• 1120
  • 2727 مرتبه
قانون کارما

قانون کارما

1399/04/11 05:07:24 ب.ظ

کارما، کلمه ای آشنا برای همه ملیت ها، همه سنین، همه ادیان و خلاصه همه مردم جهان است!

این روز ها بسیاری از مردم حتی نام فرزندان خود را کارما یا نام هایی با ریشه کارما انتخاب می کنند. اما بد نیست بدانیم این کلمه اصالتی شرقی دارد حال آن که چگونه به فرهنگ غرب و سایر نقاط جهان وارد شده است، امری است قابل بحث و بررسی. می خواهیم بدانیم آیا مفهومی که جامعه امروز غربی از کارما دارد، با مفهوم اصیل آن یکی است؟
اگر در رابطه با مفهوم اصلی کارما تحقیق کنید، این مفهوم را یکی از اساسی ترین مباحث هندوئیسم، بودائیسم، سیکیسم و جینیسم خواهید یافت.

اما قانون کارما یا Karma Law بیانگر چیست؟

یک تعریف دقیق از کارما عبارتست از:
کردارهای هر انسان، بر کیفیت این زندگی و زندگی‌ های بعدی او اثر می‌ گذارد. رفتار های خوب کارمای خوب می ‌سازند و رفتار های بد کارمای بد.
از این رو تاثیر کارما در زندگی، تاثیری نسبتا مستقیم است. اگر به این قانون باور داشته باشید، در راستای رشد و توسعه فردی خود قدم برداشته و سعی در بهبود کردار و رفتار خود خواهید داشت. در واقع اگر بخواهیم بیان ساده تری از کارما داشته باشیم، می توانیم به همان مثل معروف "هرچه کنی به خود کنی" اشاره کرد. کارما نشات گرفته از تک تک رفتاری های ماست. هر کدام از این رفتار ها انرژی از خود ساطع می کنند و این انرژی جزئیات رفتاری زندگی فرد را نشان می دهد.
بودا درباره کارما می‌گوید:
من صاحب اعمال خویشم، میراث ‌دار کردار های خویش، زاده اعمال خود. در پیوند با کردار خویش و متکی بر اعمال خود زندگی می‌ کنم. هر کاری که انجام می ‌دهم، نیک یا بد، میراث آن به من می ‌رسد.
جدا از اینکه این قانون، نام های دیگری از جمله قانون عمل و عکس العمل، قانون بومرنگ، قانون بازتاب و ... دارد، باید بدانید که مکملی برای این قانون نیز وجود دارد به نام قانون دارما. در واقع قانون کارما و دارما در کنار یکدیگر تشکیل یک تفکر کامل می دهند که بیانگر آگاهی از رفتار خویش و مراقبت از کنش های فرد در موقعیت های مختلف زندگی اوست.  البته نباید از بخش های اصلی اصل کارما که شامل دو بخش است غافل شد. این دو بخش شامل پذیرش واقعیت و پایان دادن به سرزنش کردن است.
بد نیست کمی دقت را افزایش دهیم و جزئی تر به کارما و زیر مجموعه های آن نگاهی بیاندازیم. در ابتدا باید بدانید کارما روی نیت افراد تمرکز می کند نه روی ظاهر کار افراد. برای مثال پاسخ کارما به ثروتمندانی که برای فرار از مالیات های سنگین، به سوی تاسیس خیریه می روند، با کسانی که به قصد کمک به افراد بی بضاعت، خیریه تاسیس می کند، مسلما متفاوت خواهد بود.
اگر قلبا به کارما اعتقاد داشته باشید، متوجه می شوید، کارما دیر یا زود جواب شما را خواهد داد. در برخی موارد عکس العمل رفتار شما فورا اتفاق می افتد و در برخی موارد مدت ها طول می کشد. مهم این است که پاسخ کارما قطعی است و مدت زمانی که برای پاسخ کارما طول می کشد، به خلوص افراد بستگی دارد. اما در مواردی پیش می آید که به دلیل فرصت محدود انسان در دنیا، کارما پاسخ کار افراد را نمی دهد، یا در مواردی کار افراد چنان مهم بوده است که دنیا، محل مناسبی برای پاسخگویی به این افراد نیست.
افرادی که به آخرت اعتقاد دارند می گویند این پاسخ کارما در بهشت و جهنم به سراغ انسان می آیند و افرادی که به تناسخ (انتقال روح از جسمی به جسم دیگر پس از مرگ) معتقدند، بر این باورند نتیجه کارما در زندگی یا زندگی های بعدی فرد، تاثیر گذار خواهد بود. مهم این است کسانی که با این قانون آشنایی دارند و به آن معتقدند، می دانند که نهایتا پاسخ رفتار خویش را دریافت خواهند کرد.
با همه این موارد، همه چیز تقصیر کارما نیست. در دنیا قوانین متفاوتی حاکم هستند. یعنی اگر کسی نیت و رفتار خوبی داشت و پاسخ خوبی از دنیا دریافت نمی کرد (یا برعکس)، لزوما تقصیر کارما نیست! اگر از همه قوانین هستی اطلاع داشته باشید، درک بهتری خواهید داشت.
بد نیست بدانیم، قانون کارما در روانشناسی، اسلام، ادبیات فارسی و بسیاری از زمینه های دیگر نیز بیان می شود.

همانطور که قانون کارما از نظر مولانا می گوید:
این جهان کوه است و فعل ما ندا                   سوی ما آید نداها از صدا
که می گوید، اعمال رفتار مانند انعکاس صدا در کوه ها، به خود فرد بر می گردد.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.