• 1115
  • 1957 مرتبه
قانون 80 20 یا اصل پارتو

قانون 80 20 یا اصل پارتو

1399/04/11 04:53:09 ب.ظ

هر اندازه که علم و تکنولوژی پیشرفت کرد، انسان بیشتر توانست با جهان و قوانین حاکم بر آن آشنا شود. قانون 80 20 یا قانون پارتو یکی از این قوانین است و همانند دیگر قوانین بر جهان مانند قانون جاذبه یا قانون جذب باید آن را بشناسیم و از آن در جهت رسیدن به رشد و توسعه فردی استفاده کنیم.


قانون پارتو چیست؟
اگر بخواهیم خیلی خلاصه و روان این قانون را تعریف کنیم باید بگوییم که قانون پارتو یا Pareto principle یعنی اینکه 80 درصد از نتایج زندگی شما حاصل 20 درصد از فعالیت ها و تصمیمات شما در زندگی است.

پس حتما متوجه اهمیت قانون 80/20 در زندگی شده اید و شاید کنجکاو شده باشید که بدانید این قانون از کجا آمده است؟
ویلفردو پارتو که یک اقتصاددان برجسته ایتالیایی بود زمانی که در دانشگاه لوزان مشغول تدریس بود، متوجه شد که 80 درصد زمین ها در ایتالیا متعلق به 20 درصد از مردم است و به این ترتیب نظریه 80/20 را مطرح کرد که امروزه به نام قانون پارتو معروف است.
قانون پارتو در رشد و توسعه کسب و کار شما نیز تاثیر گذار است. به عنوان مثال باید بدانید که 80 درصد از خرید شما را 20 درصد از مشتریان شما انجام می دهند. به عبارت دیگر برگ برنده شما در دست آن 20 درصد مشتریان است و شما باید توجه خیلی خاصی به این دسته از مشتریان خود داشته باشد. اگر شما قانون ۸۰ ۲۰ در فروش را به خوبی درک کنید، حتما استراتژی کسب و کار خود را در جهت خدمت رسانی ویژه برای آن 20 درصد مشتریان خود قرار می دهید. نکته ای که در اینجا باید به آن توجه داشته باشد این است که آن 80 درصد نیز، از مشتریان شما مهم هستند و نباید آن ها را به طور کلی نادیده بگیرید. البته بعد از مطرح شدن قانون پارتو، مابقی دانشمندان سعی کردند که متوجه شوند که آیا این قانون در همه جا و همه چیز موثر است یا خیر؟ و در نهایت دکتر یوران اصل پارتو را قانونی جهان شمول دانست و از آن به عنوان اندک بخش حیاتی و بخش عظیم بیهوده نام برد. بنابراین ما امروزه قانون پارتو را اینگونه می شناسیم که به طور کلی همه چیز دارای 20 درصد حیاتی و 80 درصد بیهوده هستند. به عنوان مثال 20 درصد مشتریان یک رستوران بسیار مهم هستند و 80 درصد مابقی از اهمیت کمتری برخوردار هستند و یا در یک اداره 20 درصد از کارمندان تاثیر بسزایی در روند رشد اقتصادی شرکت دارند و 80 درصد مابقی تاثیر بسزایی ندارند.
اگر بخواهیم می توانیم این قانون را در زندگی خود نیز ببینیم. به عنوان مثال 20 درصد از کارهایی که ما انجام می دهیم 80 درصد از انرژی و زمان ما را در طول روز می گیرد.
یک کسب و کار موفق باید بداند که این قانون در تمامی بخش های آن در حال اجرا شدن است آن هم به صورت اتومات و خوکار! در واقع چه ما بخواهیم و چه نخواهیم!
از مواد اولیه موجود در انبار تا میزان فروش، تیم فروش، مشتریان، مشکلات موجود در شرکت یا محصولات و .... در تمامی این موارد قانون پارتو در حال اجرا شدن است. باید از قانون پارتو خوب استفاده شود چه در جهت افزایش فروش و مشتریان و چه در جهت استفاده از اصل پارتو در ارزیابی ریسک.
قانون پارتو در رسیدن به موفقیت نیز تاثیر بسزایی دارد. معمولا 20 درصد از کار هایی که ما در طول روز انجام می دهیم یا باید انجام دهیم 80 درصد در موفقیت ما تاثیر دارند. در واقع این 20 درصد از بقیه کارها مهم تر، سخت تر و البته ضروری تر برای رسیدن به موفقیت است. به عنوان مثال یک فرد که در آستانه کنکور است، در طول روز می تواند کار های متفاوتی انجام دهد مانند تفریح، غذا خوردن، تلوزیون نگاه کردن  و... اما هیچ کدام از این کارها تاثیر بسزایی در قبول شدن این فرد در کنکور ندارد، بلکه درس خواندن است که می تواند این فرد را موفق کند. متاسفانه به دلیل سخت بودن قسمت 20 درصد از کار ها و جذاب بودن 80 درصد باقیمانده از کار ها، باعث شده است که بسیاری از انسان ها وقت خود را صرف آن 80 درصد از فعالیت های غیر مفید کنند و از انجام امور مهم که برای رسیدن به موفقیت ضروری هستند، سر باز زنند و به همین علت است که تعداد انسان های موفق در جهان کم است.
باید یاد بگیرید که روز خود را با انجام کار های مهم و ضروری خود شروع کنید و سپس به سراغ کار های غیر مهم یا کم اهمیت خود بروید.
از این قانون می توانید در انتخاب دوستان صمیمی خود نیز استفاده کنید. به جای اینکه ده نفر دوست داشته باشید اما با ارتباط کم، بهتر است که دو نفر که میزان رفاقت بیشتری با آن ها دارید را انتخاب کنید و ارتباط صمیمی تر و بهتری با آن ها داشته باشید.
قانون پارتو در زندگی شخصی، کاری و خانوادگی تاثیر زیادی دارد. 20 درصد از کامندان 80 درصد از فروش و موفقیت سازمان را برعهده دارند و همچنین 20 درصد از کارمندان مسئول 80 درصد از مشکلات ایجاد شده در سازمان هستند. می توانید با مطالعه pdf اصل پارتو از آن در جهت رشد و توسعه فردی یا کسب و کار خود استفاده کنید و همچنین رابطه این قانون را با قانون های دیگر دریابید مانند رابطه قانون پارتو و پارکینسون.
زندگی همیشه به ما یاد داده است که در همه چیز با اهمیت و کم اهمیت وجود دارد و ما باید انرژی و توجه اصلی خودمان را بر موضوعات مهم زندگی خود بگذاریم و قانون پارتو نیز گواه بر این موضوع است و به یاد داشته باشیم که راه و روش انسان های موفق نیز اینگونه بوده است.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.