• 2219
  • 1920 مرتبه
استراتژی های حل مسئله

استراتژی های حل مسئله

1400/02/26 10:54:43 ق.ظ

کسب مهارت و استفاده از  استراتژی های حل مسئله، به شما کمک می‌کند تا از دلیل وقوع یک مسئله آگاه شده و چگونگی حل آن را تعیین کنید؛

همچنین این مهارت یکی از ویژگی های مهمی است که اکثر کارفرمایان در متقاضیان کار جستجو می‌کنند. یافتن راه حل های موثر برای مشکلات پیچیده، آسان نیست؛ اما با استفاده از تکنیک های صحیح، بازی ها و تمرینات خلاق می‌توان اقدامات موثرتری در جهت مدیریت مشکلات زندگی برداشت. در ادامه به بیان چندین قدم برای حل مسائل و مشکلات فردی یا گروهی می‌پردازیم.


1. مشکل را به روشنی تعریف کنید.


اگرچه پرش مستقیم به سمت راه حل، جذاب‌تر به نظر می‌رسد، اما بدون روشن کردن صحیح یک مسئله، نمی‌توان به راه حلی دقیق و کامل دست یافت. صرف زمان برای تعریف کامل یک موضوع، می‌تواند موجب صرفه جویی در زمان و انرژی شود و به طور مستقیم بر نحوه تلاش برای حل آن تاثیر بگذارد.


2. دلایل به وجود آمدن مشکل را پیدا کنید.


مهم است که کمی بیشتر عمیق شوید و دریابید که چه چیزی سبب بروز این مسئله شده است. این تجزیه و تحلیل به شما کمک می‌کند که به جای پاک کردن صورت مسئله و رفع ظواهر به وجود آمده، مشکل را از ریشه حل کنید و مطمئن شوید که این اتفاق دوباره رخ نخواهد داد.

 

3. لیستی از تمام راه حل های ممکن تهیه کنید.


از افراد آگاه و باتجربه نظرسنجی کنید و دیدگاه آنان را بررسی نمایید. از خلاقیت خودتان نیز کمک بگیرید و سپس فهرستی از کلیه راه هایی که ممکن است به حل مشکل کمک کنند بنویسید. استفاده از خلاقیت و دیدگاه های متفاوت افراد مختلف، یکی از تکنیک های طلایی برای حل مشکلات به شمار می‌رود.


4. گزینه های موجود را ارزیابی و راه حل ها را اولویت بندی کنید.


به فهرست خود نگاه کنید و تک تک گزینه ها را بررسی کرده و مشخص کنید که کدام یک از آن ها جهت برخورد مثبت با مشکلات کارآمدتر است. سپس بهترین راه حل را برگزینید.


5. به سرعت برای اجرای آن ها اقدام کنید.


هنگامی که بهترین گزینه انتخاب شد، زمان اقدام است. اگر این تصمیم، شامل اقدامات مختلفی باشد یا برای انجام آن به تلاش دیگر افراد نیز نیاز دارید، فهرست کوچکی از اعمال موردنیاز تهیه کنید و آن را به عنوان پروژه‌ای کوچک در نظر بگیرید.


در این مطلب، 5 مرحله اساسی در پاسخ به سوال «چگونه با مشکلات برخورد کنیم؟» ارائه دادیم.

یکی از نکات مهمی که در مواجهه با مشکلات باید به آن توجه کنید، این است که به جای نگران شدن و پرورش افکار منفی، توجه خود را روی یافتن پاسخ مناسب متمرکز کنید. این کار از شلوغ شدن بیخودی ذهن جلوگیری می‌کند و مغز را در مسیر استفاده حداکثری از توانایی های خود یاری می‌دهد. در نتیجه می‌توانید به راحتی و با ذهنی باز در جهت مدیریت مشکلات زندگی و رشد و توسعه فردی گام بردارید.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.