تمرین تمرکز حواس

 

تمرکز حواس امری است بسیار مهم که به شما اطمینان می دهیم بتوانید پس از مطالعه این متن چند تمرین تمرکز حواس را یاد بگیرید و در روز مره خود از آن ها استفاده کنید تا کار های خود را با دقت بیشتری انجام دهید. راه های افزایش تمرکز و یادگیری کم نیستند و البته که بسیاری از آن ها روش های مطمئنی هستند، ولی دانستن یک سری نکات کلیدی و تمرینات کوچک اما موثر می تواند حکم یک راهنمای تمام قد را داشته باشد. تمرین تمرکز حواس یا Practice mindfulness آن دسته از تمریناتی است که دقت و سرعت شما را در انجام کاری به صورت همزمان افزایش دهد.

برای این منظور چندین کتاب تمرین تمرکز و pdf افزایش تمرکز و کنترل ذهن را مطالعه کردیم تا بتوانیم بهترین نکات هر کدام را استخراج و برای شما گرد هم آوریم.
اولین و مهم ترین تمرینی که باید بدانید، صرف زمان منحصر به فرد برای هر کاری است. شما نمی توانید با دقت بالا هم زمان آشپزی کنید، تایپ کنید و نوشیدنی بنوشید. برای همین بهتر است که یک زمان مشخص را برای هر کاری اختصاص دهید تا تداخل آن ها موجب کاهش تمرکز نشود. برای این منظور داشتن یک برنامه روزانه می تواند بسیار موثر باشد. پس از داشتن یک چک لیست روزانه، غافل نشوید.
اگر احساس خستگی می کنید، کاری را انجام ندهید. شما زمانی می توانید بخش اعظمی از حواس خود را برای کاری بگذارید که خسته و گرسنه نباشید. اگر وقتی برای به تعویق انداختن کارتان ندارید، نوشیدنی های کافئین دار می تواند تا حدی به افزایش تمرکز و دقت شما کمک کند که البته این امر نیز کاملا موقتی است.
داشتن مدت کوتاهی استراحت حین انجام کار می تواند امری مهم و ضروری باشد اما نه زمانی که از لحاظ فکری غرق در کار شده اید. اگر احساس سردرگمی و کسلی وسط کار سراغ شما آمد بهترین کاری که می توانید انجام دهید، چند دقیقه کوتاه استراحت است. سعی کنید کمی قدم بزنید و با چند نفس عمیق و نوشیدن آب به برگشتن ذهن خود کمک کنید.
از آنجا که مغز هم نوعی ماهیچه است، می توان در تقویت آن از ورزش های مغزی استفاده کرد. افزایش تمرکز و کنترل ذهن با انجام برخی ورزش های ذهنی مثل حل کردن پازل و جدول، حفظ کردن اشعار و ... محقق می شود.
این روز ها چیزی که بیشتر از همیشه در دست یک فرد دیده می شود یک گوشی هوشمند است که جدای از خوبی هایی که دارد می تواند مخرب باشد. وقتی می خواهید برای کاری تمرکز داشته باشید، بهتر است این وسیله هوشمند و فراگیر را از خود دور کنید. هر پیام یا صدای کوچکی از سوی تلفن همراهتان می تواند تمرکز شما را مختل کند. به علاوه اینکه اینترنت خود بحثی است به شدت حواس پرت کننده که می تواند ساعت ها وقت شما را تلف  کند. حواستان باشد تا استفاده غلط و بیش از حد از هر چیزی می تواند به شدت آسیب زننده باشد.
و در نهایت مهم ترین تمرینی که باید انجام دهید داشتن استراحت و تغذیه مناسب است. خواب کافی در شب سرحالی و شادابی کل روز شما را تامین می کند. به علاوه تغذیه مناسب و استفاده از غذا های مقوی اما سبک در حین کار باعث می شود احساس خستگی کمتری داشته باشید.
اگر این تمرینات را در کار های روزانه خود دخیل کنید، نه تنها در امور خود موفق تر و با تمرکز بالاتر عمل کرده، بلکه می توانید تا حد زیادی صرفه جویی در زمان داشته و به انجام امور مورد علاقه خود یا سرگرمی بیشتر بپردازید.