• 2176
  • 1049 مرتبه
کتاب تله شادمانی

کتاب تله شادمانی

1399/08/29 01:38:16 ب.ظ

دکتر راس هریس یک پزشک و روان درمانگر و همچنین نویسنده است که در این مقاله قصد داریم به معرفی کتاب تله شادمانی او که یکی از معروف ترین کتاب هایش است، بپردازیم. او هم اکنون یکی از چهره های برگزیده در زمینه پذیرش و تعهد درمانی (ACT) است که در حال حاضر مشغول به فعالیت در زمینه های آموزش و نوشتن است. زمانی که با عنوان این کتاب برخورد می کنید، شاید اولین سوالی که در ذهنتان جرقه بخورد این باشد که: تله شادمانی چیست؟ قبل از اینکه به معرفی این کتاب بپردازیم، بهتر است کمی درباره این کلمه با هم صحیت کنیم. تله شادمانی (The Happiness trap) در واقع به یک پدیده رایجی اشاره می کند که بارها و بارها در زندگی به آن برخورد داشته ایم. همه ما تمام زندگی خود را به دنبال راهی هستیم که ما را به خوشبختی برساند و زمانی که برای رسیدن به آن تلاش می کنیم، با خود می گوییم که دست یافتن به این هدف برابر است با رسیدن به خوشبختی. اما زمانی که به آن هدف دست پیدا می کنیم، احساس می کنیم که خوشبختی این چیزی نبود که دنبالش بودیم! خب بزارید کمی دقیق تر شویم. اگر امروزه از یک جوان بپرسید که آرزویت چیست، احتمالا یکی از جواب هایش داشتن یک ماشین چند میلیاردی است. اما همه ما افرادی را دیده ایم که با وجود داشتن ثروت زیاد و آن ماشین گران قیمت، از زندگی راضی نبوده و چه بسا حتی دچار افسردگی نیز باشند. کتاب تله شادمانی راس هریس نیز می خواهد دقیقا به همین موضوع اشاره کرده و به ما هشدار دهد که مبادا در تله شادمانی گیر بیفتیم. زمانی که از بیرون به زندگی این افراد نگاه می کنیم، شاید آن ها را اشخاصی خوشبخت و بدون دغدغه ارزیابی کنیم. اما زمانی که پای صحبت های آن ها می نشینیم، روایت های دیگری را از زبان آن ها خواهیم شنید که با تصورات قبلی ما همخوانی ندارد. کتاب تله شادمانی مصور نیز قصد دارد که به ما کمک کنید در این دام گرفتار نشویم و همچنین راه های خلاصی از آن را نیز به ما گوشزد می کند. کتاب تله شادمانی تا به امروز به چاپ ششم خود رسیده است و خواندن آن برای همه ما برای رسیدن به حس خوب در زندگی لازم است. در ادامه بهتر است به بخش هایی از این کتاب نیز اشاره شود تا بیشتر با نقد کتاب تله شادمانی آشنا شویم. در بخشی از این کتاب دکتر راس هریس اینطور می گوید: شادمانی فقط داشتن احساس خوب نیست، اگر چنین بود افرادی که دچار اعتیاد به مواد مخدر شده اند، خوشحال ترین انسان های روی کره زمین بوده اند. اما باید با این واقعیت روبه رو شویم که خوشبختی فقط از داشتن شادمانی و حس خوب در زندگی به دست نمی آید. بلکه ما باید یاد بگیریم که سختی ها و مشکلات را نیز در آغوش گرفته و با آن ها کنار بیاییم. نه اینکه برای فراموش کردن آن ها دست به دامن مواد مخدر شویم.
جمله ابتدایی این کتاب به این صورت است که : دست از تقلا کردن بردار و زندگی کن. واقعیت نیز اینگونه است. هر چه شما بیتشر به مشکلات خود فکر کرده، بیشتر از آن ها صدمه خواهید دید. کتاب تله شادمانی برای تمام افرادی است که قصد رسیدن به خوشبختی را دارند، اما با وجود تلاش زیاد، نمی توانند آن را در آغوش بگیرند. بنابراین بهتر است با خواندن این کتاب به رویکردی تازه ای رسیده و فصل جدیدی را در دفتر زندگی خود شروع کنیم.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.