• 5258
  • 1253 مرتبه

برنامه ریزی ساخت یک روز عالی

1400/12/02 12:58:21 ب.ظ

 enlightenedآنان که کمتر نیاز دارند بیشتر انجام می دهند.


بزرگ‌ترین ریسک دنیا چیست؟

مردن قبل از این است که خود را وادار به زندگی کرده باشید.
خیلی از افراد در طول زندگی خود همیشه سعی می‌‌کنند زندگی خود را به دور از ریسک و اتفاقات چالشی به جلو ببرند و همیشه برای زندگی خود روندی معمولی و روزانه دارند که در این صورت بسیاری از توانمندی‌هایشان را نمی‌شناسند و از آن‌ها استفاده نمی‌کنند.
ساختن یک روز خوب می‌تواند زندگی شما را عوض کند و تاثیر آن می تواند خیلی خیلی بیشتر از زندگی خودتان باشد و می‌تواند بر جهان و سایر زندگی های اطرافتان نیز تاثیرگذار باشد.
در اینجا می‌خواهیم شیر تعلیم یافته سیرک را برای شما مثال بزنیم. برای تربیت شیر از چهارپایه استفاده می‌‌شود، اما چرا؟

چون شیر می‌خواهد در یک زمان بر روی هر چهار پایه تمرکز کند و این باعث می شود قدرت واقعی خود را از دست بدهد اما اگر شیر بر روی تربیت کننده خود تمرکز کند می تواند او را بکشد و قدرت خود را حفظ کند.


                                                              برای حداکثر بهره‌وری از وبینارها چه باید بکنیم؟

شاید شما در حین برگذاری ویبنار ایده‌های زیادی به ذهنتان برسد که بخواهید همه آن‌ها را دنبال کنید و به نتیجه برسانید اما باید بگویم که تمرکز بر روی همه ایده‌ها به طور هم زمان اشتباه است. مثال شیر را در نظر بگیرید تمرکز بر روی هر چهار پایه اشتباه شیر بود که قدرت او را کم کرد. ایده‌های شما هم به همین صورت است شما نمی‌توانید به طور هم زمان بر روی همه آن‌ها تمرکز کنید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و به نتیجه دلخواه برسانید و بعد از آن به سراغ ایده بعدی بروید.

 

روز عالی چه روزی است؟
روز عالی حتما نباید روز خاصی باشد. مثلا روز عشق یا تولد شخصی خاص. روز خاص می تواند در دل یک روز معمولی هم باشد. اما از دید شما چه روزی می تواند خاص باشد؟

روز خاص برای هر فرد متفاوت است چون اتفاقاتی که باعث به وجود آمدن یک روز خوب می‌شود برای هر فرد متفاوت است. اما هر کس باید معنی درستی از روز خاص را برای خودش داشته باشد. برای داشتن این روز باید اول با خود شفاف باشیم یعنی ببینیم چه چیزی ما را خوشحال میکند و چه چیزی یا کاری برای ما مهم است.

 

چرا یک روز عالی را با شما در میان گذاشتیم؟
یکی از دلایلی که ما خیلی از کارها را انجام نمی دهیم این است که آن را بسیار بزرگ می بینیم مثل این است که میگویند سنگ بزرگ نشانه نزدن است. برای همین است که خیلی از افراد برای یک سال خود برنامه ریزی می کنند اما پس از گذشت چند وقت همان آدم قبلی می شوند و کارهایی که آنها را به سمت هدفشان می‌برد را انجام نمی دهند و خیلی از افراد هم هستند که اصلا اهداف خود را یادداشت نمی کنند و به طور کل هدف خود را فراموش می کنند. برای همین توصیه می کنیم ابتدا برای روز خودتان برنامه ریزی کنید و آن را انجام دهید بعد از آن برای هفته و ماه و سال خود برنامه ریزی کنید تا از هدف خود دور نشوید و مسیر درستی را در پیش بگیرید.
موفقیت های عالی با ساخت روزهای عالی به دست می آیند. موفقیت در واقع انجام کارهای کوچک روزانه به صورت درست است و شکست هم در واقع همان کارهای کوچک نادرستی که ما هر روز انجام می دهیم. پس اگر ما هر روز کارهای کوچک خود را به درستی انجام دهیم قطعا به موفقیت ‌های بزرگ دست پیدا می‌کنیم.
این راهکارهای گفته شده در این وبینار در ایران نیز جواب می دهد. پس نباید به حرف سایر افراد که بزرگ‌ترین بهانه آنها این است اینجا ایران است و هیچ کاری را نمی شود انجام داد، گوش کنید.

اهداف اصلی این کارگاه
1- زمان ‌های پرت خود را کاهش دهیم.
2- افزایش عملکرد در طول روز.
3- تقویت عزت نفس.

از آنجایی که بسیاری از افراد عزت نفس را با اعتماد به نفس اشتباه می‌گیرند بهتر است تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس را بیان کنیم؟
عزت نفس نگاهی است که هر شخص به خودش دارد اما اعتماد به نفس در خصوص کاری است که هر فرد آن را انجام میدهد و در انجام آن توانمند است.

 

نحوه برنامه ریزی برای یک روز
الف) یادداشت کارهایی که فردا باید انجام دهید.
ب) اولویت‌ بندی کردن کارها.
ج) زمان ‌بندی کردن کارها مطابق با اولویت آن‌ها

 

در ابتدا روز را به سه قسمت تقسیم کنید :

1- آیین صبح گاهی

2- طول روز (مخصوص اقدام کردن)

3- آیین شام گاهی.


شما برای ساخت ساختمان نیاز به نقشه و مهارت دارید و گرنه بدون نقشه نمیتوان ساختمان خوب و کاملی ساخت. برای ساختن یک روز خوب نیز همین است اما اکثر افراد برای روز خود برنامه ندارند و روز خودشان را بدون برنامه‌ریزی شروع می کنند که به طور قطع روز خوبی را نمی‌توانند برای خودشان بسازند. پس برای داشتن یک روز عالی ما نیاز به نقشه و برنامه ‌ریزی داریم.


روز عالی از چه زمانی شروع می شود؟
یک روز عالی از شب قبل شروع می شود، چرا؟ چون بهترین زمان برای برنامه‌ ریزی روز بعد است و شما نیز آمادگی کافی برای برنامه ‌ریزی روز بعد را دارید و دوم اینکه مغز شما در زمان خواب فعال است و برنامه ریزی انجام شده برای روز بعد در ضمیر ناخودآگاه شما ثبت می‌شود و مغز شما در طول شب بر روی برنامه‌ ریزی روز بعد شما کار می‌کند و شما را برای روز بعد و انجام کارهایتان آماده می‌کند.
برای داشتن یک برنامه خوب نیاز به یک بارش فکری دارید. بارش فکری به ما کمک می کند که تمام آن چیزهایی که در ذهن ما است روی کاغذ آورده شود، یعنی هر کاری که باید انجام دهید یا دوست دارید که انجام دهید یادداشت می شود و روی کاغذ ثبت می‌شود. برای بارش فکری نباید هیچ مزاحمتی داشته باشید و در محیط آرام باید این بارش فکری را انجام دهید.
حتما باید تمام کارهای خود را یادداشت کنید چه کارهای بزرگ چه کوچیک.


مفهوم تریاژ چیست؟
بررسی اولویت را تریاژ می گویند. ما باید کارهای روزانه خودمان را اولویت ‌بندی کنیم و برای هر کدام اولویت‌ گذاری کنیم و آن کارهایی که اولویت بیشتری دارد را اول وقت انجام دهیم.
برای اولویت ‌بندی کارها اول باید لیست کارهای خود را جلو خودتان بگذارید و ابتدا کارهایی که اهمیت کمتری دارد حذف کنید و بعد از آن دوباره به حذف کارهای کم اهمیت بپردازید در اخر می بینید که تنها یک کار که برای شما اولویت بالاتر دارد مانده است و بعد از آن به ترتیب مراحل را به عقب بازگردید و بر همین اساس می توانید به ادامه برنامه ریزی خود بپردازید. اما به یاد داشته باشید که اولویت اول خود را در اول وقت باید انجام دهید.
اما قبل از انجام بالاترین اولویت حتما باید روتین صبحگاهی خود را انجام دهید که از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که کمک می کند روز خود را به بهترین شکل بسازید.
بعد از اولویت ‌بندی زمان‌بندی است که اهمیت دارد. بالاترین اولویت خود را اگر می‌توانید در اول وقت انجام دهید باید همان اول وقت انجام دهید و به زمان دیگری موکول نکنید. به یاد داشته باشید این مراحل در قسمت شامگاهی است و ما هنوز برای داشتن فردای خوب نقشه می کشیم.

 

اما اگر داشتن برنامه به ایجاد یک روز خوب کمک می کند چرا بعضی افراد برنامه ندارند؟
1-استرس آور بودن (بعضی استرس ها باعث انجام برنامه هم می شود و همیشه عامل نداشتن برنامه نیست).
2- اعتقاد بعضی افراد به جمله ترک عادت موجب مرض است. این گفته بسیار اشتباه است. بسیاری از مواقع ترک عادت های غلط می‌تواند بسیار مفید باشد.


صبح طلایی
انسان های موفق حواس پرت تر هستند. پس چطور فراموش نمی کنند؟ بخاطر داشتن صبح طلایی.
انسان دارای دو ذهن است: ذهن نابغه و ذهن ربات


ذهن ربات چیست؟
ذهن ربات، ذهنی است که هنگام بیدار شدن حتی بدون برنامه شما را به سمت کارهای روزانه هل می دهد و شما آن کارها را هر روز انجام می دهید و هیچ خلاقیتی در کارهای خود ندارید.
ذهن نابغه، ذهنی بسیار خلاق و ایده پرداز است.

روشن کردن ذهن نابغه چگونه است؟

ابتدا باید بدانیم اگر ذهن ربات فعال شود ذهن نابغه از کار می افتد پس بهترین زمان برای ایجاد ذهن نابغه اول صبح است چون هنوز ذهن ربات ما در آن زمان فعال نشده است.

 

روش های روشن کردن ذهن نابغه :
1- برای روشن کردن ذهن نابغه باید هنگام خواب موبایل خود را از خود دور کنید چون ذهن ربات را روشن می-کند.
2- اجازه دهید که فکر کنید در مورد روز و کارهایی که باید در روز انجام دهید.
3- لیست روزانه را اول صبح تهیه نکنید.  لیست روزانه را اول صبح نباید تهیه کنید چون تمرکز شما را کاهش می دهد.
4- 30 دقیقه در اول وقت صبح برای خودتان وقت بگذارید. در اول صبح به مهم ترین اولویت روزتان فکر کنید. پس در صبح اول وقت به یک کار که اولویت بالایی برای شما دارد فکر کنید و راه‌های انجام آن را بررسی کنید.


این 30 دقیقه ذهن نابغه ما را فعال می کند. پس اگر حتی شب قبل برنامه ریزی نداشتید صبح روز بعد آن را ننویسید بلکه 30 دقیقه به اولین اولویت و مهم ترین کاری که در روز دارید فکر کنید.
پرسش این سوال از خود که چه کاری می توانیم انجام بدهیم تا امروز پیشرفت کنیم؟
اصلا چرا این کار ارزش دارد؟ چون در راستای اهداف ما است و باعث پیشرفت ما می‌شود. پس از اهیمت بالایی برخوردار است.

 

آخرین تعریف یونیسف در مورد علم و افراد باسواد:
enlightenedعلم و سواد هر فرد در آن است که آموزه ‌های خود را به عمل تبدیل کند.
   

نوابغ زمان اتمام کارهای خود را مشخص می‌کنند. زمان تعریف کردن برای انجام کارهای روزانه بسیار مهم است چون باعث تعادل بین کار و زندگی فرد می‌شود و عملکرد فردی را افزایش می‌دهد.
شما باید بدانید که ذهن ربات در طول روز صد در صد فعال خواهد شد اما چیزی که مهم است، این است که در اول صبح شما ذهن نابغه خود را فعال کنید. چون وقی ذهن نابغه فعال می‌شود شما شروع به ایده ‌پردازی می‌کنید و در کارهای خود خلاقیت دارید.
هر روز صبح یک لیوان آب بخورید (سعی کنید آرام آرام بنوشید تا بهتر و بیشتر جذب شود).
در قدم بعدی اولین چیزی که می‌خورید باید به بدن شما کمک کند، پس بهتر است میوه یا آبمیوه طبیعی بخورید.
اصل 333 555: اصلی که می‌تواند بسیار موثر باشد.


333  یعنی:
•    سه شکرگزاری در اول وقت (شکرگزاری برای تمام نعمت ‌هایی که در اختیار داریم).
•    قدردانی از سه نفر (قدردانی از افرادی که برای شما مهم هستند و در زندگی شما تاثیرگذار هستند).
•    بخشیدن سه نفر (ببخشیدن سبب آرامش روحی می‌شود).


555  یعنی:
•    پنج بار می‌گوییم من خودم را دوست دارم.
•    پنج بار می‌گوییم من دوست داشتنی هستم.
•    پنج بار می‌گوییم من می‌توانم.


برای رسیدن به موفقیت باید خودمان را همان طور که هستیم بپذیریم. این اصل کمک می‌کند خودتان را دوست داشته باشید و آنچه هستید را بپذیرید و همچنین کمک می‌کند تا حالتان همیشه خوب باشد. به یاد داشته باشید زمانی که حال شما خوب باشد می‌توانید حال سایر افراد را هم بهتر کنید.


مدیتیشن یا مراقبه

 

افرادی که به دنبال آرامش هستند توصیه می‌شود هر روز صبح مدیتیشن را انجام دهند. تنوع در مدیتیشن بسیار زیاد است. شما یکی از روش‌هایی که با آن راحت هستید و راحت‌تر مدیتیشن را انجام می‌دهید را انتخاب کنید و سعی کنید هر روز آن را انجام دهید. مدیتیشن از مواردی است به شما در داشتن یک روز عالی بسیار کمک می‌کند.
طول روز (اقدام)
در این مرحله شما نقشه ساختمان را دارید و باید وارد مرحله عمل و ساخت آن شوید.


نکات مهم برای اقدام
1- طبق برنامه ‌ای که نوشتیم عمل کنیم. در برنامه خود می‌توانید جزئیات را هم یادداشت کنید چون این کار بهره ‌وری شما را بالا می‌برد. در کنار این، کارهایی که نباید انجام بدهید را هم داشته باشید چرا که شما کمک زیادی می‌کند و متمرکزتر خواهید بود.
2- تا الویت اول را به اندازه ‌ای که مشخص کردید تمام نکردید، سراغ الویت دوم خود نروید و به همین ترتیب ادامه دهید.
3- عادت به اتمام رساندن امور. شما باید خود را به تمام کردن کارهای برنامه ریزی شده آن هم به بهترین نحو ممکن عادت دهید. این کار باعث انرژی گرفتن شما می‌شود و باعث می‌شود برای کارهای بعدی انرژی بیشتری داشته باشید و در طول روز پر انرژی باشید.
4- به برخی از کارها نمی‌رسید؟ اگر طبق اولویت‌هایی که داشتید کارهای خود را انجام دادید و به بعضی از آن‌ها نرسیدید نگران نباشید. شما باید بپزید که برای همه کارها وقت ندارید در بعضی مواقع شما باید کارهای خود را واگذار کنید تا انجام شود. اما به یاد داشته باشید نباید به خودتان بگوید که من نمی‌توانم و از پس آن برنمی‌آیم.

 


چند تکنیک برای عملگرایی


1- دو تکنیک برای شروع کارهای مهم (تکنیک 5 ثانیه و تکنیک 2 دقیقه): تکنیک 5 ثانیه یعنی برای شروع کار تا 5 بشمارید و بعد برای انجام کار اقدام کنید و نگران انجام کار و نتیجه آن نباشید. تکنیک 2 دقیقه هم به این معنی است که شما بتوانید کارهای خود را لااقل برای 2 دقیقه انجام بدهید. زمانی که شما شروع به کار می‌کنید متوجه می‌شوید که بیشتر از 2 دقیقه برای آن وقت گذاشتید.


2- دو تکنیک برای مدیریت زمان (این تکنیک برای انجام کارهای عمیق است و کارهای عمیق کارهایی هستند که ذهن ما از یک مدت زمان مشخص بیشتر برای آن‌ها زمان بگذارد): در اینجا دو تکنیک پومودورو و تکنیک 6*60 را برای شناخت بهتر شما به اختصار تعریف می‌کنیم.

• تکنیک پومودورو: شما 25 دقیقه وقت می‌گذارید برای یک کار و پنچ دقیقه تمرکز نیز بر روی همان کار باید داشته باشید در این تکنیک شما باید پنج تا 25 دقیقه را داشته باشید.
• تکنیک 6*60: در این تکنیک شما 60 دقیقه زمان می‌گذارید برای انجام کار و در این 60 دقیقه شما اولویت‌ هایتان را انجام می‌‎دهید، استراحت می‌کنید و به تفریح هم می‌پردازید و در طول روز سه 60 دقیقه باید داشته باشید.


3- دو تکنیک برای بهره ‌وری (تکنیک قدرت اجباری و تکنیک1/90/90): در تکنیک قدرت اجباری شما برای انجام کارهای خود وقت و زمان آن کار را مشخص می‌کنید با این کار انجام کارها با دقت بیشتری است. داشتن کوچ و مربی هم جزء مهمی از تکنیک قدرت اجبار است. به دلیل اینکه مربی به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر به هدف خودتان برسید.
تکنیک 1/90/90: یعنی شما 90 روز، 90 دقیقه اول خودتان را به یک کار که برای شما مهم است فکر کنید و روی آن متمرکز شوید.


روتین شامگاهی :
-    انجام امور شخصی و خانوادگی
-    ارزیابی امور امروز: 5 دقیقه با توجه به برگه ارزیابی روزانه و هفتگی. باید به یاد داشته باشید که ما کاری را می توانیم مدیریت کنیم که قابل اندازه گیری باشد.
-    یادداشت تجربیات امروز: 5 دقیقه
-    یادداشت برنامه فردا و اولویت بندی: 5 دقیقه
-    شکرگزاری


جدول تکنیک ثبت ریتم هفتگی :


در این جدول در ستون اول کارها و اهداف خودتان را می‌نویسید و در ستون ‌های بعدی که ایام هفته هستند در هر روز که آن کار را انجام دادید آن را علامت می‌زنید. در پایان هفته به بررسی دستاوردهایی که در طول هفته داشتید می‌پردازید. به عنوان مثال برای انجام یک کار هدف شما 6 بار در طول هفته بوده است و شما 4 بار آن کار را انجام دادید، پس عملکرد شما می‌شود 2- و برعکس اگر 6 بار در هفته بوده است و شما 7 بار انجام داده‌اید عملکرد شما 1+ است.


تکنیک ایجاد زنجیره عادت:

 


یک عادت کوچک را که قرار است از فردا آن را به مدت دو دقیقه انجام دهید را در این جدول ثبت کنید و هر روز این دو دقیقه ‌ها را در این جدول ثبت می‌کنید و در آخر ماه این دو دقیقه‌ ها را که مانند زنجیره است را بررسی می‌کنید که در چه روزی آن کار را انجام داده‌ اید و چه روزی انجام نداده ‌اید.

فایل های پیوست

برنامه ریزی ساخت یک روز عالی

برنامه ریزی ساخت یک روز عالی

11
اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.