• 3234
  • 963 مرتبه

سه سوال کلیدی برای هر نوع هدفگذاری

1400/04/20 11:48:28 ق.ظ

سوال اول:   من کجا هستم؟ یا در حال حاضر چه جایگاهی دارم؟
سوال دوم:   مقصد من کجاست؟
سوال سوم:  برای رسیدن به این مقصد باید چه کارهایی انجام دهم؟


یکی از بزرگترین اشتباهاتی که اکثر افراد مرتکب می‌شوند، در پاسخ به همان سوال اول نهفته است؛ یعنی در ابتدای کار، موقعیت فعلی خود را به درستی توصیف نمی‌کنند و در واقع نمی‌دانند کجا هستند. برای مثال تصور کنید فردی برای گشت و گذار به طبیعت رفته و نقشه کامل و خوبی نیز از مسیر پیش رو دارد اما پس از مدتی در کوهستان گم می‌شود. با وجود نقشه راه چطور می‌تواند مسیر خویش را پیدا کند؟ بله درست حدس زدید.

 

enlightenedاولین و بهترین کاری که این فرد می‌تواند انجام دهد این است که جایگاه فعلی خودش را تشخیص دهد و آن مکان را روی نقشه پیدا کند تا متوجه شود باید از کدام مسیر به مقصد خود برسد. هدف بسیاری از افراد در زندگی، پولدار شدن است؛ اما در ابتدای امر اصلا جایگاه فعلی خودشان را به درستی تعریف نکردند. برخی دیگر نیز می‌گویند: «می‌خواهم در عرض سه ماه، یک ماشین مدل بالا بخرم.» اما پس از آنکه از آن ها می‌پرسیم در حال حاضر چه چیزی داری و از چه وسیله نقلیه‌ای استفاده می‌کنی، متوجه می‌شویم یک موتور معمولی دارند! قطعا با توجه به شرایط موجود، چنین اتفاقی امکان ندارد و داشتن یک ماشین مدل بالای گران قیمت تا 3 ماه آینده، تنها یک رویا و خیال پردازی است. پس همه ما در ابتدای امر باید موقعیت فعلی خودمان را بدانیم و از خود بپرسیم:

 

 

 

 

 

 

"الان کجا هستم؟» پاسخ این سوال را در هر شرایط و برای هر هدفی باید مشخص کنیم؛ چه هدف خانوادگی باشد، چه معنوی، مالی یا... .


enlightenedاما دومین سوال که مقصد ما را مشخص می‌کند. یک مثال دیگر برای این قسمت وجود دارد. تصور کنید همین الان غول چراغ جادو ظاهر می‌شود و می‌گوید «قربان در عرض 30 ثانیه، سه خواسته خودتان را بگویید و من هر سه خواسته را برای شما برآورده می‌کنم!» 90 درصد افراد در مواجهه با این سوال می‌گویند: پول بیشتر، یک خانه خیلی بهتر یا نهایتا اینکه بنده خوبی باشند. اگر شما به جای غول چراغ جادو بودید گیج نمی‌شدید؟ خانه خوب یا پول بیشتر، برای هر فردی معنای متفاوتی دارد و ما هیچ تعریف ثابتی از یک خانه یا ماشین خوب نداریم. ممکن است رویای یک نفر، یک خانه 700 متری باشد اما فردی دیگر آرزوی 50 متر خانه را در سر داشته باشد. همچنین ممکن است شما آرزوی خانه‌ای هزار متری داشته باشید اما غول چراغ جادو آرزوی شما را در منطقه‌ای بسیار گرم و شرجی برآورده کند که تحمل آن هوا حتی برای یک ثانیه هم ممکن نباشد.

پس بسیار مهم است که مقصد و هدف خود را به طور کامل، شفاف، دقیق و با جزئیات مشخص کنید.


enlightenedو اما سومین سوال: «باید چه کارهایی را انجام دهم؟» پاسخ این سوال نیز باید کامل و شامل تمام اقداماتی باشد که باید و نباید انجام دهید؛ همچنین تمام موانع احتمالی نیز باید در نظر گرفته شوند. ممکن است شما نیز مانند بسیاری از افراد بگویید چطور ممکن است؟ این کار زمان بسیاری از ما می‌گیرد. بله درست است؛ اما فرق تمام انسان های موفق و موثر جهان و همچنین کسانی که توانستند توانمندی های خودشان را به عرصه ظهور برسانند با انسان های عادی و کسانی که از توانایی های خود بی‌اطلاع هستند، در همین نکته های کوچک و اقدامات پیش پا افتاده است. این افراد تمامی موارد ذکر شده را یادداشت می‌کنند و همواره این سه سوال مهم را از خود می‌پرسند که من کجا هستم؟ می‌خواهم که کجا برسم؟ و برای رسیدن به آن باید چه اقداماتی انجام دهم؟
پس فراموش نکنید که شما هم برای رسیدن به هر هدف و مقصودی باید همواره به این سه پرسش، پاسخ های درست و کاملی بدهید.

فایل های پیوست

سه سوال کلیدی برای هر نوع هدفگذاری

سه سوال کلیدی برای هر نوع هدفگذاری

11
اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.