هدف از برنامه ریزی

 

برنامه ریزی چیست؟ هدف از برنامه ریزی چیست؟ برنامه ریزی یا planning، فرآیند تفکر در مورد فعالیت های مورد نیاز برای رسیدن به یک هدف مطلوب است. این اولین و مهم ترین فعالیت برای دستیابی به نتایج مطلوب است. این امر شامل ایجاد و نگهداری از برنامه، مانند جنبه های روانشناختی است که به مهارت های مفهومی نیاز دارند. حتی چندین آزمایش وجود دارد که توانایی برنامه ریزی هر کسی را می توان اندازه گیری کرد. به همین ترتیب، برنامه ریزی یک ویژگی اساسی و رفتار هوشمندانه است. حال به یک تعریف مهم در امر برنامه ریزی برمی خوریم و آن هم مهارت برنامه ریزی یا تفکر قبل از اقدام است که در ادامه آن سعی می کنیم وقایع پیش بینی نشده را کم کنیم. این موضوع بیشتر در سمت های مدیریتی اهمیت خود را نشان می دهد. یک مدیر، از قدیمی ترین یا جدیدترین سبک مدیریت، باید بر این مهارت ها مسلط باشد.
بدون شک برنامه ریزی در ابعاد گوناگون و رعایت تکنیک های برنامه ریزی سبب می شود مسیر رسیدن به هدف کوتاه تر شود و مسیری مشخص را دنبال کنید. از این رو انواع مختلفی از برنامه ریزی زندگی شامل برنامه ریزی شخصی، برنامه ریزی کسب و کار، برنامه ریزی توسعه فردی و ... در زمینه های گوناگون داریم که در ادامه به چند مورد از مهم ترین های آن اشاره می کنیم.
برنامه ریزی شخصی
اگر ما قصد داریم در هر بخشی از زندگی شخصی یا حرفه ای خود رشد کنیم باید آنچه را که برای آینده خود می خواهیم برنامه ریزی کنیم. بنابراین، اصول اولیه برنامه ریزی در زندگی شخصی را باید مورد بررسی قرار دهیم و با توجه به آن مسیر و آنچه باید انجام شود را مشخص کنید. می خواهید کجا باشید. تعریف کنید چه زمانی به هدف خود خواهید رسید. مسیرهای ممکن را برای رسیدن به هدف خود کشف کنید (به صورت کتبی) و فعالیت ها را در مسیری که برای رسیدن به هدف خود انتخاب کرده اید، در اولویت قرار دهید.
برنامه ریزی برای رسیدن به موفقیت
قطعا برای رسیدن به موفقیت در زندگی، تنها داشتن یک هدف مهم نیست. بلکه برای رسیدن به آن هدف باید یک برنامه مشخص داشت تا بتوانیم در دنیای شلوغ و پردغدغه امروزی، زمان خود را به وسیله همان برنامه ریزی، به بهترین نحو ممکن مدیریت کنیم تا به تمام کارهای خود رسیدگی کنیم و استرس خود را کمتر کنیم. کمتر کسی را می توان پیدا کرد که بدون برنامه ریزی موفقیت به اهداف بزرگی دست یافته باشد.
برنامه ریزی برای کسب و کار
قبل از هر چیز برای شروع یک کسب و کار، داشتن یک برنامه، به عنوان یک اصل مهم و اساسی پذیرفته شده است. در واقع هدف از داشتن یک برنامه، تمرکز روی هدف خود در کسب و کار است و باعث می شود کیفیت حاصل کار شما بیشتر شود.
برنامه ریزی توسعه فردی
توسعه فردی را می توان نتیجه حاصل شده از برنامه های شخصی دانست. برای رسیدن به این موقعیت باید ابتدا هدف خود و مهارت مورد نیاز برای رسیدن به آن را مشخص کنیم. سپس برای رسیدن به آن هدف برنامه ریزی کنیم. بعد از آن اقدامات لازم برای رسیدن به آن هدف را شناسایی و در صدد انجام آن ها برآییم. داشتن یک برنامه ریزی برای تغییر خود در تمام موقعیت های کاری و شخصی بسیار مفید است.
برنامه ریزی استراتژیک
این مدل برنامه ریزی، در واقع یک فعالیت مدیریتی است که برای تعیین منابع و کارکنان و اولویت های سازمان به کار برده می شود. در واقع با داشتن یک برنامه استراتژیک، مشخص می کنیم سازمان ما چیست و چه چیزی برای ارائه خود دارد. در واقع مشخص می شود چه محصولی و برای چه کسی ارائه می شود. البته این نوع برنامه ریزی نیاز به مهارت های تخصصی دارد که از اهمیت ویژه ای برای مدیران برخوردار است.
با توجه به مطالب بیان شده می توان دریافت لازمه رسیدن به هر موقعیت و هر هدفی داشتن برنامه ای مشخص البته با توجه به مهارت های فردی است که نیاز است هر شخصی در زندگی خود آن را رعایت کند.

عناوین مرتبط: زندگینامه افراد موفق ایرانی, قوانین رشد و توسعه کسب و کار