مهارت های مدیریت زمان

 

امروزه اکثر افراد با کمبود وقت مواجه اند که نشان می دهد مهارت های مدیریت زمان یا Time Management Skills را به درستی درک نکرده و نیاموخته اند. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که آرزو می کردند شبانه روز به جای 24 ساعت، 30 ساعت یا هر چند ساعت بود، باید بگوییم که این مطلب برای شما بسیار مهم است. پس شما را به ادامه مطالعه دعوت می کنیم.

مدیریت زمان چیست؟ سوالی مهم که در همین ابتدا به پاسخ آن می پردازیم. تعریف مدیریت زمان، استراتژی های شما برای استفاده درست و بهینه از زمان فعالیت هایتان است. مهارت مدیریت زمان، مهارتی است که می تواند به راحتی زمان شما را تقسیم بندی کند تا به همه کارهایتان برسید و چه بسا زمان اضافی هم داشته باشید. از این رو مدیریت زمان بسیار مهم است، به علاوه اینکه اصول و تکنیک هایی دارد که می توانید به راحتی این مهارت را در خود تقویت کنید. سه مورد از مهم ترین اصول مدیریت زمان عبارتند از: نوشتن برنامه روزانه، تعیین اولویت ها و درخواست کمک.
نوشتن برنامه روزانه به شما کمک می کند تا طبق برنامه پیش بروید و بیش از حد وقت خود را روی یک کار هدر ندهید. تعیین اولویت ها به شما کمک می کند تا بدانید چه کارهایی را باید زودتر انجام دهید یا چه کارهایی به زمان بندی بیشتری احتیاج دارند تا آن ها را مقدم بدانید. گاهی اوقات ممکن است کاری را فراموش کرده یا اصلا وقت نکنید انجام دهید که در اینجا پیشنهاد می شود از افراد مسئولیت پذیر و قابل اطمینان اطراف خود کمک بخواهید تا بخشی از کار شما را به عهده بگیرند.
اما از همه این ها که بگذریم، به اهمیت مدیریت زمان می رسیم. مدیریت زمان از آن جهت اهمیت دارد که به شما کمک می کند فردی خوش قول باشید.
حال ممکن است برایتان سوال پیش آمده باشد که اهداف مدیریت زمان چیست؟ هدف از مدیریت زمان، همان طور که در بالا نیز اشاره شد، از شما فردی اصطلاحا آن تایم می سازد و این باعث می شود دیگران بیشتر روی شما حساب باز کنند. علاوه بر این با مدیریت زمان می توانید به کار های خود برسید و زمان اضافه ای برای تفریح و اوقات فراغت خود داشته باشید. همچنین زمان بیشتری را صرف خود و خانواده تان کنید.
در مجموع مدیریت زمان و برنامه ریزی در امور روزمره امری است حیاتی به ویژه که امروزه شبکه های مجازی زمان بسیاری از ما را هدر می دهند بدون اینکه اغلب محتوای خاص و مفیدی برای ما داشته باشند. ناگفته نماند که برخی ممکن است از طریق همین فضای مجازی کسب و کاری راه بیاندازند یا به تولید محتوای مفید بپردازند که در آن صورت نیز صرف زمان بیش از اندازه، باز هم توجیهی ندارد. به بیان دیگر هر چیزی اندازه ای دارد، و زمانی که به آن می پردازیم، اندازه آن را مشخص می کند. اگر به کار های بیهوده بیش از اندازه آن ها توجه کنیم، رفته رفته باعث مهم شدن آن کار در روزمره تان خواهید شد که ممکن است شما را از انجام امور مهم دیگر، باز دارد.

عناوین مرتبط: ویدیو آموزشی