مسئولیت پذیری چیست


در مواجه با این پرسش که مسئولیت پذیری چیست (What is responsibility) باید بگوییم مسئولیت پذیری یعنی پاسخگو بودن و متعهد بودن. هر زمان فردی در انجام کاری متعهد می شود، یعنی مسئولیت آن کار را قبول کرده است.
هیچ انسانی از بدو تولد با مسئولیت یا بی مسئولیت به دنیا نمی آید. بنابراین می توان نتیجه گرفت مسئولیت پذیری یک مهارت قابل رشد است که می توان آن را در خود پرورش داد.
کسی که مسئولیت وظیفه و کاری را بر عهده می گیرد موظف است آن کار به نحو احسن انجام دهد و اگر در انجام آن کار نیز خطا و اشتباه رخ دهد دوباره سعی در اصلاح آن کار دارد. بنابراین افراد با مسئولیت از نظر دیگران افراد قابل اعتمادی هستند.

هر فردی باید در زندگی خود مسئولیت پذیر باشد تا در نهایت جامعه ای متعهد و هدفمند ایجاد شود و این ویژگی در افراد نهادینه شود. مسئولیت پذیری در زندگی یعنی پیامد های تمام رفتار ها، اتفاقات و خطاها در زندگی خودمان را قبول کنیم و آن ها را به گردن افراد دیگر نیندازیم. اگر همیشه بخواهیم دنبال فرد مقصر باشیم آرامش زندگی خود را از دست می دهیم. گاهی در زندگی شرایط سختی وجود دارد و پشت سر گذاشتن اینطور مسائل خیلی سخت است اما شما باید آن را بپذیرید و به تعهدی که نسبت به زندگیتان دارید پایبند باشید.
ما همانطور که باید در زندگی فردی خود مسئولیت پذیر باشیم، باید مسئولیت پذیری در کار هم داشته باشیم. هر فرد باید در انجام امور کاری و محوله به آن وظیفه شناس و متعهد باشد. این امر مهم ترین اصل در تعهد کاری است. این مسئولیت پذیری در کار برای شما عملکرد بهتری دارد حتی می تواند به مرور زمان درآمد شما را نیز بهتر کند.
افرادی که در کار مسئولیت پذیر هستد روحیه خوب و بالایی دارند، با برنامه و وظیفه شناس هستند. این افراد کار خود را به خوبی انجام می دهند، حتی اگر انجام آن کار برایشان سخت باشد خود را موظف می دانند که وظیفه شان را به درستی انجام دهند. در نهایت این گونه افراد فردی وطیفه شناس و قابل اعتماد به بقیه افراد معرفی می شوند.
مسئولیت پذیری فایده هایی دارد که در اینجا چند نمونه از فواید مسئولیت پذیری را بیان می کنیم:
1-    مسئولیت پذیری به ما کمک می کند تا به اهداف خود برسیم.
2-    این مهارت به ما حس متعهد بودن و مسئول بودن را می دهد.
3-    باعث می شود که ما بتوانیم زمان خود را مدیریت کنیم و تمام کارها را با برنامه ریزی انجام دهیم.
4-    مسئولیت پذیری به ما احساس قدرت و برتری را می دهد.
بد نیست در ادامه برخی از انواع مسئولیت پذیری در حوزه های دیگر زندگی را نیز بطور مختصر بررسی کنیم:
1-    مسئولیت پذیری در برابر خداوند. انسان باید در مقابل نعمت هایی که خداوند برای او قرار داده است مسئولیت پذیر باشد و قدر آن ها را بداند.
2-    مسئولیت پذیری در مقابل خانواده. همه انسان ها در مقابل خانواده خود، پدر و مادر خود و کسانی که برای او زحمت فراوان کشیده اند مسئول است و باید به آن ها احترام گذارد.
3-    مسئولیت پذیری در مقابل خود. هر انسانی باید در مقابل نوع رفتارش، سخنش و ....مسئولیت پذیر باشد.
4-    مسئولیت پذیری در مقابل جامعه. انسان به تنهایی نمی تواند به نیازهای خود پاسخ بدهد و این جامعه است که خیلی از نیاز های ما را برطرف می کند و هر انسانی باید در مقابل جامعه مسئولیت پذیر باشد.
5-    مسئولیت پذیری در مقابل محیط زیست. منابع طبیعی در زندگی انسان نقش مهمی دارند و هر انسانی باید در حفظ آن کوشا باشد و باعث آلودگی و از بین بردن محیط زیست نباشد.