مقالات مهارت های زندگی

امروزه برای آموزش یا تقویت مهارت های زندگی، از مقالات مهارت های زندگی و یا کتاب های این زمینه استفاده می شوند. بهتر است برای شروع تعریف مهارت های زندگی را درک کنیم و بدانیم که زیر مجموعه های آن کدامند. مهارت های زندگی به مجموعه رفتار ها و آداب معاشرت های فرد در زندگی خصوصی و در روابط اجتماعی او دلالت دارد و تمام شاخه های ارتباط با دیگران، مدیریت بحران ها و تصمیم گیری ها را در بر می گیرد. بخشی از این مهارت ها با در اجتماع بودن هر فرد مثل گذراندن دوران تحصیلی، آموزش داده می شود اما بخش دیگر و البته مهم تر آن به عهده هر شخص می باشد که با توجه به خصوصیات اخلاقی ممکن است مهارت های متفاوتی یاد گرفته شود. (ممکن است مهارت های یاد گرفته شده مشابه باشند اما روش یادگیری آن ها متفاوت باشد).

از جمله مهارت های زندگی ضروری که در مدارس به همه به صورت یکنواخت آموزش داده می شود، مهارت آداب و معاشرت با اطرفیان، مهارت های زندگی مشترک که در سنین بالاتر به دانش آموزان آموزش داده می شود و مهارت های مربوط به خود باوری و اعتماد به نفس است. مهارت هایی که شاید کمتر به آن اشاره شود (حتی در برخی موارد ممکن است اصلا اشاره نشود) که علی رغم بی توجهی به آن از اهمیت بالایی نیز برخوردار است، معاشرت در محیط های رسمی و اداری است که همه افراد می بایست در نوجوانی خود این مهارت ها را کسب کنند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی در این زمینه، موقعیت های شغلی زیادی را از دست داده اند که بعضا جبران نا پذیر بوده است. از این رو پیشنهاد می شود در صورتی که این مهارت ها به فرزندانتان آموزش داده نمی شود، در خانواده به آن بپردازید که در آینده شغلی آن ها مشکلی بوجود نیاید.
طی یک تحقیق در مورد آداب و مهارت های زندگی، اکثر کسانی که این مهارت ها را در سنین پایین تر فرا گرفته بودند، در بزرگسالی خود کمتر دچار بحران های اجتماعی شده اند. البته نکات مثبت دیگری نیز با یادگیری این مهارت ها در دوران کودکی وجود دارد و در دوره بزرگسالی آن ها دیده شده بود که می توان به مهم ترین آن یعنی میزان اعتماد به نفس افراد اشاره کرد. کودکان اجتماعی تر، روابط بهتری خواهند داشت که دلیل عمده این برتری، وجود و تقویت اعتماد به نفس از سنین پایین تر است. اما به این نکته باید اشاره کرد که هیچ وقت برای یادگیری و تقویت دیر نیست. برای این منظور بهتر است چند مقاله کوتاه در مورد مهارت های زندگی را بخوانید تا نقاط ضعف و قوت خود را بهتر بشناسید و پس از شناسایی آن ها مقالات مربوط به مهارتهای زندگی که از ارزش آموزشی بیشتری برخوردار هستند و توسط اساتید و متخصصین این حوزه گردآوری شده اند، را به دقت مطالعه کنید. شما می توانید با دانلود رایگان مقاله مهارت های زندگی از طریق همین سایت به راحتی به مقالات مفید این زمینه دسترسی داشته باشید.

عناوین مرتبط: مقالات رایگان مهارت های زندگی, مهارت تصمیم گیری