• 2186
  • 1721 مرتبه
قانون آیزنهاور

قانون آیزنهاور

1399/09/16 04:01:12 ب.ظ

اگر شما هم برای مدیریت زمان خود به مشکل می خورید. اگر هنوز نمی توانید برنامه ریزی دقیق و منظمی برای کارهای روزمره خود داشته باشید. اگر برای انجام بسیاری از کار های خود زمان کم می آورید و تمام اگر های این چنینی که فرصت های زندگی شما را ممکن است بگیرند، به شما پیشنهاد می کنیم قانون آیزنهاور را در برنامه روزانه خود پیاده سازی کنید. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر در ارتباط با ماتریس مدیریت زمان آیزنهاور بدانیم.
آیزنهاور یکی از رئیس جمهور های اسبق آمریکا بود که برای مدیریت زمان خود، قانونی را تحت عنوان ماتریس آیزنهاور Eisenhower Matrix برنامه ریزی کرد. طی این ماتریس او اولویت ها و کار های مهم خود را معین می کرد. این لیست از کار ها، طی دو دسته بندی تعیین می شدند که بسیار برای جلو بردن فعالیت های مختلف، کارآمد بود.

این دو دسته بندی خود به چهار زیر مجموعه تقسیم می شوند. دسته بندی اولی کار های مهم و دسته بندی دوم کار های فوری هستند. زیر مجموعه ها نیز به ترتیب زیر خواهند بود:
•    مهم و فوری
•    مهم ولی غیر فوری
•    غیر مهم ولی فوری
•    غیر مهم و غیر فوری

کار های مهم عموما به آن دسته از فعالیت هایی اختصاص داده می شد که شما را در رساندن به اهداف بلند مدتان یاری می کند.

برای مثال اگر می خواهید نواختن موسیقی را یاد بگیرید، یادگیری نت خوانی یک کار مهم است. کار های فوری کار هایی هستند که دیگران را برای رساندن به اهدافشان یاری کرده و انجام دادن آن ها به دوش شماست. از سویی افراد دیگر در دریافت خروجی این کارها عجله دارند. برای مثال فرض کنید در یک مجموعه ساختمان سازی و معماری داخلی کار می کنید و از شما خواسته می شود تا پایان ساعت اداری، گزارش هفتگی کار های اتمام یافته را تهیه کنید. این کار برای شما هیچ ضرورتی ندارد (هیچ کمکی به پیشرفت شما در نواختن موسیقی نخواهد داشت).
حال می خواهیم چهار زیر مجموعه را بررسی کنیم. کارهای مهم و فوری کار هایی هستند که پیش بینی نشده اند و بسیار اهمیت زیادی دارند از طرفی زمان برای انجام آن ها بسیار محدود است. ( مثال موسیقی را در نظر بگیرید. به طور اتفاقی اعلام می شود آزمون نت خوانی موسیقی فردا ظهر برگزار می شود).


کار های مهم ولی غیر فوری کارهایی هستند که شما در مسیر پیشرفت خود به آن ها نیاز دارید اما هیچ عجله ای برای آن ها نیست. ( برای یادگیری موسیقی باید یک ساز تهیه کنید که امری است مهم اما مادامی که محدودیت زمانی ندارید، فوری محسوب نمی شود.)
غیر مهم ولی فوری، کار هایی هستند که معمولا دیگران از شما درخواست کرده اند. اگر امکان نه گفتن به درخواست آن ها وجود دارد این کار را حتما انجام دهید چرا که تا حد زیادی شما را در برنامه تان جلو می اندازد.
و در نهایت کار هایی که نه مهم هستند نه فوری. این کار ها عموما وقت تلف کنی است. مثل استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی که در موارد زیادی هیچ فایده ای جز وقت تلف کنی برایتان نخواهد داشت.
از طریق برنامه ماتریس آیزنهاور می توانید این دسته بندی ها را تعیین کرده و کار های مهم خود را مشخص کنید. اولویت‌بندی کارها بر اساس ماتریس آیزنهاور به شما این امکان را می دهد تا زمان های مشخصی را صرف هر فعالیت بکنید و بیش از اندازه زمان خود را صرف یک کار نکنید. در این صورت تایم زیادی از روزتان ذخیره خواهد شد. بهترین روش استفاده از این ماتریس این است که هشت مورد از فعالیت های مهم و فوری در طول شبانه روز را در اولویت قرار دهید و سپس نسبت به انجام سایر امور اقدام کنید.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.