• 2231
  • 1376 مرتبه
کتاب کشف توانمندی ها

کتاب کشف توانمندی ها

1400/02/28 12:41:24 ب.ظ

کتاب کشف توانمندی ها اثر مارکوس باکینگهام (به انگلیسی: Now, Discover your strengths) نویسنده و سخنران انگیزشی انگلیسی است که تحصیلات خود را در رشته علوم سیاسی و اجتماعی دانشگاه کمبریج به پایان رسانده است و نویسنده کتاب های دیگری همچون «چگونه نقاط قوت خود را شکوفا کنیم»، «قانون شکنی»، «گام نخست» و «تنها نکته‌ای که لازم است بدانید» می‌باشد.

عنوان کتاب

کتاب کشف توانمندی ها

عنوان لاتین کتاب

Now, Discover Your Strengths

نویسنده

مارکوس باکینگهام

مترجم

عبدالرضا رضایی نژاد

موضوع

رشد فردی و پیشرفت

تعداد صفحات

288

آخرین کتاب او نیز «9 دروغ درباره کار» نام دارد که در سال 2019 منتشر شده است و در آن با نگاهی عمیق به مسائل غیرواقعی موجود در محل کار، راهکارهایی برای تغییر آن ها ارائه می‌دهد.

او با گفته های انگیزه بخش خود، منبعی ارزشمند برای راهنمایی و الهام بخشیدن به افراد بسیاری است و به آن ها در جهت یافتن نقاط قوت خود و پایداری در مسیر موفقیتشان کمک می‌کند.

کتاب کشف توانمندی ها به عنوان اثری مشترک از مارکوس باکینگهام و دونالد کلیفتون (پدر روانشناسی مبتنی بر نقاط قوت) دارای 3 بخش کلی به نام های «ساختار توانمندی»، «کشف منبع توانمندی» و «به کارگیری توانمندی» است که خود شامل زیر مجموعه‎ای 7 فصلی با عنوان های زیر می‌باشند :


1. زندگی های نیرومند
2. ایجاد توانمندی
3. قدرت یاب
4. 34 راه قدرت یابی
5. پرسش هایی که از خود می‌پرسید
6. مدیریت توانمندی ها
7. ایجاد سازمانی بر اساس نقاط قوت


بسیاری از افراد از نقاط قوت و توانمندی خود آگاه نیستند و توانایی ایجاد یک زندگی موفق را ندارند اما با گذشت زمان، متخصص نقاط ضعف خود می‌شوند و در طول زندگی برای رفع آن ها تلاش می‌کنند؛ در حالی که هنوز بسیاری از توانمندی های خود را کشف نکردند.

باکینگهام و کلیفتون در تمامی قسمت های این کتاب به بیان مفهوم توانمندی و راه های دستیابی به آن می‌پردازند؛ همچنین به ما می ‌آموزند که چگونه از نقاط قوت و توانمندی های دیگران آگاه شویم و آن ها را در جهت مثبت به کار گیریم. این کتاب که بر اساس پژوهشی بر روی بیش از 400 کمپانی موفق و مصاحبه با کارمندان آنان شکل گرفته، بیان می‌کند که اگر علم و مهارت یک فرد با استعدادهای او هم‌راستا باشد، به نقطه قوت و توانمندی آن فرد تبدیل می‌گردد که در افراد مختلف، متفاوت است و ویژگی منحصر به فرد هر انسانی به حساب می‌آید. در نتیجه مدیران و صاحبان کسب و کار با خواندن این کتاب می‌توانند از هوش و توانمندی کارمندان خود آگاه شده و از آنان در زمینه های مختص به خود بهره ببرند.

در قسمتی از خلاصه کتاب کشف توانمندی ها آمده است: «سوال اصلی این نیست که آیا هر انسانی می‌تواند در زمینه‌ای خاص پیشرفت کند یا نه. البته که می‌تواند زیرا انسان موجودی سازگار است و اگر یک کار خاص برای ما از اهمیت کافی برخوردار باشد، تقریبا می‌توانیم در هر کاری کمی بهتر شویم. سوال اصلی این است که آیا تنها با تمرین می‌توان به عملکردی عالی رسید؟ پاسخ این سوال "خیر" است؛ زیرا تمرین به تنهایی نمی‌تواند باعث عالی شدن در یک کار خاص شود و کسب توانمندی در هر فعالیتی، نیازمند استعدادهای خدادادی خاصی نیز هست.»
در نتیجه توجه به این نکته بسیار ضروری است که هرکسی باید در جهت شناخت نقاط قوت خود و سپس بهبود آن ها گام بردارد؛ تا بتواند طعم یک زندگی هدفمند و پربار را حس کند.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.