قوانین رشد و توسعه کسب و کار


دانستن قوانین رشد و توسعه کسب و کار یا business development laws برای هر کسب و کاری لازم و ضروری است. در واقع هر شخصی که تصمیم به ایجاد یک کسب و کار گرفته است، باید استراتژی های توسعه کسب و کار را به خوبی یاد بگیرد و یا به عبارتی دیگر شرح وظایف توسعه کسب و کار را برای خود و همچنین کسانی که برای او کار می کنند، تعریف کند.
استراتژی های رشد کسب و کار به مجموعه ایده های خلاقانه و در نتیجه اقدامات موثر در جهت بهتر شدن روز به روز کسب و کار مورد نظر در تمامی جنبه ها از جمله رشد سودآوری و افزایش مشتریان و راضی نگه داشتن آن ها و کمک به برند سازی و پیشی گرفتن از رقیبان اشاره دارد.

قوانین رشد و توسعه کسب و کاربرای مدیریت توسعه کسب و کار به نحو احسن بهتر است ابتدا بدانیم که استراتژی رشد کسب و کار شامل چه بخش هایی می باشد. همان طور که یک کسب و کار شامل بخش های متنوعی از جمله فروش، بازاریابی، تبلیغات، مدیریت پروژه، بخش تحقیق و توسعه، مدیریت ارتباط با مشتریان و ... می باشد، باید تمامی کار هایی که برای توسعه کسب و کار لازم است را در تمامی بخش های ذکر شده به کار برد. به عبارت دیگر باید به تمامی بخش ها توجه کرد چون رشد یک کسب و کار زمانی اتفاق می افتد که تمامی بخش های مربوطه با هم و به نحو مطلوب بهتر و بهتر شوند. به عنوان مثال اگر یک فروشگاه بزرگ پوشاک فقط به بحث فروش توجه داشته باشد و به بازاریابی و نحوه ارتباط با مشتریان توجهی نداشته باشد، مسلما نمی تواند به نحو مطلوب مراحل توسعه خود را طی کند.
مسلما یادگیری قوانین رشد و توسعه کسب و کار نیازمند وقت گذاشتن زیاد و پشتکار فراوان است. می توان با خواندن کتاب مدیریت توسعه کسب و کار و یا شرکت در کلاس هایی که مشاورین کسب و کار برای یادگیری اصول کسب و کار برگزار می کنند، این مهارت ها را یاد گرفت و در کسب و کار خود به کار برد. البته لازم به ذکر است که در اکثر شرکت ها و سازمان های بزرگ برای بخش توسعه کسب و کار مربوطه بخش ویژه ای تعریف شده است و کارمند یا کارمندانی که از این توانایی برخوردار هستند، می توانند در این بخش مشغول به کار شده و برنامه ها و ایده های کاربردی خود را در جهت رشد و توسعه کسب کار تدوین و اجرا نمایند.
یک مدیر موفق کسی است که کارکنان خود را به طور مداوم تشویق کند که مدام به این فکر کنند که چگونه می توان به رشد و توسعه شرکت خود کمک کنند.
برای تدوین استراتژی کسب و کار و اجرای آن باید خصوصیات منحصر به فردی در مدیر آن شرکت و همچنین کارمندان آن شرکت وجود داشته باشد که از جمله آن می توان اختصاص زمانی برای جلسه با کارمندان برای مطرح کردن راهکارهایی جهت رسیدن به رشد و توسعه، زیر ذره بین بردن فعالیت های رقبا، کمک به افزایش خلاقیت در بین کارمندان، قدرت رسیک اما به نحو حساب شده و ... اشاره کرد.
رسیدن به رشد و توسعه راهی نیست که بتوان یک شبه آن را طی کرد و مسلما تلاش و صبر زیادی را در این راه می طلبد. به این منظور بهتر است که یک مدیر روابط خود را با کارمندان مجموعه بهتر سازد تا بتواند با فعالیت های دسته جمعی به این خواسته دست یابد. نکته دیگری که باید به آن توجه زیادی کرد این است که اگر یک کسب و کار می خواهد به رشد خوبی برسد و توسعه پیدا کند باید نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کرده و در جهت رسیدن به خواسته خود که گسترش روز افزون کسب و کار خود است گام بردارد.

عناوین مرتبط: هدف از برنامه ریزی, مقالات رشد و توسعه کسب و کار