مهارت برنامه ریزی


اگر کتاب های موفقیت را خوانده باشید یا به صحبت های افراد موفق گوش کرده باشید، بدون شک مهارت برنامه ریزی را یکی از عوامل موفقیت در خود دانسته و به یادگیری و به کاربردن این مهارت در زندگی تاکید فراوان داشته اند.
مهارت برنامه ریزی یا planning skill را می توان به این صورت تعریف کرد: قدرت تفکر قبل اینکه کاری را انجام دهیم. در واقع پیش بینی وقایعی که ممکن است در این راه رخ دهد و ارائه راه حل برای آن ها.
فرض کنید قرار است به یک مسافرت برویم. قبل از حرکت باید به مسائل گوناگونی فکر کنیم از جمله: آیا ماشین معاینه فنی شه؟ آیا به مقدار کافی بنزین دارد؟ آیا تمامی وسایل مورد نیاز را برای مسافرت برداشته ایم؟ از کدام مسیر برویم که زودتر به مقصد برسیم؟ فکر کردن به این سوال ها باعث می شود مسافرت خوب و بدون دغدغه ای را تجربه کنیم.
شاید افراد این مهارت را ساده گرفته و بگویند این که چیزی نیست! اما در واقع یک برنامه ریزی موفق نیازمند آموزش است.
چگونه برنامه ریزی کنیم تا موفق شویم؟ برای پاسخ به این سوال بایستی با تکنیک های برنامه ریزی آشنا شویم.

1- ابتدا باید متوجه شویم که وقت های آزاد خود را چگونه می گذرانیم؟ اکثر انسان ها در طول روز متعهد هستند که زمان های به خصوصی را به جایی اختصاص هستند. خواه از آنجا پول بگیرند یا نگیرند.
به عنوان مثال بعضی از افراد شاغل، دانشجو یا محصل هستند. اما در مابقی زمان ها که به نوعی دست خودمان است باید به درستی زمان را مدیریت کنیم تا بیشترین استفاده را از وقت خود ببریم. باید دید که در اوقات بیکاری خود چیکار می کنیم؟ تلوزیون یا گوشی؟ کتاب یا مهمانی؟
2-  مدیریت زمان های مرده! در طول روز زمان هایی وجود دارند که در واقع هیچ کار انجام نمی دهیم. به عنوان مثال معطل شدن در صف نانوایی یا منتظر شدن در ایستگاه مترو. می توان این زمان ها را بهتر مدیریت کرد. مثلا می توانیم مواقعی به نانوایی برویم که خلوت است یا زمان هایی که مترو می آید را فهمیده و سر ساعت در ایستگاه مترو حاضر شویم.
3- حذف عادت های بد. گاهی اوقات به بعضی از کارها عادت کرده ایم و باید حتما آن کار را هر روز انجام دهیم. در حالی که این کار نه تنها وقت ما را تلف کرده بلکه انرژی ما را نیز هدر می دهد. ساعت های طولانی در فضا های مجازی سپری کردن می تواند مثال خوبی در این زمینه باشد. اغلب بعد از اینکه کارمان با فضای مجازی تمام می شود حوصله هیچ کاری را نداریم.
4- برنامه ریزی روزانه در شب قبل. می توان سه شنبه شب برنامه چهارشنبه را مشخص کنیم. این کار باعث می شود زمانی که صبح از خواب بیدار می شویم حس خوبی داشته باشیم و از سردرگمی نجات پیدا کنیم. یکی دیگر از مهم ترین فواید این کار این است که کار های مهم هر روز را در اولویت قرار داده و انجام آن ها را به تاخیر نمی اندازیم.
5- دفترچه یادداشت فراموش نشود! این یکی از بهترین کار هایی است که می توانیم انجام بدهیم که از فراموش کردن کار های کوچک یا بزرگی که قرار است انجام بدهیم، جلوگیری کنیم.
6-یکی دیگر از مشخصات برنامه ریزی این است که بهتر است برای هر کاری یک زمان بخصوصی را در نظر بگیریم.
در پایان امیدواریم مطالب بیان شده برای شما مفید واقع شود.

عناوین مرتبط: مقالات رشد و توسعه فردی