رشد و توسعه کسب و کار


از مهم ترين خواسته های بشر داشتن استقلال مالی است چرا كه به شخص اين امكان را می دهد که به بیشتر خواسته ها و نياز های خود بهتر پاسخ دهد. استقلال مالی حالتی است كه در آن فرد به اندازه ای از ثروت می رسد كه بدون نياز به كار كردن، از پس تمام مخارج زندگي اش بر می آيد و در آسايش و رفاه كامل زندگی می كند.
بدين ترتيب برای رسيدن به استقلال مالی و كسب درآمد، ايجاد يک كسب و كار مناسب و تلاش در جهت رشد آن، بهترين روش می باشد. از مهم ترين گام هايی كه بايد در جهت دستيابی به استقلال مالي برداريد، ايجاد و توسعه نگرش رهبری است.

كسي كه يك كسب و كار را رهبری می كند با نگرش ذهنی خود، نتايج را رقم می زند. به عبارت ديگر، نگرش رهبر با نتايج حاصل از كسب و كار رابطه مستقيم دارد يا شايد بتوان گفت نتايج حاصل از كسب و كار، آينه ای است از نگرش رهبر آن.
بنابراين داشتن نگرش موثر در رهبری، معيار موفقيت در كار محسوب می شود.
از طرفی برای رسیدن به رهبری موثر باید ویژگی های مناسب و ایده الی در یک مدیر موفق و یا رهبر وجود داشته باشد تا بتواند به نتایج دلخواه و در نتیجه توسعه کسب و کار خود دست یابد. بدین ترتیب قبل از هر اقدامی برای بهبود و رشد بیزنس خود باید بفکره پرورش ویژگی های مدیریتی و رهبری صحیح در خود باشید.
اینکه صرفا یک رهبر دارای تجربه باشد کافی نیست و باید بسیاری از ویژگی های دیگر نیز با تجربه فرد همراه باشد تا در نهایت منجر به موفقیت شخص و از طرفی کسب و کارش شود. آگاهی و تحقیق و توسعه کسب و کار، توانایی در تعیین استراتژی های توسعه کسب و کار، آگاهی از روش ها و مراحل توسعه کسب و کار و .... بسیاری از مفاهیم مهم و بنیادی هستند که یک رهبر باید به آن ها واقف باشد و در کنار تجربه خود به بهترین نحو اهداف خود را پیاده سازی کند.
دنیای پر رقابت امروز جایی برای کسب تمام تجربیات بطور فردی و آزمون و خطا بصورت مداوم نیست. مسلما کسی می تواند به نتایج مطلوبی دست یابد که علاوه بر تکیه بر دانش خود از تجربیات دیگران نیز بهره مند شود و آن ها را بکار گیرد.
اما چطور می توان آموزه های مناسبی را دریافت کرد که بتوانند منجر به تقویت ویژگی های مدیریتی صحیح شوند؟ ار چه منایعی باید استفاده کرد؟
دکتر خراشادی زاده با تكيه بر بيست سال تجربه مديريت چند مجموعه و بهره گيری از محضر اساتيد بزرگ دنيا و اساتيد مطرح و برجسته ايران، قصد دارد به شما بياموزد چطور برای رشد و توسعه كسب و كار خود به نگرشي عالی برسيد و نتايجي را كه در زمينه كسب و كار خود متصور شده ايد را رقم بزنيد.
به خاطر داشته باشيد كه سطح هر سازماني بستگی به سطح نگرش رهبر آن دارد و از آن فراتر نخواهد رفت.

اما آیا به عنوان یک رهبر با شرح وظایف توسعه کسب و کار آشنایی دارید؟ در ادامه به سه مورد از مهم ترین وظایف یک رهبر توسعه کسب و کار اشاره خواهد شد.
● مدیریت فروش و فروشندگان: باید دقت داشته باشید که فروشندگان با اصول فروش آشنایی دارند یا خیر؟ آیا می توانند روابط خوبی با خریدار برقرار کنند؟ فروش یکی از مهم ترین رکن ها برای موفقیت یک کسب و کار است. البته اگر تمرکز یک کسب و کار در ارائه خدمات باشد، باید بر روی کیفیت خدمات ارائه شده تمرکز کنند.
● مدیریت محصول: یک رهبر باید علاوه بر توجه به کارکنان خود به روند تولید و یا عرضه محصول نیز توجه داشته باشد. به عنوان یک مدیر توسعه کسب و کار باید دقت داشته باشید که محصولی که تولید و یا عرضه می کنید مورد نیاز کدام قشر از مردم است؟ آیا با فرهنگ مردم منطقه مورد نظر همخوانی دارد؟ در حال حاضر چه روش های تبلیغاتی را باید برای فروش پیاده سازی کنید؟
● تبلیغات و بازاریابی: یکی از مهم ترین مراحل برای رسیدن به توسعه کسب و کار (Business Development) استفاده از روش های تبلیغاتی و بازاریابی مناسب است که بتواند مردم را به روش مناسبی با محصول یا خدمات ارائه شده آشنا کنند. در این بین نیاز است که از یک مدیر بازاریابی مجرب کمک بگیرید و دقت کنید که محصول هر چه باشد با بازاریابی موثر می تواند به فروش خوبی برسد.
علاوه بر موارد فوق یک رهبر باید در درون خود دارای مهارت هایی باشد که بتواند در کار خود هر روز پیشرفت کند. در ادامه به چند مورد از مهم ترین ویژگی های رهبری اشاره خواهد شد:
● مهارت های ارتباطی: اگر به عنوان یک رهبر نتوانید با کارمندان و یا مشتریان خود ارتباط موثری داشته باشید، نخواهید توانست به اهداف خود برسید. برای رسیدن به این مهم باید یاد بگیرید که چطور صحبت کنید، بنابراین باید مهارت فن بیان را یاد بگیرید و دیگری یاد گرفتن مهارت زبان بدن است. دقت کنید که داشتن ارتباط موثر با دیگران یکی از مهم ترین رکن های مدیریت است.
● مهارت مذاکره: فکر نمی کنم که این مورد نیاز به توضیح دادن داشته باشد. همگی به خوبی می دانیم که مدیریت یعنی مذاکره و به همین دلیل باید مهارت مذاکره را به خوبی یاد بگیرید. توجه داشته باشید که اگر می خواهید در مذاکره های خود پیروز شوید همیشه به رابطه برد برد فکر کنید و فقط به منافع خود توجه نداشته باشید.
● مهارت تحقیق و استراتژی: یک مدیر باید به خوبی بداند که چه اتفاقاتی در پیرامونش رخ می دهد. باید بتواند شرکت های رقیب را به خوبی بررسی کرده و اقدامات آن ها را آنالیز کند و در نهایت با استفاده از این اطلاعات یک استراتژی خوب و قوی برای موفقیت کسب و کار خود پیاده کند.
● همکاری با دیگران: به عنوان یک رهبر باید بتوانید با کارمندان خود همکاری کنید و در صورت لزوم آن ها را راهنمایی کنید و این نکته را به خاطر داشته باشید که یک کارمند زمانی که متوجه شود از سوی مدیران خود مورد حمایت قرار گرفته است، بازدهی بیشتری خواهد داشت.
● هنر گوش دادن: زیاد حرف نزنید! یک باور در بین مردم وجود دارد که یک رهبر فقط باید دستور بدهد و صحبت کند، ولی تجربه و علم نشان داده است که اگر شما فقط بخواهید صحبت کنید، نمی توانید از نقطه نظرات دیگر افراد استفاده کنید و همچنین از مشکلات احتمالی آن ها با خبر نخواهید شد. باید در جلسات خود از دیگر افراد مسئول در سازمان نیز بخواهید که صحبت کنند و از آن ها مشورت بخواهید.
اگر می بینید که یک شرکت بزرگ مانند گوگل تا این اندازه موفق شده است، شاید از  خود بپرسید که عوامل موفقیت این شرکت چه بوده است و شاید بعد از شنیدن اینکه آن ها در واقع کار خود را از یک گاراژ شروع کردند، بیشتر تعجب کنید. اما باید بدانید که شرکت گوگل به آموزش توسعه کسب و کار خود بسیار مقید بوده است و به همین دلیل توانسته است که روز به روز رشد کند. اگر شما نیز می خواهید کسب و کار خود را رشد دهید و در شهر یا کشور و حتی در جهان بهترین شوید، باید برای ایجاد خدمات توسعه کسب و کار خود تلاش کنید و بدانید که رسیدن به این موفقیت یک شبه اتفاق نیفتاده و هیچ گاه نیز رخ نخواهدداد و باید برای رسیدن  آن سال ها تلاش کنید.

معرفی کتاب: کتاب ساده سازی کسب و کار

عناوین مرتبط: قوانین رشد و توسعه کسب و کار,

موفق ترین ها: احد عظیم زاده