• 2172
  • 2069 مرتبه
قانون 10-20-70

قانون 10-20-70

1399/08/25 03:46:38 ب.ظ

بدون هیچ مقدمه ای ابتدا بررسی می کنیم قانون 10-20-70 چیست و سپس به بررسی فواید این قانون می پردازیم.

این قانون که اولین بار توسط گوگل و صرفا برای کارمندان شخصی خودش مطرح شده بود بیان می کند هر کارمند می بایست زمان خود را به سه بخش 10 درصدی، 20 درصدی و 70 درصدی تقسیم کند.

بخش سوم که همان 70 درصدی است به فعالیت ها و پروژه های اصلی کار وی اختصاص می یابد. برای مثال اگر یک کارمند بخش آی تی گوگل را در نظر بگیریم، 70 درصد از زمان کاری او به انجام امور مرتبط با آی تی که به گوگل مربوط است اختصاص می یابد.
بخش دوم یا همان 20 درصد باید صرف پروژه هایی شود که در راستای آی تی هستند اما می تواند صرفا به گوگل مرتبط نباشد و مثلا به تحقیق در ارتباط با آی تی صورت بگیرد.
بخش سوم یا 10 درصدی این برنامه ریزی به پروژه های شخصی فرد که قابل انجام در محل کار باشد، مربوط می شود. برای مثال این کارمند در فضای مجازی فعالیت دارد و می خواهد یک چالش جدید را باب کند. می تواند برنامه ریزی های مربوط به این چالش را در 10 درصد از زمان کاری خودش انجام دهد تا هم استراحتی در میان کارهای سنگین خود داشته باشد، هم خلاقیت خود را افزایش دهد که بعدا در راستای کار از این خلاقیت نیز استفاده خواهد شد.
این سناریو کوتاه تعریف جامعی بود از قانون 10-20-70 که البته کاربرد های زیادی می تواند داشته باشد. به نظر شما بازدهی کاری فردی که تمام ساعات کاری خود را به انجام امور سخت و گاهی خسته کننده مرتبط با کار می پردازد خلاقیت و استعداد هایش بیشتر شکوفا می شود یا فردی که بخشی از زمان خود را به ایده پردازی و انجام امور جذابی که دوست دارد، اختصاص می دهد؟
مسلما مورد دوم! قانون 10-20-70 در توسعه شغلی، فردی و آموزشی می تواند کاربرد های فراوانی داشته باشد. فرض کنید این قانون در مدارس و دانشگاه ها پیاده سازی نمی شد. زمانی که فردی چندین کلاس درسی پشت سر هم داشته باشد (مثلا 3 کلاس یک ساعت و نیمه) ، اگر قرار باشد مدرس مدام تدریس کند و دانش آموزان و دانشجویان مدام در حال یادداشت برداری و یادگیری باشند، طبیعتا بازدهی این یک ساعت و نیم زیر 60 درصد خواهد بود. به همین دلیل است که یک استراحت 10 دقیقه ای میان ساعات درسی می تواند تاثیر زیادی در تازه شدن ذهن داشته باشد.
البته که کاربرد قانون 10-20-70 در همه مشاغل می تواند مشاهده شود اما می توان به صراحت گفت که کاربرد اصلی این قانون، رشد و توسعه فردی است چرا که تمرکز اصلی آن روی بهبود خلاقیت و کارایی افراد می شود.
برای اینکه تاثیر این قانون را در زندگی خود بهتر درک کنید، پیشنهاد می کنیم به مدت یک هفته برنامه ریزی 10-20-70 را برای خود در نظر بگیرید و با مقایسه این یک هفته با هفته های عادی دیگر کاری خود، به این نتیجه برسید آیا واقعا این قانون برای شما مفید بوده است یا خیر؟

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.