اعتماد به نفس

 

می خواهیم بدانیم واقعا اعتماد به نفس یعنی چه؟
اعتماد به نفس یعنی اعتماد به توانایی و مهارت خودتان و تصویر ذهنی درستی از آن مهارت باید قبل از شروع هرکاری تمام ذهنتان را از انرژی مثبت  پر کنید و بگویید که "من میتوانم" شما خودتان را چقدر میشناسید؟ چقدر به این " خود" اعتماد دارید؟
اعتماد به نفس یا همان ((self confidence یک مفهموم کلی نیست،بلکه کاملا وابستگی به موضوع دارد.
داشتن مهارت اعتماد به نفس یکی از لازمه های زندگی است شاید شما در یک زمینه اعتماد به نفس کافی را داشته باشید اما در زمینه دیگری اعتماد به نفس نداشته باشید.
مثلا شاید در کار و شغلی که دارید اعتماد بنفس بی نظیری داشته باشید اما در ارتباط با جنس مخالف اصلا اعتماد به نفس نداشته باشید.
شاید تا حالا پیش آمده که کاری را می خواستید نکرده اید یا چیزی را که دوست داشته اید حتی امتحان نکرده اید، فقط به این دلیل که به قدر کافی خودتان را باور نداشته اید، پس خودباوری یا همان اعتماد به نفس برای هرکسی ضروری است.
حال می پرسید که چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟ باید به مهارت های خود اعتماد داشته باشید. جدا از احساس توانایی باید احساس دوست داشتن به آن مهارت یا کار داشته باشیم . شاید شما از در انجام دادن یک کاری توانایی بالایی داشته باشید  و از انجام ان کار شاد می شوید اما شما احساس دوست داشتن به آن کار را ندارید و از انجام آن لذت نمی برید  .این موضوع به مرور زمان اعتماد به نفس شما را پایین می آورد.
برای بالا بردن اعتماد به نفس و تقویت اعتماد به نفس، اول باید " خود" را بشناسید و آگاه شوید به چه چیزهایی غیر از خود دلبسته و اعتماد دارید. زمانی که شناخت بهتری از خودتان پیدا کنید می توانید در زمینه های مختلف با اعتماد به نفس بالاتری ظاهر شوید.
تقویت اراده و اعتماد به نفس یعنی گرفتن تصمیم های کوچیک و موفقیت آمیز سعی کنید در زندگی خود کارهایی که برای ایجاد اعتماد به نفس است را انجام دهید ،مثلا تصمیم بگیرید که هر روز 20دقیقه ورزش کنید و واقعا این کار را انجام دهید،مطمئن باشید و یا اینکه تصمیم بگیرید روزی 1ساعت کتاب بخوانید و زمانی که این کار را انجام دهید  حال خوبی به دست می آورید.ما برای خوشبختی و موفقیت به اعتماد به نفس نیاز داریم.
 کسانی که اعتماد به نفس بالایی دارند افراد موفق و شادی هستند. اعتماد به نفس داشتن کاملا یاد گرفتنی است و باید آن را یاد بگیرید.
حال راههای افزایش اعتماد به نفس چیست؟
1-    بلند و جدی حرف بزنید
2-    قدرت " نه " گفتن داشته باشید
3-    هنگام دست دادن جدی باشید
4-    در جمع نظر بدهید
5-    شیک و مرتب لباس بپوشید
6-    خودتان را با دیگران مقایسه نکنید
7-    ورزش کنید
8-    ترس از هیچ کاری را نداشته باشید
9-    ریسک پذیر باشید.
10-برای کارهای خود برنامه ریزی کنید.
 در نتیجه اگر می خواهید اعتماد به نفس داشته باشید همیشه سعی کنید که خودتان باشید نه آن چیزی که دیگران از شما می خواهند.

عناوین مرتبط: قوانین رشد و توسعه فردی, مقالات مهارت های ارتباطی

موفق ترین ها: علیرضا نبی

معرفی کتاب: کتاب نیمه تاریک وجود