نوآوری و خلاقیت

 

نوآوری و خلاقیت یا innovation and creativity یکی از مباحث مهمی می باشد که می تواند زمینه ساز پیشرفت یک نهاد، یک کسب و کار یا یک کشور باشد. اگر وضعیت حال حاضر جهان را با زندگی انسان های اولیه مقایسه کنید، متوجه می شوید این خلاقیت و نوآوری بود که باعث پیشرفت روز به روز جوامع بشری شده است. مثال برای خلاقیت و نوآوری که باعث شده است بشر امروزه تا به این حد رشد کند، بسیار است. اگر خلاقیت برادران رایت برای پرواز کردن در آسمان نبود هواپیما اختراع نمی شد.
اگر خلاقیت تولید روشنایی در ذهن ادیسون نبود برق اختراع نمی شد. اگر کنجکاوی کشف کرات دیگر در ذهن انسان ها شکل نمی گرفت سفینه فضایی به وجود نمی آمد. بنابراین تمامی پیشرفت های امروزه جهان مدیون فکر خلاق و نوآوری بود که در ذهن برخی از انسان ها شکل گرفته بود.
خلاقیت و نوآوری چیست؟
خلاقیت به عبارتی یعنی به وجود آوردن یک ایده جدید یا تغییر در روش یک راه طی شده که نهایتا منجر به وجود آمدن یک پدیده جدید می شود. زمانی که این فکر خلاق به طور گسترده ای در عمل به کار گرفته شود به طوری که منجر به تغییرات دائمی و جدید شود نوآوری به وجود می آورد. پس در اینجا تفاوت خلاقیت و نوآوری آشکار می شود. به عبارتی خلاقیت پیدایش یک ایده و نوآوری به اجرا رساندن آن ایده است.
نوآوری و خلاقیت در کارآفرینی نیز بسیار مهم است. اساسا خلاقیت و نوآوری لازمه کارآفرینی هستند و همچنین یک کارآفرین موفق باید این دو ویژگی را همواره در نظر داشته باشد و در کار خود استفاده کند.
مقوله کارآفرینی بسیار پیچیده است و یک کارآفرین باید با توانایی و استعداد خلاقیت خود یک محصول قابل عرضه را هدف خود قرار داده و تلاش کند آن را به مرحله نوآوری برساند. در این صورت است که می تواند امکان اشتغال افراد زیادی را ایجاد کرده و همچنین گام بلندی در راستای پیشرفت اقتصادی کشور خود بردارد.
خلاقیت و نوآوری در سازمان یکی از اساسی ترین کارهایی است که مدیران آن سازمان باید در راستای پیشرفت مجموعه و کارکنان خود انجام دهند. در واقع زمانی که کارکنان مجموعه از عملکرد خود راضی نیستند باید یک تغییر اساسی در مجموعه ایجاد شود. بعد از این مرحله باید به دنبال یک ایده بود که بتوان مشکل را حل کرد. در این صورت با موافقت مدیران و تخصیص نیروی انسانی لازم این ایده به مرحله اجرا در بیاید و اگر بعد از به اجرا درآمدن این ایده کارایی مجموعه و کارکنان بالاتر برود می توان گفت که در این مجموعه نوآوری شکل گرفته است.
در دنیای امروز در هر کسب و کاری رقابت بسیار شدیدی شکل گرفته است. در واقع هر فردی که در یک کسب و کار مشغول به کار است برای کنار زدن رقبای خود باید تلاش فراوانی انجام دهد. یکی از مهم ترین کارهایی که این افراد باید انجام دهند، خلاقیت و نوآوری در کسب و کار خود است. استفاده از یک روش جالب برای طراحی محل کسب و کار خود، روش های تازه برای بازاریابی و فروش خود، ابداع روش هایی برای اینکه مشتریان خود را بیشتر کنند و همچنین نوآوری در محصولی که ارائه می دهند، همگی مثال هایی از خلاقیت و نوآوری هستند که می توان برای بهبود کسب و کار خود در این دنیای رقابت استفاده کرد.

عناوین مرتبط: قوانین رشد و توسعه کسب و کار