مهارت های فردی

 

زمانی که صحبت از مهارت های فردی یا Individual skills می شود، همه ما ذهنمان به سمت توانایی هایمان می رود. اینکه آیا در زمینه های خاصی توانایی های خاصی داریم یا خیر؟ آیا استعدادی نهفته در ما وجود داشته که در زمانی نامشخص و به صورت کاملا اتفاقی به آن ها پی برده ایم؟ باید بگوییم درست است که بسیاری مهارت را اینگونه برای خود تعریف می کنند، اما این بدان معنا نیست که شما نمی توانید مهارت های فردی خود را تقویت کرده یا حتی مهارت های جدیدی را در خود بوجود بیاورید. 

اگر بخواهیم دقیق تر به این مساله بپردازیم، باید بدانیم دقیقا مهارت یعنی چه؟ همانطور که در ابتدا گفتیم اکثر افراد مهارت را در استعداد و توانایی هایی از خود می بینند که همیشه همراهشان بوده، اما مهارت در اصل به توانایی هایی گفته می شود که در طی تجربه و تمرین بسیار کسب می شود. در مثالی عام تر می توان گفت، فلانی یک نجار ماهر است چرا که زمانی حدود بیست سال از عمرش را وقف این کار کرده است و از بدو تولد نجار نبوده است! از این رو می توان برای درک بهتر انواع مهارت های فردی را تعریف کنیم. اگر بخواهیم دسته بندی جامعی از این تفکیک داشته باشیم، می توانیم بگوییم مهارت ها فردی به دو دسته عمده استعداد های ذاتی و مهارت های ناشی از تمرین و تکرار تقسیم می شوند. 

استعداد های ذاتی از بدو تولد با فرد همراه است. ممکن است ببینید فردی که امروز یک موسیقیدان خبره می باشد در کودکی نیز هوش موسیقایی توانمندی داشته است. اما مهارت های ناشی از تمرین فراوان مانند همان نجار ماهری است که در بالا ذکر کردیم.
هر چند که مهارت های دسته اول ممکن است به مدت طولانی تری با فرد همراه باشند، اما از قدرت تمرین نباید غافل شد. به بیان دیگر، اگر استعداد خاصی را نتوانسته اید در خود کشف کنید، آن را با تمرین و تکرار فراوان در خود خلق کنید. 
یک راه بسیار ساده برای تشخیص استعداد های درونی تان تهیه یک لیست مهارت های فردی تحت عنوان " توانایی های من " است. در این لیست شما اقدام به یادداشت کردن توانایی های خود می کنید. فرقی نمی کند که این توانایی چقدر در رساندن شما به اهدافتان می تواند موثر باشد، مهم این است که شما یک لیست جامع و کامل از مهارت های خود گردآوری کنید. حال لیست را با توجه به اهمیت مهارت های یادداشت شده مرتب کنید. در کنار این مساله، یک لیست دیگر با عنوان " توانایی های لازم " تهیه کنید و طبق هدفی که دارید، تحقیق کنید و ببینید چه توانایی هایی برای رساندن شما به اهدافتان ضروری است. حال با مقایسه دو لیست نیاز های خود را پیدا کرده و با توجه به آموزش هایی که جهت کسب آن مهارت وجود دارد، نسبت به کسب آن ها اقدام کنید. 
یادتان باشد که تمرین و تکرار قدرت فوق العاده ای دارد به طوریکه می تواند با وجود نبود هیچ مهارتی، یک پدیده از شما بسازد!

عناوین مرتبط: ویدیو آموزشی رشد و توسعه فردی