• 1099
  • 3581 مرتبه
برادران محمدی : بنیانگذاران دیجی کالا

برادران محمدی : بنیانگذاران دیجی کالا

1399/03/03 05:02:48 ب.ظ

حمید و سعید محمدی بنیانگذاران دیجی کالا در سال 1358 در محله ابوذر تهران متولد شدند.

مادر آن ها خانه دار و پدرشان به شغل نانوایی مشغول بود. با اینکه آن ها در خانواده‌ای پرجمعیت با 11 فرزند بودند اما پدر و مادرشان برای تحصیل فرزندان اهمیت زیادی قائل می‌شدند.
حمید در رشته مهندسی صنایع دانشگاه خواجه نصیر و سعید در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد، مقطع کارشناسی را به پایان رساندند و در ادامه هر دو مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته MBA دریافت کردند.
برادران محمدی در دوران نوجوانی و جوانی خود امکانات زیادی در اختیار نداشتند اما باز هم با همین شرایط همواره به دنبال ایده‌های جدید بودند و در جهت رشد و توسعه فردی خود قدم بر میداشتند. آن‌ها می‌گویند حیوان نگهداری می کردیم و بطور مثال تخم مرغ را زیر مرغ می‌گذاشتیم و منتظر به دنیا آمدن جوجه می‌شدیم، یا زندگی حشرات را بررسی می‌کردیم و در سال های آخر دبیرستان خیلی به ماشین علاقه داشتیم و تمام شماره‌های مجلات ماشین را می‌خریدیم.

نام فارسی

حمید و سعید محمدی

نام لاتین

Mohamadi

تاریخ تولد

1358

تاریخ وفات

در قید حیات

محل زندگی

تهران

تخصص

کارآفرین

زمینه کاری

کارآفرین در حوزه فروشگاه انلاین

سن اوج شکوفایی

30

در طول سال‌های 71 و 72 کمتر کسی کامپیوتر خانگی داشت ولی ما در خانه یک کامپیوتر داشتیم. ناگفته نماند که برادر بزرگتر ما با خرید این کامپیوتر خانگی نقش بزرگی در شکل گرفتن مسیر حرکتمان داشت. ما به طور جدی به دنبال کشف تکنولوژی‌های جدید بودیم. همچنین کار کردن با کامپیوتر در آن دوران موجب شده بود که در دانشگاه از سایر همکلاسی‌ها جلوتر باشیم.
در سال‌های 75 و 76 که تازه اینترنت تحت DOS آمده بود دوست برادرم که مهندس کامپیوتر بود، اینترنت را راه اندازی و کار کردن با آن را به ما آموزش داد.
آن‌ها می‌گویند که در کودکی کمتر از برادرهای بزرگترشان در نانوایی مشغول بودند و در تابستان‌ها بیشتر در زیرزمین خانه پدری صبح تا شب مشغول نجاری و ساخت ماکت می‌شدند.

آن‌ها در دوره دبیرستان با توجه به علاقه‌ای که داشتند به نرم افزارهای اتوکد و 3D Studio تسط پیدا کردند. حتی قبل از ورود به دانشگاه در بخش طراحی یک شرکت قطعه سازی موتورسیکلت مشغول به کار شدند و بعد در کارخانه کوچک کفش سازی برادر بزرگترشان طراحی کفش انجام می‌دادند.
از این رو تقریبا از همان سالی که وارد دانشگاه شدند تمام هزینه های زندگی و تحصیل برعهده خودشان بود.
برادران محمدی در سال 1385، دیجی کالا را در یک دفتر کار کوچک، با استخدام تعداد محدودی نیرو و سرمایه‌ای 10 میلیون تومانی راه اندازی کردند. در زمانی که فضای اینترنت دچار فقر محتوایی بود برادران محمدی، ارائه محتوای خوب را اساس کار خود قرار دادند و با سرعت در رتبه‌های بالای جستجوگر گوگل قرار گرفتند. محتوا تا جایی برایشان مهم بود که زمانی محصولی را در سایت بارگزاری می‌کردند که محتوای خوب و باکیفیت برای آن تولید می‌کردند.

به همین دلیل مدیران مجموعه از همان ابتدا شعار Content is The King را سرلوحه کار خود قرار داده بودند.

یکی از اصولی که دیجی کالا در سال‌های شروع کارش از آن به شدت پیروی می‌کرد، عدم وابستگی صد درصد به نوسانات قیمت دلار بود.
طبق گفته برادران محمدی پس از سال 1388 و در روزهایی که افزایش قیمت دلار موجب شده بود که تامین کنندگان کالا، اجناس خود را عرضه نمی‌کردند و یا با قیمت نجومی می‌فروختند، ما به لطف انبار کالایی که داشتیم محصولاتمان را با قیمتی مناسب و پایین تر از بازار به مشتریان عرضه می‌کردیم.
آخرین روزهای سال 1390 دیجی کالا اولین پیشنهاد سرمایه گذاری را از کمپانی Naspers دریافت کرد. که البته پس از مذاکرات تکمیلی در سال‌های 90 و 91، شرکت نسپرس به دلیل اتفاقات سیاسی آن زمان از این سرمایه گذاری منصرف شد.
پس از آن صندوق سرمایه گذاری سرآوا برای همکاری با آن ها وارد مذاکره شد که در سال 91 این اتفاق افتاد و پس از سرمایه گذاری شرکت سرآوا مسیر پیشرفت خود را ادامه دادند.
آن‌ها با برنامه ریزیهایی که برای رشد و توسعه کسب و کار خود داشتند موفق شدند در سال 1393 محصولات غیر دیجیتالی هم به سبد کالایی شرکت اضافه کنند. هرچند که این سیاست پرچالشی برای آن2ها بود ولی باور داشتند که اگر فقط روی کالا های الکترونیکی تمرکز داشته باشند با مشکلات و چالش‌های بیشتری مواجه می‌شوند.
در سال 1394 جذب سرمایه گذار دوم آغاز شد و در این مرحله با کمپانی هلندی اینترنشنال اینترنت اینوستمنت IIIC به توافق رسیدند.
روند پیشرفت این کسب و کار تا حدی پیش رفت تا در سال 1395 دیجی کالا دیگر یک فروشگاه اینترنتی نبود، بلکه به یک هلدینگ بزرگ تبدیل شده بود.
هم اکنون یکی از زیر مجموعه‌های این هلدینگ دیجی‌استایل است که به عنوان فروشگاه اینترنتی مخصوص مد و فشن فعالیت می‌کند.
اما آن‌ها در اینجا هم متوقف نشدند و با هدف دسترسی آسان به کتب مختلف و برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و فروش محتوای الکترونیکی و صوتی در یکی از استارتاپ‌های فعال در زمینه فروش کتاب الکترونیکی به نام فیدیبو سرمایه گذاری کردند.
در طول یک دهه کارمندان دیجی کالا، تقریبا به بیش از 400 برابر رسید که این خود یک اتفاق بزرگ و خارق العاده بود.
بنابر آخرین آماری که مدیران دیجی کالا داده‌اند، این فروشگاه به دلیل داشتن بیش از 5 میلیون کابر عضو شده و 2 میلیون کاربری که تجربه خرید داشته‌اند در حال تبدیل شدن به بزرگترین فروشگاه اینترنتی خاورمیانه می‌باشد.
بدون شک ورود دیجی کالا به عنوان یک برند ملی به منطقه خاورمیانه و کشورهای همسایه، اقتدار کشورمان را در منطقه بالا می‌برد و موجب شکوفایی اقتصاد کشور می‌شود.

عناوین مرتبط: زندگینامه افراد موفق ایرانی

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.