عوامل موفقیت در کار

 

عوامل موفقیت در کار یا success factors at work کدامند؟ به طور حتم هر شخصی که دارای کسب و کاری است یا به نحوی شاغل است، به دنبال جواب این سوال می گردد. حتما در هر صنف و هر نوع کسب و کاری موارد متنوعی وجود دارد. به عنوان مثال در همین کشور خودمان ایران یا در هر شهری، مغازه ها و فروشگاه های بزرگی می بینید که بسیار در کار خود موفق هستند و تعداد زیادی نیز کسب و کار وجود دارد که هنوز یک سال از شروع کارشان نگذشته است دچار ورشکستگی می شوند. آیا به راستی موفقیت در کار رازی دارد؟ اصول موفقیت در کسب و کار چه چیز هایی هستند که باعث می شود یک کسب و کار برند شود و دیگری ورشکست؟

در این مقاله قصد داریم به عوامل موثر بر توسعه کسب و کار اشاره کنیم.
1- انگیزه و شور و اشتیاق کارمندان و از همه مهم تر شخص صاحب کسب و کار
زمانی که کارمندان یک شرکت یا یک فروشگاه انگیزه ای برای کار کردن ندارند، زمانی که کارمندان یک مجموعه صبح بزور سرکار می آیند، زمانی که صاحب یک کسب و کار رفتار مناسبی با کارکنان خود ندارد و حقوق آن ها را دیر پراخت می کند، آیا این کسب و کار رشد می کند؟ تقدیر کردن از زحمات کارکنان، روشن کردن اهداف آتی کسب و کار و انجام تعهدات در قبال کارکنان خود به نحو صحیح به طور قطع پیشرفت چشمگیری بر توسعه آن کسب و کار خواهد داشت.
2- کاسبی به روش سنتی یا نوین؟
 میزان رشد سریع تکنولوژی را نمی توان انکار کرد. نیاز های انسان امروز با نیاز های انسان چهل سال پیش تغییر کرده است، بنابراین بازار امروز نیز با بازار چهل سال پیش تغییر کرده است. بسیاری از کسب و کار های امروزه به روش سنتی عمل نمی کنند و آن ها جای خود را در دنیای آنلاین پیدا کرده اند. شاید تا چندین سال پیش مجبور بودیم برای خرید هر چیزی و در هر شرایطی به بیرون برویم ولی امروزه می توان خیلی از خرید ها را از دنیای آنلاین انجام داد، بدون اینکه بیرون برویم و همچنین نحوه تبلیغات نیز با روش های تبلیغات چند دهه پیش فرق کرده است و نمی توان نسبت به این تغییرات بی تفاوت بود.
3- ندانستن علم مشتری یابی و مشتری مداری
شاید بتوان یکی از مهم ترین از عوامل موفقیت در کسب و کار را در گزینه سوم پیدا کرد. حقیقت این است که بسیاری از صاحبان کسب و کار یکجا نشسته اند که مشتری از آسمان برایشان پیدا شود. این کاری است که یک کاسب معمولی انجام می دهد. یک کاسب یا فروشنده و هر کسی که صاحب یک کسب و کاری است باید برنامه هایی داشته باشد که مشتری را با کسب و کار خود آشنا کند و زمانی که آن مشتری از آن کسب و کار خرید کرد یا از خدماتش استفاده کرد، باید برنامه هایی داشته باشد که آن مشتری را حفظ کند تا مابقی خرید هایش را نیز
از آن ها انجام دهد. داشتن باشگاه مشتریان، دادن جوایز و هدیه به مشتریان، داشتن یک سیستم انتقادات و پیشنهادات کمک شایانی یه جذب مشتری خواهد کرد.
4- عوامل اقتصادی موثر بر کسب و کار
بدون شک یکی از عواملی که بر کسب و کار اثر می گذارد، قدرت خرید مردم است. به عنوان مثال در زمان رکود، قدرت خرید عمومی مردم به طرز قابل توجهی کاهش می یابد و کسب و کارها نیز با کاهش مشتری مواجه می شوند.
5- نداشتن صبر و تجربه
هیچ کسب و کاری یک شبه نتوانسته است در شهر و کشور خود معروف شود. از طرفی دیگر افراد زیادی هستند که بدون داشتن تجربه می خواهند وارد یک کسب و کار شوند، در این صورت مسلما با شکست مواجه می شوند. به عنوان مثال یک شخصی که لیسانس مهندسی دارد بعد از اینکه در زمینه رشته خود کار به دست نمی آورد تصمیم می گیرد وارد کسب و کارهای آزاد شود بدون اینکه حتی مدتی در بازار کار کرده باشد و مسلما نتیجه این شخص شکست خواهد بود. به این دلیل که برای وارد شدن به بازار باید از قوانین آن اطلاع داشت و بسیاری از این قوانین نانوشته از دل کار بیرون می آید.
برای داشتن یک کسب و کار یا بیزینس عالی باید عوامل موثر در کسب و کار را به خوبی فرا گرفت. همانطور که برای قبول شدن در کنکور باید تمامی درس های مورد نیاز را به خوبی یاد گرفت، برای موفقیت در کار نیز باید علم موفقیت و کسب و کار را یاد گرفت. برای یاد گرفتن این علوم باید کتاب خواند، کلاس رفت، از مشاور کمک گرفت و .... برای رسیدن به هر چیز باارزشی باید بهایش را پرداخت کرد، این بها می تواند پول، زمان یا اعتبار باشد.

عناوین مرتبط: مقالات رایگان, مقالات رایگان اصول و فنون مذاکره