار مهم‌تر دارد و آن هم این است که پس از انجام اولویت بندی باید حداکثر سه اولویت اصلی و ابتدایی خود را انتخاب و انجام دهید.

بسیار بسیار مهم است که 3 اولویت اول انتخاب شده از مهم‌ترین کارهای 3 ماه آینده شما باشند؛ یعنی حتی اگر تنها همین 3 کار را انجام دهید و هیچیک از موارد بعدی را انجام ندهید باز هم حالتان خوب شود. زیرا زمانی که مهم‌ترین کارهای خود را انجام دهید انرژی می‌گیرید و این انرژی خوب سبب می‌شود تا بتوانید باقی کارها را نیز انجام دهید.
سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا باید فقط خودمان تمامی کارهایمان را انجام دهیم؟ قطعا پاسخ آن خیر است. بسیاری از کارها وجود دارند که برای انجام دادن آن ها باید از دیگران کمک بگیریم و قطعا یکی از بهترین روش ها تفویض یا واگذاری کارها به دیگر افراد است. اما باید توجه داشته باشید که مهم‌ترین کارهای ما همین 3 مورد اول است و اگر این سه مورد را به درستی و کامل انجام دهیم می‌توانیم پس از آن به سه مورد بعدی بپردازیم؛ چرا که همین موارد ابتدایی لیست سبب حال خوب و انرژی دادن به ما می‌شوند. پس بخش مهم تمرکز در برنامه ریزی و هدفگذاری این است که دقیقا مشخص کنیم کدام 3 کار در این فصل هستند که باید انجام شوند. انجام دادن درست این کارها سبب می‌شود تا در میان افراد موفق جامعه جایگاهی داشته باشید.


enlightenedبرنامه ریزی
مورد چهارم از این 5 مرحله اساسی، برنامه ریزی است. تاکنون متوجه شدید که چه اولویت هایی دارید و 3 اولویت اصلی زندگی شما کدام است. حال باید ببینید که اولویت اصلی شما چیست و برای رسیدن به آن باید چه کارهایی انجام دهید؟ برای مثال شما تصمیم دارید یک کتاب 500 صفحه‌ای را مطالعه کنید. در ابتدا باید مشخص کنید که می‌خواهید روزانه چند ساعت یا چند صفحه از آن را بخوانید. البته بهتر است این کار را واقع‌بینانه انجام دهید تا در آینده دچار ناامیدی نشوید. پس این مرحله بدین صورت انجام می‌پذیرد که باید تمام کارهای لازم برای به ثمر رسیدن مورد اول (اولویت اصلی) را یادداشت کنید یا به بیانی بهتر، برنامه ریزی انجام دهید.
در ادامه باید 3 مورد از کارهای مهمی را که برای دستیابی به هر اولویت نیاز است یادداشت کنید. پس از آن باید شروع کرده و در مسیر رسیدن به اولویت اول خود حرکت کنید. اما سوال مهمی در این بخش به وجود می‌آید: چگونه باید در مسیر حرکت به سمت اهداف، استمرار داشت؟
البته توجه به دو نکته در اینجا ضروری است. یکی از دلایلی که ما در طول روز دچار حواس پرتی می‌شویم این است که تعداد زیادی کار برای انجام داریم. یعنی می‌خواهیم برای تمام 15 اولویت مهم خود حداقل یک قدم برداریم؛ اما بدون شک این امر امکان پذیر نخواهد بود. تصور کنید برای پرورش دادن و رام کردن یک شیر با توانمندی و قدرت زیادی که دارد ابتدا از یک چهارپایه استفاده می‌کنند و آن را جلوی شیر می‌چرخانند تا حواسش را پرت کنند. شیر با آن همه قدرتی که دارد تمام حواس و تمرکز خود را از دست می‌دهد و پس از آن است که می‌توانند آموزش دادن به آن را شروع کنند.
زمانی که شما تنها برای یک روز خود 15 تا 20 کار را برای انجام دادن مشخص کنید آن کارها همانند چهارپایه عمل می‌کنند و شما هرقدر هم که قدرت داشته باشید بدون شک انرژی‌تان گرفته شده و گیج می‌شوید. در نتیجه به دنبال راه فرار از آن حالت هستید و ممکن است زمان زیادی را به چک کردن شبکه های اجتماعی خود اختصاص دهید؛ اینگونه است که بیشتر زمان روزانه خود را از دست می‌دهید. حال اگر تنها روی هدف شماره یک خود متمرکز شوید می‌دانید که قرار است چه کارهایی را انجام دهید. در نتیجه تمرکز بیشتری برای انجام کارها خواهید داشت و همین امر به شما کمک خواهد کرد که راحت‌تر به اهداف خود برسید.


یکی از بهترین کارها برای استمرار داشتن این است که در زمان اولویت گذاری امور از خود بپرسید چرا باید آن را انجام دهم؟

آیا این کار را به خاطر خودم انجام می‌دهم یا به خاطر جلب نظر دیگران؟ بهتر است دلیل خود را حتما به طور واضح و دقیق مشخص و تعریف کنید. تقریبا همه اساتید این حوزه معتقدند که اگر چرایی انجام یک کار را بدانید چگونگی آن نیز راه خود را باز خواهد کرد. یعنی فقط لازم است بدانید که به چه دلیل می‌خواهید یک کار را انجام دهید. برای مثال زمانی که دندان درد دارید و تحمل آن برای شما سخت است بالاخره مجبور می‌شوید به دکتر مراجعه کنید. دانستن چرایی انجام یک کار نیز دقیقا همانند دردی است که می‌کشیم و ما را به سمت انجام کارهای خود سوق می‌دهد و سبب استمرار داشتن ما می‌گردد.


مورد بعدی برای استمرار داشتن در کارها چک کردن مستمر خودمان است؛ اما چطور؟

یک نمودار با عنوان کنترل امور هفتگی وجود دارد که می‌توانید آن را از طریق بخش ارتباط با ما تهیه کنید. برای مثال اگر قرار است امروز 9 کار انجام دهید، آن کارها را در جدول یادداشت می‌کنید. سپس هدف خود از برنامه های نوشته شده را یادداشت کرده و دستاوردهای به دست آمده را نیز می‌نویسید. بدین صورت که اگر قرار است یک کار خاص را سه بار در هفته انجام دهید، باید آن را در بخش روزهای هفته یادداشت کنید. سپس در آخر هر هفته دفعاتی از آن را که باید در این هفته انجام می‌دادید و تعداد دفعاتی که انجام دادید را مقایسه کنید. این کار سبب افزایش استمرار در مسیر رسیدن به اهداف می‌گردد. دقت داشته باشید که حتما در پشت این برگه نیز 3 هدف اصلی و مهم خود را نوشته و چرایی انجام آن را نیز بنویسید. سپس در ابتدای هر روز و انتهای هر شب آن را بخوانید و به خود یادآوری کنید که 3 اولویت اصلی و مهم شما در این فصل چیست و 3 کار مهم و اصلی که باید برای هر اولویت انجام دهید چه می‌باشد. اگر بتوانید این تمرکز را در این فصل از زندگی خود حفظ کنید بدون شک یکی از بهترین فصل های زندگی خود را خواهید ساخت.

 

 

فایل های پیوست

چهار اقدام مهم برای رسیدن به خواسته ها

چهار اقدام مهم برای رسیدن به خواسته ها

11
اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.