اصول مدیریت زمان

 

زمان یکی از ارزشمند ترین چیزهایی است که تاکنون بشر به آن پی برده است. از این رو مدیریت آن امری است مهم و حیاتی و در نتیجه دانستن اصول مدیریت زمان یا Time Management Principles به برنامه ریزی شما بسیار کمک می کند. برای درک بهتر باید دقیق تر به تعریف مدیریت زمان بپردازیم. مدیریت زمان در واقع شناسایی هدر رفت های زمانی، کاهش آن ها و اختصاص دادن آن به یک کار مفید می باشد.

از آنجایی که هر کار هدف خاصی دارد، مدیریت زمان اهداف خاصی را دنبال می کند. اما اهداف مدیریت زمان چیست؟ به طور کلی هدف از مدیریت زمان، همانطور که در بالا نیز اشاره شد شناسایی هدر رفت های زمانی است اما اگر بخواهیم جزئی تر به قضیه نگاه کنیم، شما با شناسایی این هدر رفت ها می توانید ساعت هایی را در برنامه روزانه خود خالی کنید و به کار هایی اختصاص دهید که نیازمند زمان بیشتری برای نتیجه بهتر هستند. در مواردی نیز افراد آن قدر سرگرم کار می شوند که از تفریح خود نیز دست می کشند، در این صورت با دانستن اصول مدیریت زمان می توان مدت زمان کوتاهی را به تفریح یا وقت گذراندن با دوستان و خانواده اختصاص داد که تاثیر به سزایی در روحیه افراد دارد.
همانطور که می دانید مدیریت زمان و برنامه ریزی دو عضو جدا نشدنی از روزمره انسان های هدفمند است، از این رو داشتن دانش کافی در مورد برنامه ریزی بسیار اهمیت دارد. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که برای برنامه ریزی روزانه خود دچار مشکل می شوید، پیشنهاد می دهیم از مقالات و کتب این زمینه غافل نشوید. گاهی مطالعه یک pdf اصول مدیریت زمان می تواند آن قدر در توانایی نوشتن یک برنامه مناسب به شما کمک کند که ده ها کلاس و دوره در این باره نمی تواند.
با گفتن تمام این مقدمات باید به اصل مطلب یعنی اهمیت مدیریت زمان اشاره کنیم و نمونه هایی را مثال بزنیم که با رعایت چند اصل کوچک به چه موفقیت هایی رسیده اند. اهمیت مدیریت زمان را می توان در هر دقیقه احساس کرد چرا که زمان اصولا غیر قابل بازگشت است و فکر می کنم همین غیر قابل بازگشت و تکراری نبودن آن اهمیت آن را به خوبی بازگو می کند. اما تکنیک های اصلی این زمینه که بد نیست در این زمینه بدانید عبارتند از: اولویت بندی، صرف انرژی مورد نیاز و مهارت در نه گفتن است. با این سه تکنیک به راحتی می توانید زمان بسیاری را برای خود ذخیره کنید و به کار های مهم دیگر اختصاص دهید. اولویت بندی در واقع به شماره گذاری کار های شما اشاره دارد. برای مثال اگر برنامه های امروزتان شامل تکمیل پروژه های عقب افتاده و تحلیل یک پروژه جدید است، باید به مدت زمان باقی مانده پروژه های عقب مانده خود و پروژه فعلی دقت کنید. مسلما پروژه های عقب افتاده، از اولویت بالاتری برخوردارند پس یا انجام آن ها از داشتن کار های عقب افتاده در روز های آتی جلوگیری خواهید کرد. صرف انرژی مورد نیاز نیز به اهمیتی که به یک کار می دهید اشاره می کند. شما برای پخت یک نیمروی ساده نیازمند ساعت ها وقت و انرژی زیاد نیستید، پس دقت کافی را برای انجام هر کار لحاظ کنید. در نهایت هنر نه گفتن، یکی از مهم ترین اصولی است که هر کسی توانایی آن را ندارد. وقتی به اندازه کافی مشغول هستید، بدوت تعارف و خجالت به درخواست های زمانبر اطرافیان خود پاسخ منفی دهید تا برای انجام امور خود، زمان کافی داشته باشید.

عناوین مرتبط: مهارت های مدیریت زمان