• 2214
  • 1875 مرتبه
بیل گیتس : بنیانگذار شرکت مایکروسافت

بیل گیتس : بنیانگذار شرکت مایکروسافت

1399/12/06 12:36:20 ب.ظ

ویلیام هنری گیتس سوم که جهانیان او را با نام «بیل گیتس» (به انگلیسی : Bill Gates) می‌شناسند، در سال 1955در سیاتل آمریکا متولد شد. در آن زمان، شاید هیچ کس فکرش را نمی‌کرد که کودکی به این جهان پا گذاشته که قرار است به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل شود. پدر او وکیل دادگستری و مادرش آموزگار مدرسه و از اعضای هیئت مدیره سازمان یونایتد وِی (United way worldwide) بود.

نام فارسی

بیل گیتس

نام لاتین

Bill Gates

تاریخ تولد

اکتبر 1955

تاریخ وفات

در قید حیات

محل زندگی

شهر مدینا- ایالت واشینگتن

تخصص

مدیریت و تجارت

زمینه کاری

بنیانگذار شرکت مایکروسافت

میزان ثروت

بیش از 100 میلیارد دلار

از کجا به کجا؟

از دانشکده حقوق به بنیانگذار شرکت مایکروسافت

سن اوج شکوفایی

20

کودکی او در شهر واشینگتن (پایتخت ایالات متحده آمریکا) سپری شد و محیطی که بیل در آن رشد یافت به گونه ‌ای بود که همواره پاداشی برای موفقیت و مجازاتی برای باخت وجود داشت. در ابتدا خانواده برای او شغل وکالت را در نظر داشتند اما رفته رفته با مشاهده عدم علاقه پسرشان به این رشته، آن ها نیز از تصمیم خود صرف نظر کردند. پس از افت تحصیلی بیل و با ورود به مدرسه غیر دولتی لیک ساید (Lakeside) در سن 13 سالگی، او به برنامه نویسی علاقه ‌مند شد. هنگامی که بیل در پایه هشتم تحصیل می ‌کرد، اولیاء دانش آموزان تصمیم گرفتند یک دستگاه کامپیوتر برای مدرسه خریداری کنند که در آن سال ها تازه وارد بازار شده بود.

آشنا شدن گیتس با یک دستگاه عجیب و تازه وارد، درهای تازه ‌ای از زندگی را به روی او گشود و او را از علاقه و استعدادی آگاه کرد که تاکنون از آن بی‌خبر بود. علاقه او به این دستگاه شگفت انگیز به حدی بود که در کلاس های ریاضی خود شرکت نمی‌کرد و در عوض به تمرین برنامه نویسی می‌پرداخت؛ این کار آنقدر ادامه یافت که بیل و دوست نزدیکش، پل، برای شرکت سازنده همان کامپیوتر برنامه‌ای طراحی کردند که در نهایت منجر به ایجاد یک بازی نیز شد. جرقه های تاسیس مایکروسافت هم از همین زمان و با همکاری دوستان نزدیکش از جمله «پل آلن»، «ریک ویلند» و «کینت ایوانز» در ذهن او زده شد؛ چرا که بیل همواره رویای ایجاد یک شرکت سازنده سیستم های خانگی را در سر می‌پروراند. او پس از پایان دبیرستان و به دلیل راضی کردن پدرش، تحصیلات خود را در رشته حقوق دانشگاه هاروارد ادامه داد و اینگونه سبب آشنایی او با استیو بالمر، که بعدها مدیرعامل مایکروسافت شد، فراهم گشت. بیل پس از سه سال، دانشگاه را رها کرد و به سمت علاقه همیشگی خود یعنی برنامه نویسی شتافت؛ چرا که معتقد بود سیستم آموزشی و تحصیلات نمی‌توانند به تنهایی سبب رشد و پرورش استعدادهای او شوند و تنها درگیر شدن و دست و پنجه نرم کردن با کار عملی، می‌تواند موجبات پیشرفت را فراهم کند. سرانجام در سال 1976 بیل و پل، شرکت برنامه نویسی خود را با نام «مایکروسافت» به ثبت رساندند که در حال حاضر بیش از 95 درصد افراد دارای رایانه شخصی، از نرم افزارهای آن استفاده می‌کنند. شاید جالب باشد که بدانید نام "مایکروسافت" یکی از ابداعات بیل گیتس (که در آن زمان مدیریت مجموعه را بر عهده داشت) بوده و در حقیقت مخففی از ترکیب دو کلمه Microsystem و Software است.

همان‌طور که می‌دانید شرکت مایکروسافت یکی از بزرگ‌ترین و بهترین شرکت های کامپیوتری جهان بوده و در واقع سردسته و پیشگام تمام آن هاست. بیل گیتس به همراه تیم هوشمند خود توانسته زندگی افراد را در جهت های بسیاری بهبود ببخشد؛ برای مثال، تولید ویندوز که در زمان خود و حتی امروزه، یک فناوری فوق پیشرفته و مهم به حساب می‌آید، یا اختراع Surface book که لپ تاپ هایی می ‌باشند که به راحتی از صفحه کلید خود جدا شده و به عنوان تبلت مورد استفاده قرار می‌گیرند، یا حتی ساخت خانواده surface pro که برای افرادی طراحی شده که به طراحی با قلم هوشمند در لپ تاپ علاقه مند هستند. از دیگر فناوری های بسیار کاربردی کمپانی مایکروسافت نیز می‌توان به ساخت نرم افزارهای آفیس (Office) اشاره کرد که همه ما به خوبی از مزیت های بی‌شمار آن آگاهیم و چه بسا بدون آن حتی همین مطلب نیز به سختی در دسترس شما قرار می‌گرفت.
زندگی نامه بیل گیتس پُر از فراز و فرود است؛ چه مواقعی که به خاطر انجام کار مشتریان، چندین روز در محل کار خود میماند و چه مواقعی که پیروزی را با همکاران خود جشن می‌گرفت. در حقیقت می‌توان گفت بیل تمامی این موفقیت ها را به شجاعت و ایده های خلاقانه خود مدیون است؛ ایده هایی که با هوش مالی و استعدادهای خاص او همسو شدند و او را به فردی به‌نام و موفق بدل کردند. سرانجام بعد از گذشت 25 سال، بیل سِمَت مدیر عاملی را ترک کرد و این مقام به استیو بالمر، دوست دوران دانشگاه و همکار باوفای او سپرده شد.

همچنین در سال 2014 نیز گیتس از ریاست هیئت مدیره استعفا داد و تمرکز خود را روی فعالیت های خیریه و به خصوص بنیاد خیریه «بیل و ملیندا» گذاشت؛ خیریه ‌ای که او و همسرش با همراهی هم در سال 2000 تاسیس کردند و جرقه آن از سفری تفریحی به آفریقا و مشاهده فقر گسترده مردم آنجا در ذهن این زوج شکل گرفت. در واقع شغل بیل گیتس طی این سال ها در فعالیت های بشردوستانه خلاصه می‌شود. بیل و ملیندا با بخشش های فراوان و کمک کردن به افراد بسیاری در سراسر جهان، ثابت کردند که با بخشیدن، نه تنها از ثروت انسان کم نمی‌شود، بلکه مقدار آن بسیار زیادتر نیز خواهد شد.

بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت و نماد ثروت در سال 1994، ثروتمندترین فرد جهان شناخته شد و این جایگاه را برای 15 سال متوالی حفظ کرد. در سال 2018 نیز با دارایی خالصی بیش از 95 میلیارد دلار توسط مجله فوربز در مقام دومین فرد ثروتمند جهان جای گرفت. به عبارتی می‌توان گفت درآمد بیل گیتس در ثانیه چیزی معادل 300 دلار می‌باشد.

 

از جمله افتخارات و جوایز دریافتی وی نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :
• نشان افتخاری KBE از ملکه انگلستان در سال 2005
• جایزه بوفالوی نقره‌ای (به خاطر کمک هایش به صنعت IT) در سال 2010
• جایزه لَسکِر (Lasker award)، از جایزه های مهم حوزه علوم پزشکی، در سال 2015
• نشان افتخار آزادی از طرف ریاست جمهوری آمریکا (باراک اوباما) در سال 2016
• بالاترین نشان افتخار کشور فرانسه از فرانسیس اولاند در سال 2017

 

 

 

راز موفقیت بیل گیتس در پیروی از علاقه و جنگیدن برای هدف، خلاصه شده است. در انتها برخی از سخنان بیل گیتس را با هم می‌خوانیم :
  • enlightenedموفقیت، معلمی پَست است؛ او افراد باهوش را با خیال اینکه هیچوقت شکست نمی‌خورند، فریب می‌دهد.
  • enlightenedزندگی، عادلانه نیست؛ به آن عادت کن.
  • enlightenedناراضی‌ترین مشتریان شما، بزرگ‌ترین منبع یادگیری هستند.
  • enlightenedجشن گرفتن برای پیروزی ها خوب است؛ اما درس گرفتن از شکست ها مهم‌تر است.
    enlightenedدنیا برای شرافت شما اهمیتی قائل نیست. در این دنیا از شما انتظار می رود كه پیش از آن كه نسبت به خودتان احساس خوبی داشته باشید، كار مثبتی انجام دهید.
  •  
  • معرفی کتاب های بیل گیتس :

 

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.