عادت های روزانه


همه ما در زندگی روزمره خود عادت هایی داریم که خوب یا بد، موجب ساخت ویژگی های منحصر بفرد در ما می شوند. در این مقاله سعی کردیم عادت های روزانه و تاثیر آن ها در شکل گیری شخصیت مان را بررسی کرده و بدانیم چطور می توان از طریق این عادات روزمره، رشد و توسعه فردی را بگنجانیم.
عادت های روزانه یا daily habits به مجموعه رفتارهایی از هر فرد نسبت داده می شود که شرایط زیر را داشته باشد:
الف) فرد مرتبا آن ها را تکرار کند؛ ممکن است این استمرار گاهی هفتگی و گاهی روزانه باشد، مهم این است که تجدید در انجام آن صورت پذیرد.
ب) فرد از انجام این امور احساس خوبی داشته باشد. ( فارغ از خوب یا بد بودن عادت، همه ما پس از اینکه به انجام کاری وابسته می شویم، بعد از انجام آن احساس خوشایندی خواهیم داشت.)
ج) هر پیشامدی هم که برای فرد پیش بیاید، انجام این کار را فراموش نخواهد کرد. ( شما هرگز فراموش نمی کنید که پس از بیدار شدن صبحانه بخورید چراکه این یک عادت در شماست.)
با همه این تفاسیر عادت های خوب و بد در زندگی بخش اعظمی از رفتار ها و برنامه های روزانه ما را تحت کنترل خود در می آورند. برای این که بتوان از عادت های روزانه در مسیر موفقیت استفاده کرد چند چیز لازم است که اولین آن ها شناسایی رفتار های خوب و بد از یکدیگر است. برای این منظور قلم و کاغذی تهیه کرده و یک لیست عادت های خوب و بد از خود یادداشت کنید. تشخیص اینکه عادتی خوب است یا خیر به عهده شماست. فقط کافیست ببینید آیا انجام این عادت نفعی برای شما دارد یا انجام ندادن این عادت ضرری به شما می رساند یا خیر؟ حال که عادات مثبت روزانه خود را در قالب یک لیست در اختیار دارید به راحتی می توانید تشخیص دهید که کدامیک از آن ها می توانند شما را در رشد و توسعه فردی، شغلی و یا نزدیک تر شدن شما به اهدافتان، یاری دهند.

گاهی اوقات ممکن است که در این لیست، کاستی هایی را بیابید. شاید ایجاد عادت های خوب یکی از گزینه های مناسب برای پر کردن جای خالی حس شده باشد. اما این عادت های خوب را از کجا بیابیم؟ پاسخ بسیار ساده است. می توانید افراد موفقی را که هم راستا با هدف شما مسیر موفقیت را طی کرده اند، مطالعه کنید و با اضافه کردن عادت های افراد موفق به لیست خود ( و البته به روزمره خود) به هدفتان نزدیک تر شوید. از سوی دیگر عادت های بد روزانه خود را به مرور کاهش داده و در نهایت سعی به حذف آن ها بگیرید تا زمان کافی برای اضافه کردن عادت های خوب برای موفقیت به برنامه روزانه خود داشته باشید. شاید باورش برایتان سخت باشد اما همین چند قدم ساده شما را فرسنگ ها به موفقیت نزدیک تر می کند.
برای رسیدن به موفقیت فقط و فقط یک پیش نیاز لازم است، آن هم چیزی نیست جز تصمیم به موفقیت. در این تصمیم راسخ باشید و از تغییرات احتمالی نترسید. همیشه گفته اند ترک عادت موجب مرض است اما به شما اطمینان می دهیم ترک عاداتی که ما را از رسیدن به موفقیت منع می کند نه تنها موجب مرض نیست بلکه میلیون ها جنبه مثبت خواهد داشت. پس همین امروز عزم خود را جزم کرده و عادات بد خود را با عادت های خوب و مثبت روزانه، جایگزین کنید.