• 1113
  • 1676 مرتبه
قانون پارکینسون

قانون پارکینسون

1399/04/11 04:48:02 ب.ظ

قانون پارکینسون یا Parkinson’s law یکی از قوانین مهم در علم مدیریت و به طور کلی در زندگی انسان هاست که می توان اثرات آن را در زندگی روزمره به راحتی مشاهده کرد.

اگر بخواهیم یک تعریف خلاصه از این قانون داشته باشیم، می توانیم آن را اینگونه تعریف کنیم:
هر کاری به مدت زمانی طول خواهد کشید که ما برای آن کار اختصاص داده ایم. در این مقاله قانون پارکینسون را بیشتر خواهیم شناخت و مثال های بیشتری خواهیم زد که با این قانون و کاربرد آن بیشتر آشنا شوید و از طرفی دیگر در مورد کاربرد قانون پارکینسون در مدیریت نیز بحث خواهیم کرد ولی قبل از آن بهتر است به تاریخ پیداش این قانون اشاره کنیم.
قضیه پارکینسون توسط سیریل نورث کوت پارکینسون نویسنده و تاریخ دان انگلیسی در سال 1955 مطرح شد. این قانون در ابتدا فقط در قالب زمان به کار می رفت ولی بعدا در حوزه های گسترده تری مطرح شد.
مطابق این قانون مهم نیست که ما برای یک کار چه ظرفیتی را در نظر می گیریم، به هر حال این ظرفیت استفاده خواهد شد. به عنوان مثال ممکن است ما برای یک پروژه منابع زیادی را در نظر گرفته باشیم و در انتها متوجه خواهید شد که تمامی آن منابع استفاده خواهد شد. یا مثلا مهم نیست که حجم حافظه کامپیوتر یا گوشی موبایل مورد استفاده شما چقدر باشد در نهایت این حجم از ظرفیت استفاده خواهد شد.

قانون پارکینسون را قانون دقیقه نود هم می توان نام گذاشت. مثلا هر دانشجویی سه ماه زمان دارد که دروس خود را مطالعه کند و خود را برای امتحانات آماده سازد و نگذارد که درس هایش روی هم انبار شود ولی اکثرا ما این تجربه را داشته ایم که خواندن درس را به شب امتحان موکول کرده ایم.
در واقع نمونه بارز قانون پارکینسون در زندگی ما همین موکول کردن کارها به دقایق و لحظات آخر است که گاهی انجام این کارها در لحظات آخر ما را عصبی می کند و در بعضی از مواقع هم ممکن است به دلیل عجله نتوانسته باشیم آن کار را به خوبی انجام دهیم.


راه های غلبه بر قانون پارکینسون چیست؟
این قانون ممکن است در زمینه رشد و توسعه فردی یا کسب و کار به ما ضربه بزند و باید به دنبال راه هایی باشیم که بتوانیم اثرات این قانون را در زندگیمان کنترل کنیم.
- کارهایتان را به اجزای کوچکتر تبدیل کنید.
بیایید همان مثال درس خواندن برای امتحانات پایان ترم برای یک دانشجو را در نظر بگیرید. ممکن است فکر کنید که من 3 ماه برای درس خواندن فرصت دارم و به همین دلیل درس خواندن را به تعویق بیندازید و ناگهان متوجه می شوید که امتحانات شروع شده و فرصت اندکی برای درس خواندن در اختیار دارید. در اینجا بهتر است این کار را به اجزای کوچکتر تقسیم کنید. مثلا برنامه ریزی کنید که روزی دو ساعت را به درس خواندن اختصاص دهید. در این صورت نه تنها از درس خواندن خسته نمی شوید بلکه در پایان ترم نیز مشکلی برای درس خواندن ندارید.
- برای خود جایزه تعیین کنید.
گاهی اوقات یک کارمند در حالی که می تواند کار خود را زودتر از موعد مقرر به انجام برساند ولی آن را طولانی می کند. این کار شاید به این دلیل است که او فکر می کند که اگر کار خود را زودتر از موعد مقرر به پایان برساند، رئیسش برای او کار دیگری را در نظر می گیرد. مدیر یک کسب و کار باید برای افزایش بازدهی در کار خود به کارمندان خود در قبال انجام کار زودتر از موعد مقرر جایزه ای تعین کند. حتی اگر این جایزه جنبه مادی نداشته باشد. مانند استراحت کردن برای دقایقی بیشتر.
-قدم بعدی چیست؟
در بعضی از مواقع انجام یک کار زیادی طول می کشد به این دلیل که ما انگیزه ای برای انجام قدم بعدی نداریم و بدتر از آن اصلا نمی دانیم قدم بعدی چیست. باید دقت کنیم که در هر مرحله ای که هستیم قدم بعدی یا هدف بعدی را مشخص کنیم، زیرا در این صورت برای به اتمام رساندن آن کار انگیزه بیشتری داریم.
تمامی قوانین می توانند هم به نفع و هم به ضرر ما باشند مانند قانون جاذبه!
قانون پارکینسون نیز یکی از قوانینی است که هم در زندگی روزمره و هم در کسب و کار ما تاثیر دارد و ما باید یاد بگیریم که از این قانون در جهت نفع خود استفاده کنیم. با انجام دادن کارها در اسرع وقت می توانیم خود را به موفقیت بیشتر نزدیک کنیم.

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.