• 2207
  • 1391 مرتبه
رسیدن به موفقیت با خروج از ناحیه امن

رسیدن به موفقیت با خروج از ناحیه امن

1399/11/18 01:45:25 ب.ظ

چگونه می‌توانیم حس شیرین رسیدن به موفقیت با خروج از ناحیه امن را تجربه کنیم؟

 

اگر شما نیز به دنبال پاسخی برای این سوال هستید، با ما همراه باشید.
بدون شک تاکنون کلمه «منطقه امن زندگی» یا همان Comfort Zone را شنیده‌اید؛

اما دایره امن چیست؟ اکنون می‌خواهیم با مفهوم این کلمه یعنی ناحیه راحتی بیشتر آشنا شویم و راهکارهایی برای خروج از دایره امن را ارائه بدهیم. همانطور که پیش‌تر نیز گفتیم، محدوده راحتی یا دایره امن، در حقیقت ناحیه فلاکت ماست؛ چرا که در بسیاری از مواقع به ما اجازه نمی‌دهد پا فراتر از تصورات ذهنی خود بگذاریم. برایان تریسی در این ‌باره می‌گوید: «محدوده راحتی، بزرگ ‌ترین دشمن شجاعت و اعتماد به نفس است». چه بسا به دلیل محدودیت هایی که برای خود ایجاد کرده‌ایم،         فرصت انجام بسیاری از تجارب را از دست بدهیم و هیچگاه متوجه توانایی های بی‌حد و مرزی که خداوند در وجود ما قرار داده است نشویم.

مولانا در یکی از رباعیات خود می‌فرماید:
«بیرون ز تو نیست هرچه در عالم هست، در خود بطلب هر آنچه خواهی که تویی»


اما سوال اصلی اینجاست: آیا با ماندن در منطقه راحتی و خارج نشدن از آن، می‌توانیم به هدف های کوچک و بزرگی که برای خودمان تعیین می‌کنیم برسیم؟!
قطعا پاسخ شما نیز به این سوال «خیر» است. برای همه ما پیش آمده که گاهی مجبور به انجام کاری شدیم که به آن علاقه داشتیم اما به دلیل ترس از شروع یا واهمه از نتایج ناگوار، آن را به تعویق انداخته و پس از انجام آن، از توانایی ها و استعدادهای خود شگفت زده شده‌ایم. پس چرا باید شیرینی این احساس را از خود بگیریم؟

به همین منظور در ادامه به بیان راه هایی برای خروج از حاشیه امن می‌پردازیم.


• شناخت ترس ها و محدودیت ها
یکی از مهمترین اقداماتی که در ابتدای هر کاری باید انجام دهیم این است که آن را بشناسیم. با شناختن ترس ها و محدودیت های خود، می‌توانیم عکس العمل های مناسبی برای آن پیدا کنیم و در جهت رفع آن ها تلاش کنیم. 


• برداشتن قدم های کوچک ولی همیشگی
یکی دیگر از اقداماتی که می‌توانیم برای خروج از ناحیه امن انجام دهیم این است که هدف های خود را به بخش های کوچک تبدیل کنیم و سعی کنیم هر روز چند قدم به آن نزدیک‌تر شویم؛ اینگونه کم کم از محدوده راحتی خود خارج می‌شویم و ترس از شکست در ما کاهش می‌یابد.


• تصور کردن بدترین اتفاقاتی که ممکن است بیفتد
یکی از بهترین کارها برای خروج از حاشیه امن، این است که به بدترین اتفاقاتی که ممکن است در صورت انجام دادن یک کار بیفتد فکر کنیم. در این صورت با پیش بینی آینده، تا حد زیادی استرس و ترس خود را کم کرده و راحت‌تر می‌توانیم از محدوده امن خود خارج شویم.


• انجام دادن کارهای روزمره به شکلی متفاوت
از دیگر راه های مفید برای غلبه بر محدودیت ها و ترک ناحیه راحتی، این است که اتفاقات روزمره و همیشگی را به شکلی دیگر انجام دهیم؛ بدین صورت رفته رفته ترس ما از تغییرات کم شده و راحت‌تر از گذشته می‌توانیم فراتر از محدوده امن خود قدم بگذاریم.
النور رزولت، یکی از فعال‌ ترین شخصیت های قرن 20، می‌گوید: «هر روز یکی از کارهایی که از آن می‌ترسی را انجام بده.»
در انتها، نکته‌ ای که همواره باید آن را در نظر داشته باشید این است که قرار نیست حتما قدم بزرگ و خارق العاده‌ای بردارید تا بتوان نام آن را خروج از ناحیه امن گذاشت؛ بلکه ممکن است قدمی بسیار کوچک، مثل تغییر مسیر رفت و آمد روزانه نیز گامی مهم در جهت غلبه بر ترس و خروج از حاشیه امن باشد.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.