کسب و کار

 

مجموعه کار هایی که برای به دست آوردن درآمد انجام می دهیم، کسب و کار یا Business نامیده می شود. در واقع کسب و کار برای فراهم کردن نیاز های مشتریان و کسب درآمد از این نیاز هاست. برای تشکیل یک کسب و کار مجموعه ای از افراد که تخصص های مختلفی دارند، در یک محل یا به اصطلاح سازمان گرد هم می آیند. پیشرفت روز افزون کوچک ترین قسمت های یک کسب و کار، نیاز به تلاش بسیار زیادی دارد.
در این مقاله به بخش های اصلی یک کسب و کار می پردازیم.
مدیریت کسب و کار
مدیریت یا اداره کردن، در واقع سازماندهی کردن پتانسیل ها و منابع جهت محقق شدن اهداف یک سازمان است. از جمله وظایف مدیریتی میتوان به برنامه ریزی، عزل و نصب کارکنان و سازمان دهی کردن امور اشاره کرد.
اصول کسب و کار
این اصول، معمولا بر روی رعایت ادب در ارتباطات سازمان با مشتریان و به طور کلی مردم و احترام به تفاوت های این دو بخش تاکید دارد. اخلاق در کسب و کار، یکی از موضوعات مهم این بخش است که به طور مفصل به آن می پردازیم.
اخلاق کسب و کار
در واقع می توان اخلاق کسب و کار را مجموعه ای از باید ها و نباید ها دانست که در یک محیط کاری باید رعایت شوند. این واژه مفهوم و موضوعات گسترده ای در یک حرفه شامل می شود و از طرفی هم شامل صاحبان کسب و کار و هم شامل کارکنان یک مجموعه می شود. در نهایت این قوانین، همه مسئولیت های یک حرفه را در قبال مردم شامل می شود.
خلاقیت در کسب و کار
یکی از عوامل رشد یک کسب و کار، داشتن خلاقیت در آن است. خلاقیت یعنی تمام توانایی های یک ذهن برای ایجاد یک ایده جدید به کار گرفته شود. در واقع با داشتن خلاقیت در یک کسب و کار، می توانیم یک محصول یا یک روش جدید در شغل خود راه بیاندازیم که هم برای مشتری و هم برای خودمان مفید و با ارزش هست.
توسعه کسب و کار
برای این عنوان، یک تعریف ساده، در عین حال جامع و کامل می توانیم بگوییم. توسعه کسب و کار، یعنی تمام چیز هایی که از پتانسیل ها و نیروهای سازمان بدست می آوریم و بعد از ترکیب آن ها با یک دیگر، فرصت هایی برای رشد خلق می کنیم. این امر در دراز مدت رخ می دهد. به این معنا که باید برای خلق ارزش هایی در مدتی طولانی، از توسعه به عنوان یک ابزار استفاده کنیم.
قطعا داشتن یک استراتژی کسب و کار، یکی از عوامل مهم برای توسعه همان حرفه است. استراتژی، دارای چند بعد است :
1-    سرمایه گذاری
2-    مشتری
3-    دارایی ها
4-    برنامه های آینده
موفقیت در کسب و کار
با توجه به شرایط اقتصادی حال کشور، برای رسیدن به موفیت در یک کسب و کار، باید ظرفیت های موجود حرفه خود و راه های رسیدن به آن را شناسایی و بررسی نماییم. در ادامه به چند راه مهم رسیدن به موفقیت در کسب و کار اشاره می کنیم :
1-    بازاریابی هدفمند
2-    توجه به آمار و اطلاعات
3-    به روز بودن در حرفه
4-    توجه به دنیای دیجیتال
5-    آماده بودن برای اتفاقات غیر قابل پیشبینی
6-    خوشبین بودن به حرفه خود
7-    پر انرژی بودن در کسب و کار

دکتر خراشادی زاده یکی از افراد موفق در حوزه مدیریت کسب و کار و با کسب سال ها تجربه در این مسیر، قصد دارد تجربیات خود را با شما به اشتراک بگذراد و اصول موفقیت در کسب و کار را برای شما ترسیم نماید.

عناوین مرتبط: رشد و توسعه کسب و کار, قوانین رشد و توسعه کسب و کار, معرفی کتاب های رشد و توسعه کسب و کار