• 2213
  • 1393 مرتبه
درد و رنج، مفهوم دیگر زندگی

درد و رنج، مفهوم دیگر زندگی

1399/12/05 05:10:57 ب.ظ

ممکن است در نگاه اول به معنای منفی آن توجه کنیم؛ اگرچه رنج به معنای سختی و مشقت است اما باید دید این سختی کشیدن به کجا ختم می‌شود. قطعا خارج شدن از منطقه امن یا محدوده راحتی برای هرکسی دشوار است؛ چرا که بخش زیادی از عمر خود را در آن حالت گذرانده است. اما آیا با ماندن در ناحیه راحتی، می‌توان به اهدافی دست یافت که تاکنون برای ما مقدور نبوده است؟ بدون شک پاسخ این سوال خیر خواهد بود. اگر هریک از ما بتوانیم این موقعیت را به سمت موفقیت پیش ببریم، قطعا معنای درد و رنج نیز برای ما تغییر خواهد کرد. ممکن است بپرسید فلسفه درد و رنج چیست؟ یا چرا درد و رنج هست؟

همواره و از کودکی با این بیت سعدی مواجه شده‌ایم که می‌فرماید:
«نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود
مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد»


با توجه به این فرمایش سعدی و رویارویی با این حقیقت که درد و رنج جرئی از آفرینش انسان است،

همه ما باید نهایت تلاش خود را به کار گیریم تا این روند به فرایندی مثبت تغییر یابد و بتوانیم از آن نهایت استفاده را ببریم؛ همانند کرم ابریشمی که سختی و تاریکی پیله را به امید پروانه شدن تحمل می‌کند. پس از آن است که دیگر از خروج از محدوده راحتی خود واهمه نخواهیم داشت و راه برای رسیدن به اهداف بزرگ‌تر هموار خواهد شد؛ به عبارتی دوام آوردن تبدیل به هنرِ ما می‌شود.
رسیدن به موفقیت با گذر از رنج
در این قسمت، راهکارهایی برای کاهش رنج و تبدیل آن به مسیر موفقیت در زندگی ارائه می‌دهیم.


1. از تغییر نترسید.
باید به خود یادآوری کنید که پا گذاشتن در یک مسیر برای اولین بار همواره با سختی همراه است و برای به رسیدن به یک هدف باید سختی های آن را به جان بخرید.

2. شکرگزار باشید.
شکرگزاری یکی از بهترین راه های ایجاد دید مثبت و همچنین ایجاد نگرشی متفاوت به زندگی است. سپاس گزاری برای موهبت هایی که در زندگی به شما عطا شده است، نگاه شما را بر داشته هایتان متمرکز می‌کند و بدین صورت ادامه مسیر رسیدن به موفقیت و گذر از رنج ها را بسیار آسان‌تر خواهد کرد.

3. موقعیت های جدید ولی کوچک برای خود بسازید.
شرکت در فعالیت های داوطلبانه، رفتن به یک کافی شاپ جدید، خرید از مغازه هایی که تاکنون از آن خرید نمی‌کردید و... همه کارهای کوچکی است که می‌توانید از آن ها برای خروج از ناحیه امن و همچنین کاهش درد و رنج ناشی از آن انجام دهید.

4.از مدیتیشن و مراقبه غافل نشوید.
از آن‌جا که همه چیز از فکر و ذهن ما سرچشمه می‌گیرد، انجام مدیتیشن، یوگا و مراقبه ذهنی برای آماده سازی ذهن جهت کم کردن سختی های مسیر موفقیت بسیار کارآمد است.

5. تفکر مثبت داشته باشید.
هنگام مواجهه با مشکلات، ممکن است تمرکزتان را بر نداشته های خود بگذارید؛ اما ایجاد تفکر مثبت به شما کمک خواهد کرد که بر هدف خود تمرکز کنید و سختی های این مسیر برای شما خوشایندتر شود.

6. محدودیت های خود را بپذیرید.
دانستن و اطمینان از این موضوع که همه ما انسان هستیم و محدودیت هایی برای تمامی ما وجود دارد، به کاهش رنج و سختی کمک شایانی خواهد کرد؛ چرا که تحمل رنجی که دیگران نیز به آن مبتلا هستند آسان‌تر از تحمل آن به تنهایی است.
در نهایت به این موضوع باور داشته باشید که درد و رنج، بخشی از مسیر پرپیچ و خم زندگی هر انسانی است و گذر از آن برای رشد و توسعه فردی الزامی است.
نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.