ارزش های شخصی


شنیده اید که می گویند، طرف خود را به آب و آتش زده تا به هدفش برسد؟ آیا این به آب و آتش زدن بیانگر انجام هر کاری است؟ هر کاری که شاید حتی از انسانیت یک فرد کم کند؟ مشخصا خیر. ارزش های شخصی سمت و سوی زندگی ما را مشخص می کنند، اینکه چه می خواهیم و به چه قیمتی می خواهیم به آن ها برسیم؟ گاهی اوقات از اهداف خود صرف نظر می کنیم چراکه متوجه می شویم بهای رسیدن به آن بسیار بیشتر از چیزی است که انتظار داشته ایم. برای همین است که همه ما در تمامی مراحل زندگی، همیشه برای خود قوانینی تعیین می کنیم که این قوانین همه و همه از ارزش های شخصی ما سر چشمه می گیرند. ارزش هایی که باعث شکل گیری شخصیت و عزت نفس هر کس می شود. برای بررسی معنی دقیق تر ارزش های شخصی یا Personal values می توان گفت، این عبارت به معنای تعیین حدود هایی در زمینه اخلاق، روش زندگی و مسیر های انتخابی برای رسیدن به اهداف است. تعریف ارزش در روانشناسی نیز به بها و ارزشی اشاره دارد که فرد حاضر باشد برای از دست ندادن آن تلاش زیادی بکند. مثلا اگر شخصی بگوید خانواده برای من یک ارزش است، برای از دست ندادن خانواده و منسجم نگه داشتن آن همواره در حال تلاش خواهد بود.

طبیعی است که ارزش های فردی ممکن است در شرایط مختلف برای انسان های مختلف، متفاوت باشد اما همه آن ها با هدف بهبود کیفیت زندگی، بهبود عملکرد فردی و حرکت در مسیری قانونمند می باشند. از این رو می توان ارزش ها را دسته بندی کرد تا بهتر بتوان به بررسی آن ها پرداخت. به بیان دیگر، انواع ارزش ها را می توان به ارزش های مادی و معنوی تقسیم کرد. ارزش های مادی همان اهدافی است که ما برای داشتن یک زندگی با رفاه کامل، آسایش و این قبیل موضوعات، به دنبال آن ها هستیم. اما ارزش های معنوی همانطور که در بالا نیز اشاره شد مثل خانواده، دوستان و افرادی که دوستشان داریم،حفظ عزت نفس و غیره می باشد. حال اینکه کدام یک در اولویت های زندگی یک فرد قرار می گیرد کاملا به اهداف و دیدگاه فرد به زندگی بستگی دارد. اما به طور کلی ارزش های مادی و معنوی هر دو در کنار هم به زندگی ما جهت می دهند. در واقع بهتر است بگوییم فردی که صرفا ارزش های معنوی دارد، ممکن است هرگز به رفاه مادی نرسد، یا در مقابل فردی که صرفا به ارزش های مادی می اندیشد، ممکن است به راحتی ارزش های معنوی خود و عشق و آرامش را از دست بدهد.
در بسیاری از موارد ممکن است در انتخاب مسیر پیش روی خود برای رسیدن به هدفی دچار تردید شوید. در این جاست که ارزش های شخصی به کمک شما می آیند تا مسیری را انتخاب کنید که ارزش های شما نیز حفظ شوند. به طور کلی سلسله مراتب ارزش ها در زندگی نقش پر رنگی دارند. این سلسله مراتب را می توان به این صورت بیان کرد که " همه انسان ها در نهایت به موفقیت فردی فکر می کنند، اما اگر این موفقیت فردی را مثل یک هرم در نظر بگیریم که قله آن موفقیت باشد، در زیر ترین لایه هرم، نیاز های اساسی هر انسان برای زیستن قرار دارد. نیاز هایی مثل خوراک، استراحت و داشتن یک محل مناسب برای زندگی. در لایه بعدی این هرم، امنیت فردی قرار دارد. امنیت فردی همان احساس آرامش و اطمینان داشتن به موقعیت فعلی است. در لایه بعدی عشق، خانواده، دوستان و هر فرد دیگری که با آن ها احساس راحتی و نزدیکی داریم قرار دارند. و سپس در لایه بعدی عزت نفس و در نهایت در قله هرم، موفقیت و رسیدن به هدفی است که برنامه ریزی کرده ایم."
اگر طبق این هرم ارزش های فردی خود را تعیین کنیم و در راستای آن قدم برداریم بدون شک زمانی که به هدف خود می رسید، نه تنها از ارزش هایتان کم نشده است بلکه از شما انسان ارزشمندتری هم ساخته است. هرمی که از آن یاد کردیم، معروف است به هرم ماسلو که به بیان نیاز ها و ارزش های هر فرد می پردازد. ارزش های ذکر شده در این هرم در مقالات رایگان رشد و توسعه فردی نیز بعضا ذکر شده است.
در پایان این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که گاهی اوقات برای رسیدن به برخی اهداف ممکن است مجبور به زیر پا گذاشتن ارزش های خود شوید. در این شرایط باید ببینید آیا هدف برای شما ارزشمند تر است یا ارزشی که باید به خاطر رسیدن به هدف، پرداخت کنید؟ مساله دیگر که در این زمینه قابل تامل و توجه است، صبر می باشد. گاهی اوقات می توان با کمی صبر، مسیری را برای رسیدن به هدف خود پیدا کنید که نیازی به پرداخت بهای سنگین مثل از دست دادن برخی از ارزش هایتان نباشد.

معرفی کتاب: کتاب زندگی در زندگی