• 1107
  • 2777 مرتبه
پاول دورف : موسس پیام رسان تلگرام

پاول دورف : موسس پیام رسان تلگرام

1399/04/11 03:40:14 ب.ظ

یکی از موفق‌ترین، محبوب ترین و پرکاربردترین پیام رسان‌های اجتماعی بدون شک تلگرام است که طرفداران جهانی دارد.

این پیام رسان محبوب را می‌توان رقیب اصلی واتس اپ دانست که با اعمال فیلترینگ‌هایی که در برخی نقاط روی آن صورت گرفته است، همچنان یکه تاز حوزه خود می باشد. به جرات می‌توان گفت توسعه دهنده تلگرام نیز یکی از افراد موفق حوزه تکنولوژی است که زندگی جالبی را در مسیر رسیدن به این جایگاه داشته است. در ادامه زندگینامه پاول دورف را مورد بررسی قرار می‌دهیم، با ما همراه باشید.

نام فارسی

پاول دورف

نام لاتین

Pavel Durov

تاریخ تولد

October 10, 1984

تاریخ وفات

در قید حیات

محل زندگی

غرب دریای کارائیب

تخصص

کارآفرین و موسس پیام رسان تلگرام

زمینه کاری

کارآفرین در حوزه فناوری

سن اوج شکوفایی

29

پاول دورف Pavel Durov که به زاکربرگ روسیه معروف است، 34 سال سن دارد و در سن پترزبورگ به دنیا آمده است. او در سال 2006، سال‌ها پیش از پیدایش تلگرام، بزرگترین شبکه اجتماعی روسیه را تحت عنوان Vkontakte به معنای "در تماس" (یا در ارتباط) راه اندازی کرد و اکنون بالغ بر 350 میلیون کاربر دارد.


پاول دورف همواره به دنبال حفظ حریم شخصی کاربران شبکه های اجتماعی بوده و هست و همین امر موجب اختلاف نظرهای دولت روسیه با او و ایجاد سدهای زیادی سر راه وی شد. به همین دلیل از حدود سن 31 سالگی تصمیم گرفت دیگر تصویرش با روسیه ارتباطی نداشته باشد برای همین در مراسمات بزرگ روسیه شرکت نمی‌کرد.
یکی از دردسرهایی که دولت روسیه برای دورف بوجود آورد در پی محبوبیت و امنیت بالای vkontakte بود که دولت روسیه از دورف خواست تا با او در اعتراضاتی که از سوی پروتستان‌های اوکراینی شکل می‌گیرد، همکاری کرده و اطلاعات مربوط به رهبران جنبش را فاش کند. او در جواب به این درخواست عکس یک سگ در لباس چرمی که زبانش را نشان می‌داد منتشر کرد و همین موضوع باعث شد کنترل ویکنتاکت را که سرمایه گذاران وابسته به کرملین داشت، را از دست بدهد. این تجربه خوبی برای او شد تا دیگر هرگز این اشتباه را در شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند تلگرام تکرار نکند.

ماجرا به همین موضوع ختم نشد و دورف در سال 2013 متهم به سوء قصد به یک افسر پلیس و زخمی کردن او با ماشین شد. پاول که حتی رانندگی بلد نبود، درخواست بازجویی پلیس را رد کرد. در پی این اتفاقات طولی نکشید که به دفتر ویکنتاکت حمله شد که خوشبختانه پاول و برخی از همکاران او در شرکت حضور نداشتند. تمام سرمایه گذاران به دنبال یافتن او بودند که او یک انیمیشن کوتاه در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد که علامت "زهی خیال باطل" را با دست نشان میداد. همه این سدها باعث شد که دورف از کشور خارج شود و با 260 میلیون دلاری که همراه خود داشت یک شبکه اجتماعی بسیار امن در خارج از روسیه راه اندازی کرد. این پیام رسان محبوب همان تلگرام بود.
شرکت تلگرام به صورت مخفیانه و به کمک همکاران وفادار دورف در نیویورک راه اندازی شد و همین موضوع دورف را به نماد آزادی بیان در روسیه تبدیل کرد. شاید بتوان گفت این بهترین پاسخ دورف به نفود کرملین در شبکه اجتماعی قبلی‌اش بود. از طرفی سانسور و قوانین این حوزه در روسیه بسیار تشدید شده بود به طوریکه اگر وبسایتی بیش از 3000 بازدید در روز می داشت، باید یک نگهبان برای آن قرار می گرفت به علاوه این که در رابطه با محتوایی که منتشر می کرد می‌بایست تعهد می‌داد.
دورف که هر چند وقت یکبار با همکاران خودش نقل مکان می‌کنند، تلگرام را در چندین کشور ثبت کرده تا این پیام رسان پرطرفدار درگیر سیاست‌های یک کشور نشود. جالب است بدانید خود او نیز پیام رسان‌های امن مثل تلگرام یا ایمیل‌های رمز نگاری شده را به تماس‌های تلفنی ترجیح می‌دهد. او ادوارد اسنودن را الگو و قهرمان خود دانسته و اپل را برای رد کردن درخواست اف بی ای در خصوص رمزگشایی ایفون، تحسین می‌کند.
همانطور که گفتیم تجربه تلخی که در راستای ویکنتاکت برای دورف رقم خورد، انگیزه او را برای ایجاد فضایی امن بیشتر کرد و با اینکه هزینه نگهداری تلگرام برای او چیزی حدود 1 میلیون دلار در ماه هزینه دارد، او به هیچ وجه حاضر به فروش امتیاز آن نیست و به اینکه از میان یک میلیارد کاربر واتس اپ 100 میلیون تلگرام را ترجیح می‌دهند، افتخار کرده و همواره تلاش می‌کند قابلیت‌های تلگرام را افزایش دهد تا آن را به قدرتمندترین پیام رسان تبدیل کند. جالب است بدانید که در طی یک سال، استارتاپ‌های تلگرام از 100 هزار عدد در روز به بیش از 350 هزار عدد در روز افزایش داشت. این افزایش چشم گیر نشان دهنده میزان علاقه کاربران و امکاناتی است که تلگرام در آپدیت‌های خود ارائه می‌کند، می‌باشد.
با اینکه در سال 2015 در پی اغتشاشات پاریس، تلگرام متهم شد، دورف مسئولیت این فاجعه را به عهده دولت فرانسه دانست و در اینستاگرام خود نوشت "دولت فرانسه به دلیل بی ‌مبالاتی خودش این ماجرای غم‌ انگیز را به ‌وجود آورد. زیرا مردم سخت ‌کوش فرانسه به دولت مالیات می‌دهند و آن‌ها این پول را برای جنگ ‌های بی ‌فایده در خاورمیانه خرج می‌‌کنند. "
دورف که معروف به رابین هود اینترنت نیز هست، یک روز با اسکناس‌های 5000 روبلی (معادل 140 دلار) موشک درست می‌کرد و از پنجره شرکتش بیرون می‌انداخت و مردم آن‌ها را بر می‌داشتند. ویدیو این حرکت او بارها در یوتیوب بازدید خورد. او حتی به دلیل طرز لباس پوشیدنش نیز مورد انتقاد قرار گرفته و از آنجایی که عموما لباس‌های مشکی می پوشد، آدم را یاد شخصیت‌های فیلم ماتریکس می‌اندازد!


حال که اطلاعات زیادی در رابطه با تلگرام و موسس آن دانستیم، بد نیست کمی به پای حرف دورف نشسته و توصیه‌های او را در زمینه موفقیت بخوانیم.

• با دانستن بیشترین نیاز مردم، می‌توانید بهترین خدمات را ارائه دهید و در مسیر رشد و توسعه کسب و کار خود قدم بردارید.
• ایده هایتان را جدی بگیرید، چرا که این ایده‌ها همان محصول نهایی‌تان را خواهد ساخت.
• دلیل اصلی موفقیت تلگرام، سادگی در عین کاربردی بودن است. خدمات خود را طوری ارائه دهید که برای همه قابل فهم و مفید باشد.
• جلب اعتماد مردم، موفقیت شما را دو چندان می‌کند. چرا که زمانی که پشتیبانی مردم را داشته باشید به راحتی از اهداف خود پا پس نمی‌کشید.
• رقابت شرط اصلی موفقیت است. زمانی که رقابت را اطراف خود حس کنید، بیش از پیش به رشد و
توسعه فردی یا رشد و توسعه کسب و کار خود می‌پردازید تا با ایده‌های بکر، محصول خود را متمایز با رقیبان کنید.
دورف فردی است که رسالت خود را تا حد زیادی در زمینه کاری‌اش به سرانجام رساند. مقایسه او با زاکربرگ شاید کمی اغراق باشد اما کار آفرینی که انجام داده است، بی شک بسیار ارزشمند است و ارائه این حجم از امنیت آن هم به صورت رایگان، لایق این همه طرفداری مردم می‌باشد.
نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.