رشد و توسعه فردی


بیشتر انسان ها به دنبال ایجاد تعادل بین دو حوزه اصلی زندگی یعنی "خانواده" و "کسب و کار" هستند. شاید به این دلیل که مفاهیم کار و زندگی بیشترین و قوی ترین پیوند را با افرد و جامعه دارند و ایجاد تعادل بین آن ها از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است. تعادل مورد نظر، تعادلی پویاست که هر عنصر آن ضمن ارتباط و کنش متقابل با عنصر دیگر نقش مکمل و حمایت کننده دارد. اما نکته ای که می بایست به آن توجه داشت این است که بیش از 90 % انسان ها مهم ترین حوزه را در این تعادل در نظر نمی گیرند و آن هم حوزه "رشد شخصی" است. رشد و توسعه فردی همان چیزی است که می تواند ما را به موفقیت برساند.

یکی از اهداف خلقت ما انسان ها روی زمین، بهتر شدن و تعالی یافتن می باشد که این امر جز با مهم شمردن حوزه رشد شخصی میسر نخواهد شد. بنابراین، مهم ترین حوزه در زندگی انسان ها که به مراتب از اهمیت بالاتری نسبت به حوزه خانواده و حوزه کسب و کار برخوردار است، حوزه رشد شخصی و در نهایت مدیریت شخصی است.
تقریبا تمام اساتید رشد فردی بر این باورند که دنیای بیرون شما، بازتاب درون شماست. کسی که به توسعه دامنه توانمندی هایش توجه دارد زندگی، خانواده و کسب و کار و تمام اطراف خود را دچار تغییرات چشمگیری خواهد کرد.
حضرت عشق ؛ مولانا حق مطلب را در یک مصرع به زیبایی بیان نموده است : "بیرون زتو نیست هر چه در عالم هست"
برای درک بهتر این موضوع و کسب مهارت توسعه فردی به ما بپیوندید تا با شناخت و ایجاد نگرش جدید نسبت به خود و قوانین حاکم بر جهان، تحولی عظیم در زندگی و کسب و کارتان را تجربه کنید و هر روز گامی کوچک به سمت بهتر شدن بردارید.
اما چطور می توان به بهبود و توسعه فردی دست یافت؟ از چه نقطه ای باید شروع کرد؟ چه مهارت هایی را باید در خود تقویت کنیم؟ اگر شما هم به دنبال توسعه فردی در خود هستید، قبل از هر چیر باید به دنبال پاسخ این پرسش ها باشید.
مسلما نقشه راه توسعه فردی مسیر ساده ای نیست و نیازمند صبر، تلاش و استقامت در این مسیر است. اگر کمی دقیق تر به این موضوع نگاه کنید شاید متوجه این موضوع شوید که هر فردی به نوعی به دنبال رشد و تعالی در خود است. فردی با تلاش بیشتر در کسب و کار خود که به دنبال رشد و پیشرفت است، فردی که به دنبال پرورش مهارت های فردی و شکوفایی آن هاست، فردی که به دنبال اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود است و ... اما آیا تمام این افراد به موفقیت دست پیدا می کنند؟ چه عاملی باعث می شود که موفقیت و شکست را تجربه کنیم؟
قبل از رسیدن به موفقیت در عرصه های مختلف نیاز است ویژگی های شخصیتی و مهارت های خود را پرورش دهید. برای این امر بهتر است از قوانین رشد و توسعه فردی مطلع شوید، آن ها را بکار ببندید و سپس قدم در مسیر بهبود بردارید.

. حال اینکه این قوانین شامل چه مواردی می شوند را می توانید با مراجعه به آموزش های ارائه شده در همین وبسایت به راحتی و بدون دغدغه و در زمانی کوتاه کسب کنید.
همانطور که اشاره شد، بطور کلی روش های توسعه فردی یا Individual Developments می تواند در دو حوزه کار و خانواده تاثیرگذار باشد. زمانیکه می خواهید کسب و کار خود را توسعه دهید نیازمند این هستید که نسبت به آن توسعه، آگاهی کامل داشته باشید، از این رو می بایست ابتدا به سمت رشد و توسعه فردی رفته و سپس یک برنامه توسعه فردی کارکنان برای اعضای دیگر مجموعه خود فراهم آورید تا تمام افراد تیم کسب و کارتان نسبت به رشد و برنامه های آتی، آگاهی داشته باشند. در این صورت می توان گفت شما به نوعی توسعه فردی و سازمانی را ادغام کرده اید که نهایتا نتیجه آن بسیار مطلوب تر خواهد بود.
اما در زمینه خانواده، می توان گفت تغییرات اخلاق و رفتار، مهم ترین عوامل رشد و توسعه فردی خواهند بود. کنترل خشم، مدیریت زمان، برنامه ریزی برای کار های روزانه، آداب معاشرت و غیره، از جمله مواردی هستند که در مجموعه رشد و توسعه فردی قرار گرفته و تقویت آن ها در محیط خانه و خانواده شکل خواهد گرفت. پر واضح است که تقویت موارد ذکر شده در آینده می تواند تاثیر بسزایی در مدیریت کسب و کارتان داشته باشد چراکه بخش اعظمی از هر کسب و کار، معاشرت با شرکت ها و افراد، می باشد.
بحران عبارتی است که همه ما با آن آشنایی داریم چراکه حداقل یک بار در شرایطی سخت و مخمصه وار گیر افتاده ایم که کمتر کسی جز خودمان توانسته است آن را مدیریت کند. بدیهی است که بوجود آمدن این شرایط برای همه رایج و به نوعی اجتناب ناپذیر است. حال که در رابطه با این رشد شخصی، اطلاعات مقدماتی را کسب کردید، باید اقدام به شناخت نقاط ضعف خود کرده تا بتوانید در مسیر توسعه فردی، قدم بگذارید. مطمئن باشید که بحران های بسیاری را می توانید از طریق همین رشد فردی، چه در کسب و کار، چه در خانواده و چه در اجتماع پشت سر بگذارید و به اصطلاح دوران گذار را رد کنید.  
قطعا خودتان بهتر میدانید، فردی که دید وسیع تر و جامع تری نسبت به چالش های پیش روی خود دارد، با ذهنی باز و مهارت بیشتری نسبت به حل و روبرویی با آن چالش اقدام می کند. به سادگی و در یک جمله بگویم، قدرت توسعه فردی به اندازه ای است که می تواند شما را از کمک هر فرد دیگری در بسیاری از مشکلات، بی نیاز کند. این بدان معنا نیست که مشورت گرفتن در انجام برخی امور بی فایده خواهد شد، بلکه بدان معناست که از شما فردی قدرتمند در تصمیم گیری ها، انتخاب ها و حل معضلات خواهد ساخت. این مهم ترین نکته رشد و توسعه فردی بوده که بسیاری از آن غافل اند. از همین حالا برای رشد و توسعه خود اقدام کنید تا در یک بازه زمانی کوتاه، متوجه تغییرات شگفت انگیزی که در روند زندگی و کار شما خواهد گذاشت، بشوید.

موفق ترین ها: ریچارد برانسون

معرفی کتاب: اثر مرکب