• 2183
  • 2347 مرتبه
قانون تکانش

قانون تکانش

1399/09/09 05:47:03 ب.ظ

قانون تکانش (impulse law) یکی از مهم ترین قوانین علم فیزیک است که می توان از آن برای رسیدن به موفقیت نیز استفاده کرد.

اما قبل از هر چیز باید با معنی تکانش آشنا شویم. در دوران مدرسه ما با قوانین سه گانه نیوتون آشنا شدیم. موضوع این مقاله مربوط به اولین قاون نیوتون است. آیا این اصل در خاطرتان هست؟

اولین اصل نیوتون می گوید که: اجسام ساکن تمایل به سکون دارند، مگر اینکه نیرویی آن ها را به حرکت درآورد و همچنین اجسام متحرک نیز تمایل به حرکت دارند، مگر اینکه نیرویی مانع آن ها شود. خب اجازه دهید با یک مثال ربط این قانون را با موضوع این مقاله یعنی قانون تکانش بررسی کنیم. همه ما دارای عادت های خوب و بد زیادی هستیم. اگر شما دارای یک عادت بد مانند دیر از خواب بیدار شدن هستید، باید برای ترک آن تلاش کنید. به طور حتم در اوایل، کار سخت است و شما با زحمت زیادی مواجه می شوید. به این دلیل که شما سال ها با دیر از خواب بیدار شدن انس گرفته و به آن عادت پیدا کرده اید و بنابراین ترک آن سخت است. به عبارت دیگر شما مانند یک قطار هستید که در حالت سکون قرار گرفته و قصد حرکت دارد. برای اینکه شما به حرکت درآیید، به انرژی زیادی نیاز دارید و قسمت مشکل کار نیز در همین جاست. اما زمانی که اراده می کنید و با تلاش به جنگ عادت بد خود می روید، به مرور خواهید دید که کار آسان تر می شود و چه بسا بعد از مدتی سحر خیز بودن برای شما تبدیل به یک عادت شده و از این به بعد دیر بیدار شدن برای شما سخت خواهد بود. به عبارت دیگر در این مرحله است که شما به تکانش دست پیدا می کنید. در واقع از این به بعد است که اگر بخواهید دیر از خواب بیدار شوید، باید انرژی صرف کنید.

نیروی تکانش در کتاب اثر مرکب توسط دارن هاردی به خوبی توضیح داده شده است. او درباره تکانش در اثر مرکب اینطور توضیح می دهد: دست یافتن به تکانش بزرگ وقت و انرژی می خواهد. اما وقتی که به آن دست پیدا کردید، موفقیت و نتایج عالی برایتان ایجاد می شود. قانون تکانش در تمامی زندگی ما جاری است، حتی هنگام گرفتن تصمیات. گاهی اوقات پیش می آید که ما در زندگی تصمیماتی می گیریم که بدون فکر قبلی بوده و اکثرا نیز بعد از مدتی پشیمان می شویم. به عنوان مثال ممکن است برای شما هم پیش آمده است که وسیله ای را خریده اید، بدون آنکه به آن نیاز داشته باشید و دلیل خرید شما هم صرفا به خاطر توصیه یکی از دوستانتان بوده است. مثال برای سبک تصمیم گیری تکانشی زیاد بوده و یکی از دلایل شکست های ما نیز همین تصمیم گیری های غلط ماست. در حقیقت این حس پشیمانی اغلب بعد از گرفتن آن تصمیم به سراغتان می آید. تکانش زمانی اتفاق می افتد که انرژی اولیه برای حرکت یک جسم فراهم شده است. شما می توانید به جای این جسم، هر چیز دیگری را در ذهن خود فرض کنید که می خواهد تغییر کند. مانند تغییر بک عادت بد به یک عادت خوب. حالا بعد از اینکه آن جسم حرکت کرد، می توان با صرف انرژی کمتری آن را به همان حالت نگه داشت. برای پی بردن به این قانون کافی است به کارهایی که هر روز انجام می دهید، دقت کنید. آیا می توانید کارهایی را مشخص کنید که هر روز و از سر عادت آن ها را انجام می دهید؟ آیا شما عادت کرده اید که هر روز چندین ساعت خود را در شبکه های اجتماعی بگذرانید؟ برای ترک هر کدام از این عادت ها شما نیاز به یک نیروی اولیه دارید که زحمت بیشتری دارد. اما بعد از اینکه به مرحله تکانش دست پیدا کردید، کارتان راحت تر می شود.
درک قانون تکانش و همچنین آشنایی با انواع تکانشگری به شما این فرصت را می دهد که کارهای خود را بهتر مدیریت کنید. با خودتان فکر کنید، تا به حال چندین بار برای ترک عادت های بد خود تلاش کرده و موفق نشده اید؟ آیا با خودتان فکر کرده اید که دیگر نمی توانید آن عادت ها را ترک کنید؟ درک این قانون به شما یادآوری می کند که ترک آن عادت بد مانند به حرکت درآوردن یک قطار بوده که در مراحل اولیه نیاز به تلاش زیادی دارد. اما بعد از مدتی کار راحت تر شده و این دقیقا همان مرحله ای است که به آن تکانش می گویند.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.